Η υπερβολική προσήλωση του πιλότου στην αναχαίτιση ήταν η κύρια αιτία της πτώσης ενός F-15C του 493rd FS στην Βόρεια Θάλασσα τον περασμένο Ιούνιο, μαζί με τον χειριστή του. Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης του ατυχήματος, ο 27χρονος Υποσμηναγός Kenneth ‘Kage’ Allen ήταν τόσο απορροφημένος από την αναχαίτιση του «εχθρικού» αεροσκάφους (ένα άλλο F-15 της 48ης Πτέρυγας Μαχητικών) που αμέλησε να κοιτάξει τα όργανα του αεροπλάνου του ως όφειλε όταν άλλαξαν προς το χειρότερο οι συνθήκες ορατότητας στην περιοχή της άσκησης.
Αντί να πετάξει το μαχητικό με όργανα, παρασύρθηκε και συνέχισε την αναχαίτιση εξ όψεως (VFR) με αποτέλεσμα τον αποπροσανατολισμό του και την συντριβή του αξίας 45 εκατ. δολαρίων αεροσκάφους στην θάλασσα, περίπου 140 μίλια βορειοανατολικά της βάσης Lakenheath. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ανακοίνωσή της η επιτροπή διερεύνησης χρησιμοποιεί την λέξη «εμμονή» (fixation) για να εξηγήσει γιατί ο Υποσμηναγός Άλλεν δεν έκανε αυτό το οποίο τονίζουν όλοι οι εκπαιδευτές: όταν ο καιρός κλείνει ή για οποιοδήποτε λόγο περιορίζεται η ορατότητα, είναι ώρα για πτήση δι’ οργάνων.
Ο αποπροσανατολισμός είναι ένας ύπουλος εχθρός και συνεχίζει να διεκδικεί πιλότους και αεροσκάφη, ακόμη και τα πιο σύγχρονα. Υπενθυμίζεται ότι η απώλεια πέρυσι τον Απρίλιο του ιαπωνικού F-35A που έπεσε στον Ειρηνικό με 683 μίλια/ώρα 28 λεπτά μετά την απογείωσή του από την βάση Μισάουα αποδόθηκε σε vertigo του 41χρονου χειριστή του. Το απολεσθέν τζετ (79-8705) ήταν το πρώτο που είχε συναρμολογηθεί από την Mitsubishi στις εγκαταστάσεις FACO (Final Assembly and Check Out) στο Κομάκι τον Ιούνιο του 2017.
Αλέξανδρος Θεολόγου