15.1 C
Athens
Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΤι περιλαμβάνει το ν/σ του ΥΠΕΞ για την επέκταση στα 12 ναυτικά...

Τι περιλαμβάνει το ν/σ του ΥΠΕΞ για την επέκταση στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο

- Advertisement -

ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών για τον «καθορισμό του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου και των Ιονίων Νήσων μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου».

Το νομοσχέδιο με το οποίο αυξάνονται τα όρια της επικράτειας με την επέκταση στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο, έχει προγραμματιστεί να εισαχθεί για επεξεργασία στην αρμόδια Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής την ερχόμενη Τρίτη 12 Ιανουαρίου, η δεύτερη ανάγνωσή του (αν χρειαστεί) θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 15 Ιανουαρίου και θα εισαχθεί στην Ολομέλεια την Τρίτη 19 Ιανουαρίου.

Το νομοσχέδιο απαρτίζεται από πέντε άρθρα. Ειδικότερα, στο πρώτο άρθρο ορίζεται το πεδίο εφαρμογής. Όπως αναφέρεται στην πρώτη παράγραφό του, ο παρών νόμος εφαρμόζεται σε όλη τη θαλάσσια περιοχή από το βορειότερο σημείο της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο της Πελοποννήσου. Καθίσταται σαφές ότι η ανωτέρω περιοχή περιλαμβάνει τις ηπειρωτικές ακτές της ελληνικής επικράτειας, καθώς και τα νησιά και τους βράχους της κατά το άρθρο 121 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών της 10ης Δεκεμβρίου 1982 για το Δίκαιο της Θάλασσας. Στη δεύτερη παράγραφο διαμηνύεται πως η Ελληνική Δημοκρατία επιφυλάσσεται για την άσκηση και στις λοιπές περιοχές της επικράτειάς της των αντίστοιχων δικαιωμάτων της, όπως αυτά απορρέουν από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία αποτυπώνει διεθνές εθιμικό δίκαιο.

Το δεύτερο άρθρο του νομοσχεδίου, στις δύο παραγράφους του, αναφέρεται στο εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης. Όπως σημειώνεται στην πρώτη παράγραφό του, το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης μετά του υπερκείμενου εναερίου χώρου στην περιοχή που ορίζεται στην πρώτη παράγραφο του πρώτου άρθρου καθορίζεται στα 12 ναυτικά μίλια και υπολογίζεται από τις γραμμές βάσης των ακτών, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών κλεισίματος κόλπων και των ευθειών γραμμών βάσης. Στη δεύτερη παράγραφο του παρόντος άρθρου καθίσταται σαφές πως ως γραμμή βάσης για τη μέτρηση του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης, κατά την παρ. 1, χρησιμοποιείται η φυσική ακτογραμμή, με την επιφύλαξη του ΠΔ 107/2020 (Α’ 258).

Εν συνεχεία, στο τρίτο άρθρο τονίζεται πως όπου στην εσωτερική νομοθεσία γίνεται αναφορά στην αιγιαλίτιδα ζώνη ή/και στο εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης, νοείται, ως προς την περιοχή της παρ. 1 του άρθρου 1, αιγιαλίτιδα ζώνη πλάτους 12 ναυτικών μιλίων.

Κατόπιν, το άρθρο τέσσερα περιλαμβάνει την αλιεία από αλιευτικά σκάφη της ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι στη θαλάσσια περιοχή του άρθρου 1 και στα ύδατα της αιγιαλίτιδας ζώνης μεταξύ 6 και 12 ναυτικών μιλίων μπορεί, κατ’ παρέκκλιση του άρθρου 32 του ν.δ. 420/1970, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 59 του ν.2538/1997 (Α’ 242), να επιτραπεί, σε προσωρινή βάση, με αποφάσεις του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και για όσο χρονικό διάστημα καθορίζεται στις αποφάσεις αυτές, η αλιεία στα αλιευτικά σκάφη της ΕΕ, όπως αυτά ορίζονται στο σημείο 5 του άρθρου 4 του Κανονισμού της ΕΕ 1380/2013.

Το νομοσχέδιο ολοκληρώνεται με το άρθρο πέντε, στο οποίο επισημαίνεται ότι η έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή περιλαμβάνεται και η αιτιολογική έκθεση, στη οποία επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι το παρόν σχέδιο νόμου δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού του υπουργείου Εξωτερικών του τρέχοντος και επόμενων οικονομικών ετών.

Όπως μετέδωσε νωρίτερα το ΑΠΕ-ΜΠΕ, επειδή με το νομοσχέδιο αυτό διευρύνονται τα όρια της χώρας, ο πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας γνωστοποίησε πως θα ασκήσει το δικαίωμα που έχει από τον Κανονισμό της Βουλής (άρθρο 72) για την διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας ώστε να φανεί η έκδηλη και πασιφανής απόλυτη πλειοψηφία.

Διπλωματικές πηγές σχολιάζοντας πριν από μερικούς μήνες την απόφαση αυτή, τόνιζαν ότι επεκτείνεται σημαντικά, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, η επικράτεια στην οποία η χώρα μας ασκεί κυριαρχία. Σημείωναν ταυτόχρονα πως εξυπακούεται ότι η εν λόγω επέκταση συνεπάγεται και την ταυτόχρονη επέκταση του υπερκείμενου εναερίου χώρου. Επίσης, επισήμαναν ότι η χώρα μας, όπως και κάθε χώρα, ασκεί πλήρη κυριαρχία στον εναέριο της χώρο, στα χωρικά της ύδατα, συμπεριλαμβανομένου του βυθού και του υπεδάφους τους.

Επίσης, υπογράμμιζαν ότι η σημαντική αυτή εξέλιξη εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική της χώρας να ασκεί τα δικαιώματα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο, αλλά και να επιδιώκει συναινέσεις με γειτονικές χώρες, να συνάπτει συμφωνίες μαζί τους για οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών, προάγοντας τις σχέσεις καλής γειτονίας και προωθώντας την ασφάλεια, την ευημερία και τη συνεργασία μεταξύ των χωρών της περιοχής.

H επέκταση αυτή λαμβάνει χώρα σε συνέχεια της οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών στην οποία προέβη η χώρα μας με την Ιταλία στις 9 Ιουνίου 2020.

Δημήτρης Μάνωλης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

9 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Οι Τούρκοι διπλασιάζουν το Ναύσταθμο του Ακσάζ, η Ελλάδα “πάγωσε” Σούδα και Αλμυρό

Η αναβάθμιση του τουρκικού ναυστάθμου στο Ακσάζ, στη νοτιοδυτική πλευρά της Τουρκίας, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, όταν ολοκληρωθεί, θα προσφέρει σημαντικά στην στρατιωτική ενδυνάμωση της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

H Γαλλία να βάλει stop στους «τουρκικούς» Meteor πριν την 4η...

86
Ήταν ένα δημοσίευμα της γαλλικής ηλεκτρονικής εφημερίδας La Tribune πριν μια εβδομάδα (15/1/2025) που μιλούσε για «κόντρα» Λονδίνου-Παρισιού-Αθηνών, σχετικά με το θέμα της απόκτησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Ιανουαρίου 1991: Μάχη του Khafji, “το πρώτο...

4
Κατά τον 1ο πόλεμο του Κόλπου, σαν σήμερα καταγράφηκε η αρχική χερσαία σύγκρουση, όταν τμήματα των 1ης και 5ης Μηχανοκίνητων Μεραρχιών και της 3ης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

FM Gerapetritis meets Lithuanian counterpart Budrys

Foreign Minister George Gerapetritis, in a statement in Vilnius after his meeting with his Lithuanian counterpart Kęstutis Budrys, expressed Greece's solidarity with the countries...

Greece opposed to sale of Meteor missiles to Turkiye, Dendias informs French ambassador

Defence Minister Nikos Dendias on Wednesday expressed "Greece's strong opposition to the possible sale of METEOR missiles to Turkiye, by a consortium in which...

Οι Τούρκοι διπλασιάζουν το Ναύσταθμο του Ακσάζ, η Ελλάδα “πάγωσε” Σούδα και Αλμυρό

Η αναβάθμιση του τουρκικού ναυστάθμου στο Ακσάζ, στη νοτιοδυτική πλευρά της Τουρκίας, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, όταν ολοκληρωθεί, θα προσφέρει σημαντικά στην στρατιωτική ενδυνάμωση της...