Η αεροδιαστημική (και όχι μόνο) σύναξη στο Zhuhai, στο Airshow China 2018, που γίνεται κάθε δυο χρόνια και είναι το πεδίο επίδειξης νέων συστημάτων για την Κίνα, άρχισε ήδη τις αποκαλύψεις.
H CASIC (China Aerospace Science and Industry Corporation), για παράδειγμα, παρουσίασε (σε πρόπλασμα) ένα νέο UAS με έντονα στελθ χαρακτηριστικά σε μορφή ιπτάμενης πτέρυγας στο οποίο ισχυρίζεται ότι εργάζεται εδώ και 4 χρόνια. Το ΜΕΑ, που αναφέρεται ότι έκανε την πρώτη του πτήση το 2017, δεν έχει ακόμη επίσημο όνομα, αν και η εταιρία το εντάσσει στην σειρά UAS Tian Ying (Sky Hawk), χωρίς όμως να έχει άμεση σχεδιαστική σχέση με τα άλλα μέλη της «οικογένειας». Κάποιοι όμως το ονομάζουν ήδη… Sky Eagle.
Αντίθετα με τα άλλα Sky Hawk το μη επανδρωμένο αερόχημα στο Zhuhai 2018 φαίνεται να έχει πολλά από τα χαρακτηριστικά του X-44 που η Lockheed Martin.
Μοιάζει επίσης και με προτάσεις στο διαγωνισμό MQ-25A Stingray του αμερικανικού ναυτικού και ίσως επιδιώκει αντίστοιχη καριέρα. Να θυμίσουμε ότι το US Navy στην αρχική διατύπωση της ανάγκης που οδήγησε στο MQ-25A αναζητούσε ένα UCAS που θα αναλάμβανε αποστολές σε περιβάλλον με επίπεδο απειλών απαγορευτικό ακόμη και για τα F-35B/C, προετοιμάζοντας το «έδαφος» για τα στελθ μαχητικά. Αργότερα βέβαια το Stingray μετέπεσε σε αεροσκάφος υποστήριξης των JSF με ικανότητα εναέριου ανεφοδιασμού αν και διατηρεί την επιλογή μελλοντικής μεταφοράς όπλων.
Εάν το κινεζικό ναυτικό επιζητεί κάτι αντίστοιχο θα χρειαστεί καταπέλτες CATOBAR (Catapult-Assisted Take-Off But with Arrested Recovery για τα μελλοντικά αεροπλανοφόρα του, που σήμερα χρησιμοποιούν σύστημα STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery).
Ας σημειωθεί ότι σε πρόσφατη επίδειξη μοντέλου του «Αεροπλανοφόρου 003» που θα ακολουθήσει σε ναυπήγηση του «002» (που πρώτου κινεζικής κατασκευής) που είναι σήμερα σε δοκιμές ήταν εμφανείς διατάξεις CATOBAR και μάλιστα ηλεκτρομαγνητικών με ένα UAS που μοιάζει με το πρόπλασμα του Zhuhai.
Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης