Οι ουρανοί γίνονται όλο και «φτωχότεροι» στην Ευρώπη.
Μετά την απόσυρση των ιταλικών AMX τον Απρίλιο (μεγάλο άρθρο με την πλούσια ιστορία τους στην επόμενη «Πτήση» Ιουλίου), η Σουηδική Αεροπορία απέσυρε στις 18 Ιουνίου τα εμβληματικά Saab 105, γνωστά ως SK60 στις τάξεις της (Skolflygplan: Εκπαιδευτικό) .
Η απλή και οικονομική σχεδίαση δεν γνώρισε εμπορική επιτυχία, κυρίως όμως λόγω των σουηδικών περιορισμών εξαγωγών όπλων και ο μόνος πελάτης ήταν η (ουδέτερη) Αυστρία, που επίσης τα έχει αποσύρει το 2020.
Η Σουηδική Αεροπορία αγόρασε περίπου 150 σε διάφορες εκδόσεις, υλοποίησε αρκετούς εκσυγχρονισμούς και διατηρούσε μέχρι πρόσφατα λιγότερα από 20, όλα στο Malmen της νότιας Σουηδίας, κοντά στην έδρα της SAΑΒ, στο Linköping, όπου και «γεννήθηκαν».
Το αεροπλάνο ήταν το μακροβιότερο σε υπηρεσία στην ιστορία της Σουηδικής Αεροπορίας με σχεδόν 60 χρόνια στα φτερά του.
Σχεδιάστηκε με πρωτοβουλία της Saab το 1958 και μάλιστα τόσο για εμπορικές όσο και στρατιωτικές εφαρμογές, σε κλασική (για την εποχή) πλευρική (side-by-side) διάταξη πιλοτηρίου.
Το μοντέλο 105D, με την αφαίρεση των εκτινασσόμενων καθισμάτων μπορούσε να μεταφέρει τέσσερα άτομα, είτε με καθίσματα στρατιωτικού τύπου σε ρόλο μεταφορών προσωπικού, που επέτρεπαν στους επιβαίνοντες να φορούν αλεξίπτωτα, είτε με τέσσερα καθίσματα αεροπορικού τύπου ως… «business jet».
Πρωτοπέταξε ως πρωτότυπο στις 19 Ιουνίου 1963 με δυο κινητήρες Turboméca Aubisque, των 1.642 lbf έκαστος, οι οποίοι κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας στη Σουηδία ως RM9.
Μπήκε σε υπηρεσία στις 17 Ιουνίου 1967 στην SK60A ως προκεχωρηνένο εκπαιδευτικό αντικαθιστώντας de Havilland Vampire, ενώ ακολούθησε το SK60B ως μαχητικό ελαφράς κρούσης και το SK60C σε ρόλο κρούσης/τακτικής αναγνώρισης.