H επιλογή των 3 φρεγατών γαλλικής κατασκευής FDI HN ήταν μάλλον μια έκπληξη από τους περισσότερους που δεν γνωρίζουν πως σκέπτεται το Πολεμικό μας Ναυτικό. Και λέμε έκπληξη, καθώς το ΠΝ ποτέ δεν σκέφτεται την… Αεροπορία. Αν η ΠΑ αγόρασε 12, 18 ή 24 Rafale, τι σχέση μπορεί να έχει αυτό με το ΠΝ; Γιατί αυτό να απαγορεύει στο Ναυικό να αγοράσει FDI, Gowind ή ακόμη και Barracuda; Δηλαδή ο ΕΣ δεν μπορεί να αγοράσει γαλλικά οχήματα;
Ευτυχώς, με αντίστοιχο τρόπο σκέφτεται και η πολιτική ηγεσία. Είναι χαρά μας να διαπιστώνουμε πως οι εποχές των ΕΜΠΑΕ και των λογικών “πήραμε από τους Αμερικανούς και τους Γερμανούς, ας πάρουν κάτι και οι Γάλλοι ή οι Ρώσοι” ευτυχώς έχουν παρέλθει. Αγοράζουμε ότι μας συμφέρει, από εκεί που μας συμφέρει. Και δεν χρειάζεται να χρυσοπληρώσουμε μήπως και στεναχωρηθούν κάποιοι.
Φρεγάτες κλάσης “ΥΔΡΑ”: Οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Η αλήθεια είναι πως με πραγματικούς αριθμούς, η ολλανδική πρόταση ίσως να ήταν καλύτερη, αλλά την τελική επιλογή να την έκριναν τα αντιαεροπορικά όπλα (ASTER 30) όπως και η μεγάλη έκπτωση που έκαναν (χάρη στους Αυστραλούς) οι Γάλλοι την τελευταία στιγμή. Δεν αφήνεις ένα συμβόλαιο με ένα Ναυτικό όπως το Ελληνικό, για μερικές δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Πολλοί έσπευσαν να πουν πως οι Ολλανδοί “τσαντίστηκαν”, “θύμωσαν”, και άλλα τέτοια ωραία. Λογικά τότε, μας έχουν κόψει την καλημέρα, οι Αμερικανοί, Ιταλοί, Γερμανοί και Βρετανοί, οι δε Ισπανοί λογικά θα στέλνουν ήδη το Στόλο τους να βομβαρδίσει τον Πειραιά. Τα πράγματα είναι πιο απλά. Το ΠΝ πέτυχε την καλύτερη τιμή, πράγματα που οι άλλοι δεν μπορούσαν να δώσουν, και με χώρα που η πολιτική ηγεσία σχεδίασε και υλοποίησε κάτι άλλο, δηλαδή την αμυντική συμφωνία. Πολλοί τρέχουν, ένας όμως βγαίνει πρώτος.
Συνεπώς, οι Ολλανδοί πάλι καλά μας βλέπουν. Στην τελική ξέρουν, πως οι “τρελοί Γαλάτες”, σε περίπτωση που γίνει κάτι στην Ανατολική Μεσόγειο, θα στείλουν ένα αεροπλανοφόρο, μερικές FREMM, κάμποσα Rafale στην 114 ΠΜ, ενώ αυτοί δεν μπορούν, και ίσως δεν θέλουν να το κάνουν. No hard feelings.
Δεν θα μας τιμωρήσουν όμως, μη δίνοντάς μας κάτι άλλο, που θα είχε αξία γι’αυτούς να το δώσουν, και για εμάς να το αγοράσουμε. Δεν μιλάμε μόνο για τα ναρκοθηρευτικά Alkmaar, αλλά και για τις φρεγάτες Karel Doorman. Οι Ολλανδοί μαζί με τους Βέλγους σχεδιάζουν τον αντικαταστάτη της Karel Doorman, δηλαδή την κλάση ASWF. Το πλοίο αυτό θα μπει σε υπηρεσία το 2027, και λογικά, ένα τουλάχιστον χρόνο νωρίτερα, θα έχει αποσυρθεί η πρώτη φρεγάτα κλάσης Μ. Το έχουμε ήδη γράψει αυτό.
Αν λοιπόν το ΠΝ αποφασίσει να εκσυγχρονίσει τις φρεγάτες κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, πάλι δεν θα μπορούσε να έχει πλοία πριν το 2026. Κι αυτό το έχουμε εξηγήσει, πρέπει να γίνει μελέτη κατάστασης των MEKO, να τις “ανοίξουμε”, να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει, και να προχωρήσουμε. Όλα αυτά βέβαια, εφόσον βρεθεί λύση με τα ναυπηγεία. Ο Σκαραμαγκάς έχει πλέον νέο ιδιοκτήτη, αλλά όπως μαθαίνουμε ήδη αντιμετωπίζει αγωγές από γειτονικό Δήμο που ζητά μια από τις προβλήτες…
Τώρα, ας σκεφτούμε λίγο υποθετικά. Πόσο θα μπορούσε να κοστίσει η αγορά των 2 ολλανδικών φρεγατών κλάσης Μ, καθώς και των δυο βελγικών; Μιλάμε για 4 πλοία, όμοιας διαμόρφωσης, εκσυγχρονισμένα σχετικά πρόσφατα (φέρουν και σύγχρονα CMS GUARDEON, ένα TACTICOS για το ολλανδικό ΠΝ ουσιαστικά), που μπορούν να προσφέρουν, χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές, για τουλάχιστον άλλα 15 έτη.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Φρεγάτες M ή Karel Doorman για Ενδιάμεση Λύση. Ας δούμε λίγο το πλοίο
Η ύπαρξη της ολλανδικής παραλλαγής του TACTICOS, σημαίνει πως…
H συνέχεια στο navaldefence.gr