Πριν το ραντάρ και το ελικόπτερο, ο εντοπισμός των πολεμικών πλοίων του αντιπάλου βασιζόταν στα ανιχνευτικά υδροπλάνα (spotters) των μεγάλων μονάδων επιφανείας του Στόλου και στην εκτόξευσή τους με… εκρηκτικά. Τα Supermarine Walrus που διέθεταν τα καταδρομικά και τα θωρηκτά του Βασιλικού Ναυτικού ήταν τα «μάτια» της δύναμης κρούσης και η ζωτικής σημασίας αποστολής τους τα καθιστούσε πολύτιμα assets καθώς η έγκαιρη αποκάλυψη της εχθρικής δύναμης έδινε σαφές πλεονέκτημα στην ναυμαχία που θα ακολουθούσε.
Για να σταλεί ένα spotter σε αποστολή ήταν ολόκληρη διαδικασία στην οποία εμπλέκονταν αρκετά άτομα. Το πλήρωμα εξυπηρέτησης του αεροπλάνου, η ομοχειρία που το φόρτωνε στον πυροδοτούμενο με προωθητικό γέμισμα κορδίτη καταπέλτη (συνήθως τύπου D1H) για την εκτόξευση, ο «πυροβολητής» που «όπλιζε» τον καταπέλτη, οι εποπτεύοντες αξιωματικοί και φυσικά το τριμελές πλήρωμα αέρος αποτελούμενο από τον πιλότο, τον παρατηρητή και τον πολυβολητή. Δείτε στο σπάνιο οπτικό εποχής πώς γινόταν η πολύπλοκη αυτή δουλειά με τελετουργικό βρετανικής Αυτοκρατορίας!
Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι αυτός ο «ιπτάμενος αναχρονισμός» σχεδιάστηκε από τον Ρέτζιναλντ Τζ. Μίτσελ, τον ίδιο άνθρωπο που δημιούργησε το Spitfire με τα κομψά ελλειψοειδούς σχήματος ακροπτερύγια. Όμως το άχαρο Walrus απεδείχθη ανεκτίμητο σχεδόν σε όλα τα μέτωπα του πολέμου ως ανιχνευτικό, ανθυποβρυχιακό και κυρίως ως διασωστικό.
Ειδικά στον ρόλο της έρευνας και διάσωσης το Walrus διέπρεψε –ένα από αυτά είχε «μαζέψει» από την Μεσόγειο και τον Αντιπτέραρχο (Ι) ε.α Γεώργιο Πλειώνη, χειριστή τότε της 335 Μοίρας Διώξεως, όταν λόγω βλάβης του κινητήρα του Spitfire του κατά την διάρκεια μιας αποστολής συνοδείας νηοπομπής αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει προσθαλάσσωση. Τα αμφίβια του τύπου υπηρέτησαν επίσης στην Άπω Ανατολή/Ειρηνικό, επιχειρώντας ακόμη και από αεροπλανοφόρα, ενώ δεν έλειψαν οι φορές που έγιναν στόχος ιαπωνικών μαχητικών κατά την ανάκτηση κάποιου πιλότου που είχε την ατυχία να καταρριφθεί.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Walrus ‘spotter’: Η κατόπτευση του εχθρού άρχιζε πάντα με ένα «μπαμ» (βίντεο)
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
ΕΞΕΛΙΞΗ: Προς αναβάθμιση 500 τεθωρακισμένων Μ-113 βαδίζει ο Ελληνικός Στρατός
Στη ραδιοφωνική εκπομπή "Εμείς οι Έλληνες" του Λάμπρου Καλαρρύτη, στο σταθμό "Παραπολιτικά 90,1" μίλησε ο εκδότης της "ΠΤΗΣΗΣ", Φαίδων Καραϊωσηφίδης, σχετικά με τον αναζητούμενο...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Δεκεμβρίου 1914: «Ανακωχή των Χριστουγέννων», ένα μικρό...
Λαμβάνει χώρα το απόγευμα της παραμονής των Χριστουγέννων του 1914 σε διάφορα σημεία του Δυτικού Μετώπου, η «χριστουγεννιάτικη ανακωχή», μεταξύ των γερμανικών στρατευμάτων και...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...