Η σύγκρουση μεταξύ της φρεγάτας KNM Helge Ingstad του βασιλικού νορβηγικού Ναυτικού κι ενός δεξαμενόπλοιου ελληνικής ιδιοκτησίας με σημαία Μάλτας που είχε ως αποτέλεσμα την βύθιση μερικώς στην αρχή και εντελώς μετά από λίγες μέρες της φρεγάτας οφειλόταν κυρίως σε ανθρώπινους παράγοντες, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά ευρήματα της διεξαγόμενης έρευνας. Οι εμπειρογνώμονες που ερεύνησαν την υπόθεση απέκλεισαν την περίπτωση τεχνικών προβλημάτων σε αυτό το στάδιο.
O Νταγκ Λίσεθ από το Συμβούλιο Διερεύνησης Ατυχημάτων της Νορβηγίας δήλωσε στους δημοσιογράφους «Όπως το βλέπουμε, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε ανθρώπινους παράγοντες». Σύμφωνα με τους ερευνητές το πλήρωμα της φρεγάτας φαίνεται να έχει μπερδέψει το δεξαμενόπλοιο με γήινο όγκο, καθώς τα φώτα στο δεξαμενόπλοιο – που αναχωρούσε από ένα πετρελαϊκό τερματικό σταθμό – αναμειγνύονταν μαζί με τα φώτα του τερματικού σταθμού και έτσι ήταν σχεδόν αδύνατο να διακριθούν τα φώτα ναυσιπλοιΐας του δεξαμενόπλοιου.
Επιπλέον, συνέβη και μία ακόμα παρανόηση. Η φρεγάτα αγνόησε τις προειδοποιήσεις του δεξαμενόπλοιου στον ασύρματο για να αποφύγει μια σύγκρουση, διότι πίστευαν ότι οι κλήσεις έρχονταν από ένα άλλο πλοίο σε μεγαλύτερη απόσταση στο φιόρδ.
Η έκθεση καταλήγει πως «Καμία μεμονωμένη ενέργεια ή γεγονός δεν προκάλεσε προκάλεσε το ατύχημα, αλλά το ατύχημα μπορεί να εξηγηθεί από μια σειρά συνυφασμένων παραγόντων και περιστάσεων». Επιπλέον συμπληρώνει πως «δεν υπάρχει καμία ένδειξη προς το παρόν ότι τα τεχνικά συστήματα δεν λειτουργούσαν».