Η αυστραλιανή Αεροπορία πραγματοποιεί πτητικές δοκιμές ατρακτιδίου στόχευσης AN/AAQ-28(V) Litening φερόμενο σε πτερυγικό πυλώνα μεταγωγικού C-130J. Διαθέτοντας κάμερα FLIR (Forward Looking Infrared) το ατρακτίδιο της Northrop Grumman δύναται να καταγράφει σε βίντεο εικόνες ημέρα και νύκτα, κάτι που η RAAF θεωρεί ότι μπορεί να προσδώσει διευρυμένες επιχειρησιακές δυνατότητες στις αποστολές των αεροσκαφών του τύπου.
Το ατρακτίδιο είχε δοκιμαστεί στο παρελθόν σε αμερικανικό C-130H της Αεροπορικής Εθνοφρουράς του Άρκανσω όμως οι Αυστραλοί το ενσωμάτωσαν στο «ψηφιακό» C-130J-30 ’Α97-448’ το οποίο εκτελεί χρέη αεροσκάφους επίδειξης τεχνολογίας στο πλαίσιο του προγράμματος ‘Plan Jericho’ για μια αεροπορική δύναμη 5ης γενιάς. Σημειωτέον ότι ο καταδείκτης λέιζερ έχει αδρανοποιηθεί αποκλείοντας τον οπλισμό του αεροσκάφους με κατευθυνόμενα βλήματα, π.χ πυραύλους Hellfire.
Παραδοσιακά τα πληρώματα των Hercules βασίζονταν στον ασύρματο, στα όργανα και στις αισθήσεις τους για την επίγνωση του περιβάλλοντος στο οποίο επιχειρούν. Σύμφωνα με τον Διοικητή της Air Mobility Group, Ταξίαρχο Νιούμαν, οι δοκιμές του Litening αποσκοπούν στο να διερευνηθεί πώς οι ηλεκτρο-οπτικές και υπέρυθρες (EO/IR) δυνατότητες απεικόνισης του Litening μπορούν να βελτιώσουν την αντίληψη του πληρώματος ώστε να μετριασθούν τα ρίσκα κατά την εκτέλεση μιας αποστολής.

«Το Litening θα μπορούσε παραδείγματος χάρη να συμβάλει στην διατήρηση επαφής με επιζώντες σε επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης ή στην διερεύνηση των συνθηκών σε ένα αεροδρόμιο ή Ζώνη Ρίψης πριν την άφεση φορτίου ή προσωπικού» επισημαίνει. Οι δοκιμές κατά πάσα πιθανότητα θα συνδυάσουν το ατρακτίδιο με δορυφορική κεραία του αεροσκάφους για την αποστολή, μέσω satcom, βίντεο υψηλής ευκρίνειας σε επίγειους σταθμούς ή κέντρα επιχειρήσεων.
Σε ανακοίνωση της Northrop Grumman υπενθυμίζεται ότι το τέταρτης γενιάς LITENING Advanced Targeting System παρέχει στα πληρώματα αέρος ανώτερη αντίληψη περιβάλλοντος και δυνατότητες στόχευσης για αποστολές κρούσης αλλά και αναγνώρισης ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Οι προηγμένοι αισθητήρες του επιτρέπουν ακριβέστερη ταυτοποίηση στόχου σε μεγαλύτερη ακτίνα εν σχέσει με προγενέστερα ατρακτίδια, μειώνοντας παράλληλα τον φόρτο εργασίας του χειριστή.
Η Αυστραλία προμηθεύτηκε περίπου 40 ατρακτίδια Litening ΑΤ το 2007 για τα μαχητικά F/A-18A/B Hornet αντικαθιστώντας τα AN/AAS-38 NΙΤΕ Hawk. Από την στιγμή που τα Hornet θα αποσυρθούν παραχωρώντας την θέση τους στα 5ης γενιάς F-35A με ενσωματωμένους αισθητήρες και συστήματα κατάδειξης στόχων, αποδεσμεύεται ένας αριθμός Litening τα οποία δυνητικά θα μπορούσαν να εξοπλίσουν τα δώδεκα C-130J-30 που πετούν με την 37η Μοίρα της RAAF.
Αλέξανδρος Θεολόγου