Του Βασίλη Νέδου, από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Με μια πρόταση για ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών τύπου FREMM, σχεδίασης της Fincantieri, εισέρχεται η Ιταλία στον «χορό» της προμήθειας νέας κύριας μονάδας επιφανείας για το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.). Η «Κ» σήμερα αποκαλύπτει ότι οι εταιρείες Fincantieri και Leonardo (οπλικά συστήματα) προσφέρουν τέσσερις φρεγάτες τύπου FREMM με πλήρεις δυνατότητες (αεράμυνα περιοχής, ανθυποβρυχιακός πόλεμος), ακριβώς όπως οι οκτώ που αποτελούν αυτή τη στιγμή την αιχμή του δόρατος του ιταλικού Ναυτικού.
Η ιταλική πλευρά εμφανίζεται έτοιμη να συζητήσει και για την παροχή δύο πλοίων ενδιάμεσης λύσης, ωστόσο λεπτομέρειες θα συζητηθούν όταν θα πραγματοποιηθούν οι πρώτες σχετικές επαφές. Φαίνεται ότι η ιταλική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να συζητήσει και για την παροχή δύο FREMM ή και δύο παλαιότερου τύπου φρεγατών, τύπου Maestrale. Οι συζητήσεις αυτές θα διαρκέσουν βεβαίως κάποιο καιρό ακόμα, έως ότου η Αθήνα καταλήξει ποια φρεγάτα θα αποτελέσει το βασικό πλοίο του Π.Ν. για τα επόμενα πολλά χρόνια.
Η Ιταλία διαπραγματεύεται επίσημα την πώληση FREMM στην Αίγυπτο
Η σχεδίαση FREMM της Fincantieri είναι ήδη αρκετά επιτυχημένη, καθώς αποτελεί και το πλοίο αναφοράς για τον νέο τύπο αμερικανικών φρεγατών FFGX. Ιταλικές FREMM προμηθεύτηκε πρόσφατα και το αιγυπτιακό Ναυτικό. Η είσοδος των Ιταλών στη λίστα των ενδιαφερομένων για την προώθηση φρεγατών, μάλιστα με μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική πρόταση, υποδηλώνει ότι η πρόθεση της Αθήνας να «ανοίξει» το πεδίο των προσφορών, προκειμένου να επιτύχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, αποδίδει καρπούς. Η συνεργασία της Αθήνας με ιταλικές εταιρείες θα αυξηθεί εκ των πραγμάτων, καθώς, για παράδειγμα, τα δέκα αεριωθούμενα που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάδειξη της Καλαμάτας σε Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης είναι τα M-346 της Leonardo.
Η ιταλική είναι η τελευταία από μια σειρά προτάσεων. Οπως αποκάλυψε η «Κ» την περασμένη Κυριακή, στον «χορό» των φρεγατών έχει εισέλθει πλέον δυναμικά και η Γερμανία, με πρόταση για τέσσερις φρεγάτες A-300, αναβάθμιση των υφιστάμενων ΜΕΚΟ του Π.Ν. με πιστοποίηση από την κατασκευάστρια εταιρεία και ενεργοποίηση της επιλογής προμήθειας δύο ακόμη υποβρυχίων 214 ή και δύο 209 με αναερόβια πρόωση. Στο τραπέζι είναι επιπλέον οι Γάλλοι με τέσσερις φρεγάτες τύπου Belh@rra και, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, με παροχή ενδιάμεσης λύσης, δύο φρεγάτες τύπου Lafayette με αναβαθμισμένα κάποια συστήματά τους. Προτάσεις έχουν επίσης καταθέσει οι Ολλανδοί (με τις φρεγάτες τύπου SIGMA), οι Βρετανοί (Type 31e) και οι Ισπανοί (F-110). Μάλιστα, όπως πρώτη αποκάλυψε η «Κ», η ισπανική πρόταση προβλέπει και ναυπήγηση των τεσσάρων φρεγατών στην Ελλάδα.
Τέλος, στο τραπέζι βρίσκεται και η αμερικανική πρόταση, από τη Lockheed Martin, για τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων (MMSC), η οποία συμπεριλαμβάνει και την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ του Π.Ν. Με τις ΗΠΑ βρίσκεται σε εξέλιξη και συζήτηση σχετικά με την ενδιάμεση λύση που προτίθεται να προσφέρει η αμερικανική κυβέρνηση στο Π.Ν. προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες του για τα επόμενα χρόνια, μέχρις ότου ναυπηγηθούν τα νέα πλοία. Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό πρόγραμμα-πακέτο του Π.Ν. υπολογίζεται στα 5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει προμήθεια τεσσάρων νέων φρεγατών, αναβάθμιση τεσσάρων υφιστάμενων ΜΕΚΟ, παροχή πλοίων ενδιάμεσης λύσης και χρήση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.