7.2 C
Athens
Κυριακή, 9 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗX-62 Vista: Τι πραγματικά συνέβη στην επίδειξη τεχνολογίας AI στην πολιτική ηγεσία...

X-62 Vista: Τι πραγματικά συνέβη στην επίδειξη τεχνολογίας AI στην πολιτική ηγεσία της USAF

- Advertisement -

Συνήθως υπουργοί Άμυνας πραγματοποιούν πτήσεις με μαχητικά για λόγους δημοσίων σχέσεων. Η περίπτωση όμως του Αμερικανικού υφυπουργού Αεροπορίας Φρανκ Κεντλ όταν πέταξε στο εμπρός κάθισμα του X-62 VISTA στις 2 Μαΐου, είναι διαφορετική, αν και φυσικά ενείχε και τέτοια στοιχεία, κυρίως για να οριοθετήσει στην αντίληψη της κοινής γνώμης (και όχι μόνο) τα προγράμματα έρευνας σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αυτόνομής πτήσης.

Επειδή η είδηση… κακοποιήθηκε από πολλά ελληνικά ΜΜΕ, που ανέφεραν ότι ο Κεντλ πέταξε με το «μη επανδρωμένο» VISTA, να σημειώσουμε ότι το X-62 δεν είναι μη επανδρωμένο (ούτε καν επιλεκτικά επανδρούμενο) ή τουλάχιστον δεν είναι αυτός ο ρόλος του. Αλλά είναι ένα αεροπλάνο το οποίο στην τρέχουσα διαμόρφωσή του αξιολογεί τη δυνατότητα συνδρομής της Τεχνητής AI στην απόκτηση αυτονομίας επιχειρήσεων από CCA (Collaborative Combat Aircraft).

Air Force photo by James West

Το «ορόσημο» της μη επανδρωμένης πτήσης έχει κατακτηθεί εδώ και δεκαετίες με τηλεκατευθυνόμενα ή αυτοκατευθυνόμενα αεροσκάφη, το οποία όμως ακόμη και στις πιο εξελιγμένες επιχειρησιακές μορφές τους σήμερα -από όσο είναι γνωστό- βασίζονται σε προγραμματισμό και ανθρώπινη επιτήρηση.

Η έννοια της αυτονομίας πτήσης αναφέρεται στην ικανότητα της εναέριας πλατφόρμας (όπως και θαλάσσιας ή χερσαίας) να επιχειρεί χωρίς αυτές τις ανάγκες, αλλά με Τεχνητή Νοημοσύνη-AI (Artificial Intelligence), η οποία θα μαθαίνει συνεχώς από τη δράση της, να ελέγχει πλήρως το αεροσκάφος.

(Air Force photo by James West)

Να θυμίσουμε ότι το General Dynamics X-62 VISTA (Variable Stability In-flight Simulator Test Aircraft) είναι ένα F-16D το οποίο έχει πολλές φορές χρησιμοποιηθεί ως πλατφόρμα δοκιμών εξέλιξης λογισμικού και άλλων τεχνολογιών, σε διάφορα προγράμματα της USAF και της αμερικανικής αεροβιομηχανίας.

(Air Force photo by James West)

Αρκετά από αυτά είχαν ως κύριο χαρακτηριστικό την προσομοίωση πτητικών χαρακτηριστικών άλλων αεροπλάνων ή ακόμη και τέτοιων που να επιδεικνύουν επιθυμητές πτητικές συμπεριφορές με διαβάθμιση της δυναμικής ευστάθειας σε διάφορους άξονες, από την οποία και εξαρτάται η ευελιξία ενός μαχητικού.

(Air Force photo by Madeline Guadarrama)

Η πτήση, που  πραγματοποιήθηκε στις 2 Μαΐου με το Κεντλ (ο οποίος δεν έχει παρελθόν χειριστή αεροσκάφους) στο εμπρός κάθισμα και πιλότο-δοκιμαστή στο πίσω, υλοποίησε μια σειρά τακτικών ελιγμών σε σενάριο εγγύς αερομαχίας απέναντι σε προσομοίωση απειλών. Στη διάρκειά της κανένας από τους επιβαίνοντες στο πιλοτήριο δεν έκανε χρήση κάποιων από τα χειριστήρια, με την ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη να έχει τον έλεγχο του X-62, περιλαμβανομένων και των εμπλοκών για την αντιμετώπιση των απειλών.

Air Force photo by Richard Gonzales

Στο επόμενο τεύχος μας, που θα κυκλοφορήσει την Τετάρτη 15/5 (διαθέσιμο όμως ηλεκτρονικά από τις 8/5), περιλαμβάνεται και ένα εκτεταμένο άρθρο για τα UCAV, που μέχρι πρότινος ήταν γνωστά ως «πιστοί παραστάτες» (loyal wingmen) και πλέον αποκαλούνται Συνεργατικά Πολεμικά Αεροσκάφη/CCA (Collaborative Combat Aircraft), ενώ μια εναλλακτική ονομασία τους είναι ACP (Autonomous Collaborative Platforms).

Προορίζονται να λειτουργούν (τουλάχιστον αρχικά) ως «πολλαπλασιαστές ισχύος» των μαχητικών με κλάσμα του κόστους των τελευταίων σε ένα νέο επιχειρησιακό δόγμα-CONOPS (concept of operations) που λέγεται Συνεργατικές Αεροπορικές Επιχειρήσεις-CAA (Collaborative Air Operations). Υπογραμμίζεται ότι στην αναφορά μας περιλαμβάνεται και η διάσταση της υιοθέτησης τέτοιου δόγματος από την ΠΑ.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

7 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
7 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ίλον Μασκ: Τώρα και “Στρατάρχης” της αμερικανικής άμυνας

Έχοντας το "ελεύθερο" από τον Πρόεδρο Τραμπ (μέχρι αποδείξεως του εναντίου βέβαια), ο Ιλον Μασκ τώρα ετοιμάζεται να επέμβει και στην αμερικανική άμυνα και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Howard Bromberg της Lockheed Martin, τι κερδίζει η Ελλάδα από...

9
Οι πολλαπλοί εκτοξευτές ρουκετών MLRS αποτελούν έναν από τους σημαντικούς πολλαπλασιαστές ισχύος του Ελληνικού Στρατού. Για να παραμείνουν όμως σε υπηρεσία με αξιώσεις, χρειάζεται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Φεβρουαρίου 1959: Σοβιετικά διηπειρωτικά “Επτάρια” στους ουρανούς

0
Η πρώτη μονάδα Διηπειρωτικών Βαλλιστικών Βλημάτων (Inter-Continental Ballistic Missiles-ICBM) τύπου R-7A Semyorka ("Επτά"), κηρύσσεται επιχειρησιακή από την ΕΣΣΔ, στην περιοχή του Plesetsk.https://youtu.be/7sO6U48u9d8Ο πύραυλος R-7A...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ποιές χώρες του ΝΑΤΟ συζητούν να επαναφέρουν τις νάρκες κατά προσωπικού

Μια ακόμη αρνητική εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία -πέρα βέβαια από την γενική κρίση ασφαλείας που εμφανίζεται στην Ευρώπη και την κούρσα εξοπλισμών που...

Γαλλία παράγει, Γαλλία παραγγέλνει… ακόμη 530 τεθωρακισμένα Serval

Το τροχοφόρο 4Χ4 Serval της KDNS France έχει αποφασιστεί να είναι το κύριο "ελαφρύ" θωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού για το Γαλλικό Στρατό, με στόχο...

SANTORY: Παρακολουθώντας to υποθαλάσσιο ηφαίστειο Κολούμπο στη Σαντορίνη

Μία διεθνής ερευνητική ομάδα μελετά εδώ και μία 20ετία τη δραστηριότητα του υποθαλάσσιου ηφαιστείου Κολούμπο, ενός από τα πιο ενεργά υποθαλάσσια ηφαίστεια της Μεσογείου,...