19.2 C
Athens
Δευτέρα, 17 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΑΜΥΝΑΜάτια Γάτας: Πώς οι Ρώσοι πιλότοι εξασκούν την νυκτερινή τους όραση

Μάτια Γάτας: Πώς οι Ρώσοι πιλότοι εξασκούν την νυκτερινή τους όραση

- Advertisement -

Νυχτερινή! Ο αποστολές δεν σταματoύν το βράδυ, αντιθέτως μάλιστα, σε περίοδο πολεμικών επιχειρήσεων επιβάλλονται –τότε ο αντίπαλος είναι θεωρητικά πιο ευάλωτος, ο αιφνιδιασμός μεγαλύτερος και οι δυσκολίες αντιμετώπισης μιας αεροπορικής προσβολής οξυμένες. Άλλωστε και οι δυνάμεις ατάκτων προτιμούν το σκοτάδι για… τους δικούς τους λόγους.
Αν και οι νυχτερινές επιχειρήσεις είναι αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης των Ρώσων πιλότων, η πρόσφατη εμπειρία της Συρίας θα αλλάξει αρκετά. Σύμφωνα με πληροφορίες τα διδάγματα των επιχειρήσεων εκεί πρόκειται να ενσωματωθούν σε ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο θα δημοσιοποιηθεί αυτό το φθινόπωρο.

Παρά τα σύγχρονα βοηθήματα που έχουν στην διάθεσή τους οι πιλότοι, η νυχτερινή όραση έχει τα μυστικά της. Η αντίδραση του ανθρώπινου ματιού στην ξαφνική εναλλαγή φωτός-σκότους παραμένει ζωτικής σημασίας στις νυχτερινές πτήσεις, εξηγεί στον ιστότοπο Sputnik ο Ταξίαρχος των Ρωσικών Αεροδιαστημικών Δυνάμεων, Βλαντίμιρ Παπόφ.
«Όσο πιο γρήγορα (προσαρμοστεί) τόσο το καλύτερο» τονίζει. Για να διαπιστωθεί ο χρόνος προσαρμογής της όρασής τους, οι Ρώσοι χειριστές υποβάλλονται στο εξής τεστ: σε μια σκοτεινή αίθουσα, αμέσως μετά μια ξαφνική λάμψη τους ζητείται να εντοπίσουν την σιλουέτα ενός αεροσκάφους ή γεωμετρικού σχήματος.

«Ο δικός μου χρόνος αντίδρασης ήταν 4-5 δευτερόλεπτα. Αυτό θεωρείται καλό αποτέλεσμα…» λέει. Οι ιπτάμενοι θα πρέπει επίσης να μπορούν να διακρίνουν χρώματα (κόκκινο, κίτρινο και πράσινο) τα οποία θα τους βοηθήσουν να προσδιορίσουν την θέση άλλων αεροσκαφών στον χώρο από τα φώτα ναυτιλίας τους, να προσγειώνονται με τα φώτα του διαδρόμου και να λαμβάνουν φωτεινά σήματα.
Βετεράνοι χειριστές κάνουν λόγο για την ανάπτυξη μιας «έκτης αίσθησης» η οποία βοηθά τον αεροπόρο να αντιλαμβάνεται την θέση του αεροπλάνου ως προς τον ορίζοντα κυριολεκτικά «στα τυφλά». Αυτή η αίσθηση, σημειώνουν, αποκτάται μετά από χρόνια εκπαίδευσης και παραμένει στον πιλότο για πάντα.

Οι χειριστές θεωρούνται έτοιμοι για νυκτερινές πτήσεις αφού έχουν μάθει να πετούν με αυτοπεποίθηση την ημέρα υπό φτωχές συνθήκες ορατότητας, όπως πυκνή νέφωση, βροχή και χιόνι. Από τις ραδιοπυξίδες ως την εποχή του δορυφορικού συστήματος ναυτιλίας GLONASS (το ρωσικό αντίστοιχο του GPS) οι δεξιότητες της νυχτερινής πτήσης δεν έχουν αλλάξει. Μάλιστα τώρα είναι πιο απαραίτητες από ποτέ.
Οι Ρώσοι φαίνεται να δίνουν μεγάλη σημασία στις παραδοσιακές αξίες που κάνουν έναν χειριστή πραγματικό αεροπόρο καθώς σε περίπτωση πολέμου θεωρούν πως τα σύγχρονα βοηθήματα δεν θα είναι δεδομένα. Και όταν «πέσει» το GPS ή χαθούν τα ραδιοβοηθήματα εξαιτίας της δράσης του εχθρού, οι πιλότοι θα πρέπει να είναι έτοιμοι να καταφύγουν στις παλιές καλές μεθόδους για να πετάξουν νύχτα και να ολοκληρώσουν την αποστολή τους.

Ο σύγχρονος πόλεμος δεν ακύρωσε τα πλεονεκτήματα των νυκτερινών αποστολών. Το κυνήγι τζιχαντιστών στην Συρία από εξοπλισμένα ελικόπτερα Mi-35M «Κρακαντίλ», Mi-28Ν και Ka-52 «Αλιγκάταρ» θυμίζει ότι η νύχτα δεν ανήκει μόνο σε έναν. Κατ’ αρχάς η νύχτα είναι ο κατάλληλος χρόνος για να αιφνιδιάσεις τον αντίπαλο ενώ μειώνονται οι πιθανότητες αποτελεσματικής αντίδρασης των βαλλομένων, ιδίως αν είναι ανεπαρκώς εκπαιδευμένοι.
Στον δε αέρα, η νυκτερινή εμπλοκή από μικρή απόσταση απαιτεί άλλες τακτικές καθώς ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος αποπροσανατολισμού του χειριστή (vertigo). Γι’ αυτό και η εκπαίδευση δεν σταματά ποτέ. Διότι καλά τα προηγμένα συστήματα στόχευσης και ναυτιλίας, όμως ένας αεροπόρος πρέπει να ξέρει τί να κάνει και χωρίς αυτά. Ακόμη και την νύκτα.
Αλέξανδρος Θεολόγου  
 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

AH-64 Apache με Spike NLOS για “φονικά παιχνίδια” στο Αιγαίο

Η πρόσφατη ανάπτυξη επιθετικών ελικοπτέρων AH-64 Apache του Αμερικανικού Στρατού στο Ιράκ, εξοπλισμένων με ισραηλινής κατασκευής πυραύλους Spike NLOS (Non-Line Of Sight), σηματοδοτεί μια σημαντική εξέλιξη...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Λιβύη δημοπρατεί θαλάσσια οικόπεδα σεβόμενη την ελληνική ΑΟΖ!

30
Η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Λιβύης (NOC) ανακοίνωσε την έναρξη γύρου προσφορών για το 2025, με σκοπό την προσέλκυση διεθνών εταιρειών ενέργειας για την...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 /17 Μαρτίου 1913: Η απελευθέρωση των Αγίων...

1
Στις 17 Μαρτίου 1913 (4 Μαρτίου με το παλιό ημερολόγιο), το ελληνικό Ναυτικό και ο Στρατός απελευθερώνουν την πόλη των Αγίων Σαράντα στη Βόρειο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το ΠΝ στη συμμαχική άσκηση ”Dynamic Manta 25” – φωτό

Από τη Δευτέρα 3 έως την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025, το Πολεμικό Ναυτικό συμμετείχε στην άσκηση “Dynamic Manta 25”, με τη φρεγάτα ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ, το...

Πόσο χρόνο χρειάστηκε η Saab για να μοντάρει ένα anti-drone σύστημα με ραντάρ και πυροβόλο;

Ως πείραμα ταχείας ανάπτυξης εξελίχθηκε μια μελέτη της Saab σε συνεργασία με την Σουηδική Αεροπορία και την υπηρεσία αμυντικών προμηθειών τη χώρας, για την...

Τρία ακόμη F-35I “Adir” για την Ισραηλινή Αεροπορία

Την περασμένη εβδομάδα τρία νέα αεροσκάφη F-35A «Adir» (F-35I), κατασκευής Lockheed Martin, προσγειώθηκαν στη βάση Νεβατίμ της Ισραηλινής Αεροπορίας. Αυτά πρόκειται να ενταχθούν στην...