10.2 C
Athens
Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΨΗ: Φρεγάτες, γιατί απορρίφθηκε η Ισπανία και η F110;

ΑΠΟΨΗ: Φρεγάτες, γιατί απορρίφθηκε η Ισπανία και η F110;

- Advertisement -

 

Είναι πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθείς τη “φρεγατιάδα” αν ξέρεις τι γίνεται, είναι απίστευτο “μπέρδεμα” αν δεν ξέρεις τι γίνεται.  Τα όσα ακολουθούν είναι μια προσπάθειά μας να προσφέρουμε μερικές επεξηγήσεις, ώστε οι αναγνώστες αυτών των σελίδων να βρίσκονται πάντα στην πρώτη περίπτωση!

Χτες το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο, ΔΕΝ έβγαλε short list, όπως πολλοί αίολα επιμένουν, αλλά απλά συζήτησε επί των προτάσεων που έχουν κατατεθεί καιειδικότερα επί ενός υπομνήματος αξιολόγησής τους. Την κατάταξη έχει κάνει επιτροπή ανώτατων αξιωματικών του ΠΝ, άνθρωποι που έχουν φάει τα καλύτερά τους χρόνια στα πλοία. Και χτες, παρουσίασαν τα αποτελέσματα στους ναυάρχους! Χτες μάλιστα ήταν και οι 16 ναύαρχοι του ΑΝΣ, δηλαδή το Συμβούλιο ήταν πλήρους συνθέσεως.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Μαξίμου για φρεγάτες, Γαλλία, Ολλανδία, Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία και ΗΠΑ στον επόμενο γύρο

Δεν έγινε καμία “μάχη”,. πολύ δε περισσότερο δεν έγινε κανένας πόλεμος!

Δεν έγινε τίποτα!

Ενημερώθηκαν οι Άνθρωποι που έχουν διοικήσει πλοία, ομάδες μάχης, κολυμπήσει με τα ΟΥΚ ή έχουν μείνει μέρες μέσα στα μηχανοστάσια.

Υπάρχει όμως κατάταξη για το κατά πόσο οι προτάσεις αυτές μπορούν να καλύψουν ή όχι τις σκληρές απαιτήσεις του ΠΝ. Διότι πέρα από την γενική ικανοποίηση κάποιων εκ των αναγκών, κάποια πλοία είναι ποιό κοντά στα κριτήρια που τέθηκαν και άλλα λιγότερο ή με… αστερίσκους. Η παρουσίαση της κατάταξης έγινε και αργότερα στον ΥΕΘΑ και τον ΑΓΕΕΘΑ από τον ΑΓΕΝ.

Σήμερα, ο ΥΕΘΑ, μαζί με τον ΑΓΕΕΘΑ και τον ΑΓΕΝ, πήγαν στο πρωθυπουργικό γραφείο. Εκεί ενημερώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ανώτατη πολιτική ηγεσία!

Η λίστα είναι μεγάλη και στου Μαξίμου πήγε μόνο η κατάταξη ως προς την πλήρωση των απαιτήσεων του ΠΝ. Για παράδειγμα, ΔΕΝ υπάρχει κατάταξη ως προς τις τιμές των πλοίων.

Η ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ είναι λακωνική. Ουσιαστικά, ενημερώνει το κοινό πως η διαπραγμάτευση συνεχίζεται με όλους, εκτός μάλλον από τους Ισπανούς.

Οι Ισπανοί, με το “δίδυμο” F110/A3000 αλλά και το ενδιαφέρον για επενδύσεις σε ναυπηγεία, είχαν μια πολύ ισχυρή πρόταση, εφάμιλλη ή ανώτερη της FFG-62 (Constellation Class) και σίγουρα το ισχυρότερο πλοίο της διαδικασίας. Κατά δήλωση της εταιρείας, η πρότασή τους ήταν εντός budget.

Τι συνέβη;

Θα το πούμε πολύ απλά. Συνέβη μάλλον… Πέδρο Σάντσεθ.

Ο σοσιαλιστής πρωθυπουργός της Ισπανίας, που συγκυβερνά με τους Podemos, δεν έχει κρύψει ποτέ τη στήριξή του στην Τουρκία και τον Ερντογάν. Μπορεί να μην εκφράζεται συνεχώς δημόσια, αλλά η Ισπανία είναι το συνηθισμένο πρόβλημα της Ελλάδας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μπορεί να είμαστε μεσογειακές χώρες, μπορεί να είμαστε μέλη της ΕΕ, αλλά η Ισπανία θα πάθει τρομερή ζημιά σε πιθανή κατάρρευση της Τουρκίας. Κατανοητό μέχρις ενός σημείου για εμάς: business is business.

Αλλά πέρσι, η Ελλάδα κόντεψε να πάει σε πόλεμο με την Τουρκία. Για εβδομάδες οι δυο Στόλοι ήταν σε κατάσταση πολέμου, οι μονάδες σε νησιά και Έβρο ήταν με το δάκτυλο στη σκανδάλη. Ενισχύσεις είχαν μεταφερθεί σε επικίνδυνα σημεία, τα αεροσκάφη της ΠΑ ήταν έμφορτα στα shelters τους. Δεν είναι εύκολο να το καταλάβει αυτό μια χώρα που δεν έχει πολεμήσει από τον Εμφύλιο (τον ισπανικό), αλλά με μια λάθος κίνηση χιλιάδες Έλληνες, Ευρωπαίοι, θα είχαν θυσιαστεί απέναντι στην Τουρκία.

Στις 10 Μαίου ο Σάντσεθ συναντήθηκε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο ένας θα έθεσε στον άλλον αυτό που τον ενδιαφέρει. Δηλαδή, ο Σάντσεθ το θέμα των φρεγατών, και ο Μητσοτάκης το θέμα της Τουρκίας. Το τι ειπώθηκε, κανείς δεν το ξέρει. Οι δηλώσεις ήταν φυσικά εγκάρδιες, και φιλικές. Άλλωστε, και οι δυο ήθελαν το Ευρωπαϊκό Πράσινο Πιστοποιητικό.

Αλλά 25 μέρες μετά, η Ελλάδα, “κρατά” στη διαδικασία των φρεγατών την Ιταλία, που έχει ουσιαστικά “αυτο-αποσυρθεί”, και τη Γερμανία, που ποτέ δεν ολοκλήρωσε την πρόταση, ή σωστότερα, δεν έκανε την πρότασή της προσφορά, δεν έφερεΕνδιάμεση Λύση (προσέφερε δυο 214ΗΝ σε χαμηλή τιμή), ενώ υπήρξαν κι άλλα προβλήματα. Η δε πρότασή της για την… Α300, δεν πρέπει να έχει μεγαλύτερη ωριμότητα από την πρόταση της G&C, ή από την ALS140.

Η κυβέρνηση δεν ήθελε να βγάλει εκτός κανέναν πριν τη Σύνοδο του ΝΑΤΟ την επόμενη εβδομάδα. Άλλωστε, ο ανταγωνισμός έχει κάνει μόνο καλό μέχρι τώρα στη διαδικασία.

Από την άλλη το ισπανικό πλοίο, έχει ένα εκπληκτικό ραντάρ. Το ραντάρ αυτό όμως, αντί να συνεργαστεί με το COMBATSS-21 ή το CMS330 (όπως το παίρνουν οι Καναδοί δηλαδή), συνεργάζετε με το ισπανικής προέλευσης CMS CADIZ. Το CADIZ μπορεί να φέρει τις ρουτίνες του AEGIS, αλλά μπορεί και όχι. Θεωρούμε πως In the end of the day, θα ήταν το απόλυτο οπλοσύστημα, αλλά σήμερα δεν είναι και προφανώς υπήρχε τεχνικός λόγος απόρριψης της ισπανικής πρότασης.

Εμείς, ως Ελλάδα το είδαμε αλλιώς.

Είναι προφανές  πως προηγούνται, στα περισσότερα, οι Ολλανδοί και οι Βρετανοί. Και οι δυο όμως έχουν σαφείς σχέσεις με την Τουρκία. Η απόρριψη της ανώτερης και των δυο (Ολλανδών και Βρετανών) ισπανικής προσφοράς, είναι μια ξεκάθαρη δήλωση. Δεν αρκούν οι επενδύσεις στα Ναυπηγεία, δεν αρκεί η όποια Ενδιάμεση Λύση. Χρειάζεται σύμπλευση με τα συμφέροντα της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ. Η Τουρκία είναι απειλή για τη Δύση, και όποιος δεν το καταλαβαίνει αυτό, λόγω οικονομικών συμφερόντων, θα πρέπει να είναι εκτός των ελληνικών συμβολαίων.

Για τους Αμερικανούς και τους Γάλλους, τα πράγματα είναι σαφή. Και οι δυο χώρες έστειλαν αεροπλανοφόρα να κόβουν βόλτες στην Ανατολική Μεσόγειο, όταν ο Ερντογάν αποφάσισε να κάνει τα δικά του. Και οι δυο χώρες, αγνοούν τα οικονομικά συμφέροντα στην Τουρκία, και τάσσονται υπέρ της Ελλάδας. Δυστυχώς, και οι δυο χώρες, έχουν πλοία ή που είναι πανάκριβα, ή που δεν μπορούν να διακριθούν σε κάποιον τομέα. Εκεί είναι ξεκάθαρη η υπεροχή των Ολλανδών και των Βρετανών.

Αν αύριο, το ΠΝ επιλέξει για παράδειγμα τους Βρετανούς, αλλά ο Τζόνσον δεν αλλάξει την στήριξη της χώρας του προς την Τουρκία στο ΝΑΤΟ, τότε πάμε στον επόμενο. Αν ο Ρούτε φοβηθεί να τα βάλει με τους Τούρκουςστην επόμενη Σύνοδο της ΕΕ, τότε πάμε στον επόμενο. Εκεί έχουν αξία οι Αμερικανοί και οι Γάλλοι. Πλοία υπάρχουν, τα κονδύλια υπάρχουν, το θέμα είναι τι θα κάνουν οι εταίροι μας. Το πάθημα με τη Γερμανία έχει γίνει μάθημα: αγορά Leopard εμείς, χάρισμα Leopard στους Τούρκους, 214HN εμείς, 214ΤΝ και μάλιστα ανώτερα οι Τούρκοι.

Οι Αμερικανοί έκοψαν τα F-35 προς την Τουρκία, και είναι έτοιμοι να αποδεσμεύσουν Ticonderoga. Οι Γάλλοι δεν έχουν Ενδιάμεση Λύση, αλλά είναι οι Γάλλοι, όπως και να το κάνουμε! Οι σχέσεις με τις δυο χώρες είναι στενές. Συνεπώς, οι Ολλανδοί και οι Βρετανοί θα πρέπει να δώσουν ακόμη περισσότερα. Τίποτα δεν έχει προσφερθεί στους Αμερικανούς, ενώ οι Γάλλοι έτρεχαν μόνοι τους πέρσι και ήρθαν δεύτεροι με την επιμονή τους να πάρουν 3,5 δις για 2 πλοία. Τώρα το ΠΝ έχει προσφορά για 3,5 δις για τα 4 πλοία. Συνεπώς, κάτι υπάρχει και το σίγουρο είναι ότι δεν θα μείνουμε χωρίς πλοία. Αν οι ΗΠΑ έρθουν με μια ισχυρή προσφορά, πάλι κάτι θα πάρουμε. Ασχέτως με αυτά που διαδίδονται οι HF2 δεν θα βουλιάξουν από μόνες τους λίγο μετά το Σούνιο.

Αν ο Σάντσεθ την άλλη εβδομάδα αλλάξει πορεία και η σοσιαλιστική του κυβέρνηση πάψει να στηρίζει τους Τούρκους, τότε τα πράγματα μάλλον θα αλλάξουν και για τους Ισπανούς της Navantia. Ακόμη κι αν δεν μας κάνει το CADIZ, στη θέση του μπορεί να μπει το COMBATSS-21 που μαζί με το SPY-7 κάνει ένα πλήρες AEGIS.

Αλλά η ελληνική πλευρά έδωσε σαφές μήνυμα. Δεν είμαστε υποτελείς, ή αδύναμοι. Υποτελείς και ετερόφωτους μας θέλουν κάποιοι, που με απίθανες δικαιολογίες ζητούν φρεγάτες έναντι συμφωνίας αμυντικής συνδρομής. Το κόβουμε εδώ.

Συνοψίζοντας. Η σημερινή απόφαση είναι ξεκάθαρη. Είναι ένα δείγμα υψηλής πολιτικής σε γεωστρατηγικό επίπεδο.

Μπορεί ο καθένας να διαδίδει ότι θέλει.  Είναι όμως στη νοημοσύνη του καθενός να καταλάβει γιατί λέει ο καθένας ότι λέει και ποιές είναι οι σκοπιμότητές του.

Στην “Πτήση” δεν υπάρχουν σκοπιμότητες και τα μοναδικά δικά μας συμφέροντα είναι οι αναγνώστες μας. Όχι να έχουμε το διαφημιστικό μπάνερ ενός πλοίου, ενώ γράφουμε αποκλειστικά και μόνο κατά ενός άλλου συμμετέχοντας στην ομερτά για τα (πολλά) κακά και τα (πάμπολα) άσχημα του διαφημιζόμενού μας. Έτσι ξεδιάντροπα!

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν χρειάζεται να επαναλαμβανόμαστε. Είμαστε από τους ελάχιστους ιστότοπους που δίνουμε βήμα σε άλλους τους αναγνώστες, σε αντίθεση με άλλους που απλά φοβούνται ή έχουν αποκλειστικά τους δικούς τους παρατρεχάμενους να προσφέρουν τον… θαυμασμό τους. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κανόνες!

Θα κόβουμε τα σχόλια που δεν προσφέρουν τίποτα. Κι επειδή έχουν πολλαπλασιαστεί τον τελευταίο καιρό σχόλια του “στυλ”, προδότες, Γουδί κι άλλες τέτοιες ανοησίες, δεν θα κόβουμε απλά σχόλια, θα απενεργοποιούμε τον λογαριασμό. Επίσης, σχόλια του στυλ “αποκλείσαμε τους Ισπανούς γιατί δεν μας έδιναν τους SM-2 οι Αμερικανοί, αλλά οι Γάλλοι δίνουν τους ASTER” επίσης θα κόβονται. Υπάρχουν σελίδες που καλλιεργούν αυτές τις απόψεις. Όπως κι απόψεις από διάφορους… ανεπάγγελτους opinion makers. Εδώ δεν τα δεχόμαστε, sorry. Θα προσπαθήσουμε να επαναφέρουμε το επίπεδο που υπήρχε στα σχόλια, προ “φρεγατιάδας” γιατί αυτό θέλουν οι πραγματικοί αναγνώστες μας.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

384 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
384 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πάνω από 500 Ρώσοι νεκροί στην Συρία από την εκεί ανάμιξη – τώρα απόσυρση

Όπως μεταδίδει η ρωσική υπηρεσία του BBC, η δεκαετής πολεμική εμπλοκή της Ρωσίας στη Συρία, έχει καταγράψει τουλάχιστον 543 νεκρούς. Οι συγκεκριμένοι διαπιστώθηκαν από...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Φρεγάτα Constellation: Ολοκλήρωση σχεδίου το Μάιο του ’25, δεύτερη γραμμή ναυπήγησης...

62
Οι φρεγάτες κλάσης Constellation σε αμερικανική παραγωγή ίσως και να «βλέπουν» φως στον ορίζοντα μετά τα προβλήματα που κορυφώθηκαν και τον Μάιο του 2024...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 18 Δεκεμβρίου 1916: Βερντέν – Οι Γερμανοί “δεν...

2
Λήγει μετά από σχεδόν 10 μήνες συνεχών μαχών, η επική μάχη του Βερντέν (Verdun), στο Δυτικό Μέτωπο του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου.Τη μάχη ξεκίνησε ο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Μπλίνκεν: Ο Τραμπ μπορεί να διαπραγματευτεί για να αποτρέψει το Ιράν να αποκτήσει πυρηνικά

Ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας Άντονι Μπλίνκεν εκτίμησε χθες Τετάρτη ότι ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει στη διάθεσή του «παράθυρο ευκαιρίας» για να...

ΠΤΗΣΗ Podcasts: Βασίλης Μπάρκας, γενικός διευθυντής DEFEA 2025, ”Στην Αθήνα θα χτυπά η καρδιά της παγκόσμιας αμυντικής βιομηχανίας”

Στο διάστημα 6 με 8 Μαίου 2025 θα πραγματοποιηθεί η εξαιρετικά πετυχημένη ελληνική αμυντική Έκθεση DEFEA, μέσα σε ένα ασταθές αλλά και γεμάτο προκλήσεις...

Συλλογές ακριβείας PGK βλημάτων πυροβολικού για τη Νορβηγία

Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ έχει εγκρίνει την πιθανή πώληση 8.001 συλλογών M1156A1 PGK (Precision Guidance Kits) στη Νορβηγία με ανώτατο εκτιμώμενο κόστος τα...