Το πρόγραμμα, που ξεκίνησε το 2020 βασισμένο σε τροποποιημένο ιταλο-γαλλικό σχέδιο FREMM και ανατέθηκε στη Fincantieri Marinette Marine, αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα λόγω εκτεταμένων αλλαγών για την κάλυψη αμερικανικών προδιαγραφών επιβιωσιμότητας.
Η παράδοση του πρώτου πλοίου (FFG-62 Constellation) μετακύλησε από το 2026 στο 2029, ενώ το κόστος υπερέβη κατά 1,5 δισ. δολάρια τις αρχικές εκτιμήσεις.Η κατασκευή των δύο πρώτων πλοίων (FFG-62 και FFG-63) θα ολοκληρωθεί, με το πρώτο να βρίσκεται ήδη στο 12%. Οι επόμενες τέσσερις μονάδες ακυρώνονται «για ευκολία του Ναυτικού» βάσει της σύμβασης. Το πρόγραμμα έχει ήδη καταναλώσει περίπου 2 δισ. δολάρια, ενώ είχαν εγκριθεί 7,6 δισ. για έξη μονάδες.

Οι μη δαπανηθέντες πόροι θα επανακατευθυνθούν σε νέα, ταχύτερα παραγόμενα σχέδια που θα ναυπηγηθούν στις ίδιες εγκαταστάσεις, διασφαλίζοντας τη συνέχεια λειτουργίας της Marinette και των 3.000 εργαζομένων της. Το Ναυτικό απαιτεί συνολικά 73 μικρά (μεγέθους φρεγάτας;) σκάφη και θεωρεί την ταχύτητα παράδοσης πλέον ως κεντρική προτεραιότητα, σύμφωνα με δήλωση του Υπουργού Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ.
Η απόφαση σηματοδοτεί μετάβαση από την τροποποίηση ξένων σχεδίων στην ανάπτυξη νέων, εγχώριων πλοίων που μπορούν να παραδοθούν ταχύτερα, ενισχύοντας την ικανότητα του στόλου να ανταποκριθεί άμεσα στις σύγχρονες απειλές. Ως εξέλιξη επηρρεάζει, έστω και εμμέσως, τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του ΠΝ για την απόκτηση κύριων μονάδων επιφανείας του συγκεκριμένου τύπου. Θυμίζουμε την διακηρυγμένη πρόθεση συμμετοχής της χώρας μας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, κάτι που πλέον προφανώς δεν υφίσταται. Η όποια αναζήτηση λύσεων για το μέλλον, εκτιμάται πως θα προσδώσει δυναμική είτε στο υπό εξέλιξη πρόγραμμα των φρεγατών FDI, με την απόκτηση επιπλέον και ίσως ενισχυμένων μονάδων, είτε, εφόσον ευοδωθεί η απόκτηση των μεταχειρισμένων FREMM, στην ιταλική πλευρά, με το δυνατό χαρτί της να ονομάζεται FREMM EVO.









