Ενώ το Tirpitz πραγματοποιεί μικρές εξόδους σε κοντινά νερά για λόγους ασφαλείας, παρενοχλείται συνεχώς από τα αγγλικά βομβαρδιστικά χωρίς όμως επιτυχία. Στο διάστημα 31 Ιουλίου έως 1 Αυγούστου, το θωρηκτό μαζί με τα αντιτορπιλλικά Z29, Z31, Z33, Z34 και Ζ39, πραγματοποιεί ασκήσεις. Από τον Αύγουστο μέχρι και τις αρχές Οκτώβριου του 1944, πραγματοποιούνται αρκετές επιθετικές ενέργειες εναντίον του από αγγλικά αεροπλάνα, χωρίς όμως επιτυχία.
Βυθίσατε το Tirpitz: Η ανελέητη καταδίωξη του γερμανικού θωρηκτού με μίνι υποβρύχια (Δ’ Μέρος)
Στις 15 Οκτωβρίου, στα πλαίσια νέας επίθεσης από συμμαχικά βομβαρδιστικά, μια βόμβα από κάποιο Lancaster βρίσκει το Tirpitz στη πλώρη και του προκαλεί μεγάλη ζημιά, θέτοντάς το ουσιαστικά εκτός δράσης. Το χτυπημένο Tirpitz, με ταχύτητα μόλις 10 κόμβων, φθάνει στο Τρόμκο. Από τη στιγμή αυτή και μετά, το Tirpitz παραμένει κρυμμένο και δεν πραγματοποιεί καμμιά έξοδο, μιας και οι ζημιές που έχει υποστεί στην πλώρη είναι αρκετά σοβαρές.
Το βρετανικό επιτελείο για αρκετές ημέρες σταματά τις παρενοχλήσεις, δίχως να γνωρίζει το μέγεθος των ζημιών που έχει υποστεί το θωρηκτό.
Πιστεύοντας ότι και η προαναφερθείσα αποστολή είχε αποτύχει όπως τόσες άλλες στο παρελθόν, οι Βρετανοί κατασκευάζουν μια νέα βόμβα ειδικά για χρήση κατά του Tirpitz, με την ονομασία «Tallboy». Η τεράστια βόμβα των 12.000 λιβρών (6.000 κιλά) ήταν ό,τι ισχυρότερο είχε κατασκευασθεί μέχρι τότε και μπορούσε να αφεθεί από βομβαρδιστικό αεροσκάφος. Στις 29 Οκτωβρίου, το Tirpitz δέχεται άλλη μια βρετανική «επίσκεψη» από αέρος, αλλά καμμία από τις νέες βόμβες δεν πλησιάζει το σκάφος σε απόσταση μικρότερη των 15 μέτρων.
Στις 12 Νοεμβρίου 1944, 31 βομβαρδιστικά Lancaster που ανήκουν στις 9η και 617η Μοίρες, εφοδιασμένα με τις τεράστιες , απογειώνονται από μια αεροπορική βάση στη Σκωτία στα πλαίσια της Επιχείρησης «Catechism» με προορισμό το Τρόμκο. Ο καιρός είναι ιδανικός για το εγχείρημα.
Τα αεροπλάνα περνούν τα τελευταία βουνά και βρίσκονται πάνω από το Τρόμκο. Το πλήρωμα του γερμανικού θωρηκτού, έχοντας εντοπίσει τα εχθρικά βομβαρδιστικά, εκδηλώνει αντιαεροπορικά πυρά, που όμως απλώς προξενούν βλάβες μόνο σε ένα αεροπλάνο, το οποίο αργότερα προσγειώθηκε με ασφάλεια στη Σουηδία. Τα υπόλοιπα αφήνουν με ευκολία το φονικό φορτίο τους και τρεις «Tallboys» πετυχαίνουν το γερμανικό θωρηκτό.
Σε ελάχιστα λεπτά, το Tirpitz βυθίζεται από το μεγάλο πλήγμα και η καρίνα του μένει έξω από το νερό. Κατά την διάρκεια της ανατροπής, παρασύρονται μαζί του περίπου 1.000 από τους 1.700 άνδρες του πληρώματος που επέβαιναν στο πλοίο. Το κουφάρι του Tirpitz παρέμεινε με την καρίνα προς τα πάνω για πολλά χρόνια μετά το τέλος του πολέμου ως ότου η νορβηγική εταιρεία Einar Hovdihg Skippsuphugging το αγόρασε από το νορβηγικό Δημόσιο για το ποσό των 100.000 νορβηγικών κορωνών με σκοπό την εκποίησή του, η οποία και ολοκληρώθηκε το 1957.
Συμπεράσματα
Η βύθιση του Tirpitz, ήταν σαφώς μια μεγάλη απώλεια για το Γερμανικό Ναυτικό που σηματοδότησε και ουσιαστικά το τέλος της δράσης του γερμανικού στόλου επιφανείας. Δεν θα σταθούμε ιδιαίτερα στον επιτυχή βομβαρδισμό της RAF, διότι ήταν φυσικό επακόλουθο μετά από μια συνεχή διετή διεξαγωγή συστηματικών βομβαρδισμών να φθάσουν και στο ποθούμενο αποτέλεσμα. Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι δεσμεύτηκε μεγάλος αριθμός αεροσκαφών για μεγάλο χρονικό διάστημα από την αγγλική πλευρά και φυσικά υπήρξαν και αρκετές απώλειες αεροσκαφών, κυρίως από την αντιαεροπορική άμυνα του θωρηκτού.
Εκεί όμως που σίγουρα αξίζει να σταθούμε, είναι ο άθλος που πέτυχαν τα πληρώματα των μίνι υποβρυχίων με την επιτυχημένη καταδρομική ενέργεια της 22ας Σεπτεμβρίου 1943.
Εδώ αποδεικνύεται για άλλη μια φορά η μεγάλη συμβολή των ειδικών επιχειρήσεων κατά την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μιας και κατάφεραν να επιφέρουν θετικό αποτέλεσμα σε συνθήκες που οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση με συμβατικά μέσα θα ήταν τουλάχιστον ανεπιτυχής. Περίτρανο παράδειγμα οι δεκάδες αεροπορικές επιχειρήσεις, που ουσιαστικά εκτός της τελευταίας που πέτυχε την βύθιση του θωρηκτού, μόνο άλλη μια κατάφερε κάποιο σημαντικό πλήγμα.
Εκτός αυτού όμως, η επιτυχημένη επιχείρηση με τα μίνι υποβρύχια, είχε ως αποτέλεσμα την ακινητοποίηση του γερμανικού θωρηκτού για περίπου έξι μήνες, αφήνοντας ουσιαστικά τις εχθρικές νηοπομπές ανενόχλητες στα νορβηγικά ύδατα. Οι Υποπλοίαρχοι Πλέις και Κάμερον που ήταν και οι ουσιαστικοί συντελεστές του εγχειρήματος, αφού παρέμειναν για αρκετό διάστημα σε στρατόπεδο συγκέντρωσης μετά τη σύλληψή τους, απελευθερώθηκαν προς το τέλος του πολέμου σώοι και αβλαβείς.
Ένα άλλο επακόλουθο της καταστροφής του Tirpitz σε συνδυασμό με αυτή του Bismarck, που αποδυνάμωσε το Γερμανικό Ναυτικό από μεγάλα θωρηκτά, ήταν η μετέπειτα εμμονή του γερμανικού επιτελείου να δώσει άμεση προτεραιότητα στην κατασκευή μεγάλων θωρηκτών. Με αυτό τον τρόπο, καθυστέρησαν σημαντικά προγράμματα του αφορούσαν την κατασκευή καταδιωκτικών αεροπλάνων, σε μια κρίσιμη καμπή του πολέμου, όπου το αποτέλεσμα ουσιαστικά κρινόταν στον αέρα.
ΟΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ RAF KATA TOY <ΤΙΡΠΙΤΣ> ΑΠΟ ΤΗΝ Η ΝΟΡΒΗΓΙΑ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ 1942 – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 1944)
Ημερομηνία Αεροσκάφη Θέση του Τίρπιτς Απώλειες Α/Φ
28-29 Ιανουαρίου 1942 9 Halifax/7 Stirling Trondheim 0
9 Μαρτίου 1942 12 Albacores (Victorious) Πλους προς Lafoten 2
30-31 Μαρτίου 1942 33 Halifax (RAF) Trondheim 5
27-28 Απριλίου 1942 31 Halifax/12 Lancaster Trondheim 5
28-29 Απριλίου 1942 23 Halifax/ 11 Lancaster φιόρδ Alta 2
3 Απριλίου 1944 42 Barracuda/21 Corsair
20 Hellcat/10 Wildcat φιόρδ Alta 4
24 Απριλίου 1944: Αεροσκάφη από τα Victorious, Searcher, Pursuer, Furious, Emperor και Striker η οποία ανακλήθηκε λόγω καιρού
15 Μαΐου 1944: 27 Barracuda & 28 Corsair & 4 Seafires& 4 Wildcat από τα φιόρδ Alta
28 Μαΐου 1944: Αεροσκάφη από τα Victorious, Furious η οποία ανακλήθηκε λόγου καιρού
17 Ιουλίου 1944: 44 Barracuda & 18 Corsair & 12 Fireflie & 18 Hellcat (Formidable, Indefatigable, Furious) από τα φιόρδ Alta, απώλειες 2 αεροσκάφη.
22 Αυγούστου 1944 (πρωί): 31 Barracuda & 24 Corsair & 10 Hellcat & 11 Fireflie & 8 Seafire, φιόρδ Alta, 2 απώλειες αεροσκαφών
22 Αυγούστου 1944 (απόγευμα) 10 Hellcat & 11 Fireflie & 8 Seafire (Indefatigable), φιόρδ Alta
24 Αυγούστου 1944: 33 Barracuda & 24 Corsair & 10 Hellcat & 10 Fireflie (Formidable, Indefatigable, Furious, Nabob), φιόρδ Alta, 6 απώλειες αεροσκαφών
29 Αυγούστου 1944 26 Barracuda & 17 Corsair & 7 Hellcat & 10 Fireflies & 7 Seafire (Formidable, Indefatigable), φιόρδ Alta, 2 απώλειες αεροσκαφών
15 Σεπτεμβρίου 1944: 28 Lancaster (RAF), φιόρδ Alta
29 Οκτωβρίου 1944 38 Lancaster (RAF), φιόρδ Tromco, μία απώλεια αεροσκάφους
12 Νοεμβρίου 1944 32 Lancaster (RAF), φιόρδ Tromco