Η αλήθεια είναι πως δεν έχουμε συνηθίσει ως Έλληνες να βλέπουμε την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία να χειρίζονται ένα θέμα με τέτοια επιδεξιότητα. Το ΠΝ και το ΥΠΕΘΑ, μέσα σε 10 μήνες, όχι μόνο έχουν στο τραπέζι τους τις καλύτερες προτάσεις για πλοία γενικής χρήσης σε επίπεδο φρεγάτας, αλλά συνεχίζουν να εκμαιεύουν συνεχώς περισσότερα ανταλλάγματα από τους υποψήφιους αναδόχους. Και έχουν πετύχει μείωση τιμών κατά 50%, Ενδιάμεση Λύση, επενδύσεις σε ναυπηγεία κ.ο.κ.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ Η βελτιωμένη πρόταση της Damen για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του ΠΝ!
Καταρχάς, φαίνεται πως το ΠΝ τα πάει μια χαρά στην Ενδιάμεση Λύση. Εκεί που κανείς δεν είχε «τίποτα», και το ΠΝ δεν είχε επιλογές, τώρα μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε φρεγάτες κλάσης Μ μέχρι φρεγάτες κλάσης Type 23. Στο τραπέζι, όσο κι αν δεν αρέσει σε κάποιους «φανατικούς», υπάρχουν και τα Ticonderoga. Αλλά μετά λόγου γνώσης, σας λέμε πως τα ανταλλάγματα σε επίπεδο μεταχειρισμένου υλικού δεν σταματούν εκεί. Όχι μόνο στα Tico, αλλά και στα αλλά κράτη. Ξέρετε, μερικοί έχουν αποθέματα στρατιωτικού υλικού που μας ενδιαφέρουν. Από PzH2000 μέχρι C-130J-30, από Mark VI μέχρι ναρκοθηρευτικά. Συνεπώς, ας ξεκολλήσουν κάποιοι από τις Cassard.
Αυτή είναι η πρόταση που παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Babcock στην Ελλάδα
Κατά δεύτερο, φαίνεται πως εκεί που οι Γάλλοι ήθελαν να μας φέρουν δυο φρεγάτες Made in France, γιατί η ανεργία στη Γαλλία αυξάνεται, τελικά όλοι φτιάχνουν τα πλοία τους εδώ στην Ελλάδα, από το 75% ως το 100%. Δηλαδή, με το πρόγραμμα του ΠΝ, θα υπάρξει ξανά ναυπηγική προσπάθεια στην Ελλάδα. Όσο μιλάμε, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά έχουν να δουν τόσο κόσμο (υποψήφιους επενδυτές) να μπαίνει μέσα από την εποχή που αγοράζαμε τα πάντα… Φυσικά, ανάμεσα σε αυτούς, και οι Γάλλοι τελικά αποφάσισαν πως οι FDI δεν είναι τόσο πολύπλοκη κατασκευή, που να απαιτεί μόνο γαλλικό ναυπηγείο…
Επίσης, με την τιμή των 2 Belharra που δεν αγοράσαμε το περασμένο καλοκαίρι (και αρχίσαμε τα κροκοδείλια δάκρυα), τελικά οι Γάλλοι έφεραν, όλως τυχαίως, 4 πλοία. Και αντί να πουν μπράβο κάποιοι στο ΥΠΕΘΑ και στο ΓΕΝ, που προστατεύουν τα χρήματα των φορολογουμένων, άρχισαν οι “μπηχτές” και να προωθούνται σενάρια με συνωμοσίες για πρέσβεις και μυστικά συμπόσια. Ειλικρινά, αυτοί που τα γράφουν, τι σκέφτονται; Αντί να βρίζουν, δεν κάνουν και καμία παρουσίαση σε κανά άλλο πλοίο, έτσι για «ξεκάρφωμα»;
Τώρα, το ΑΝΣ είναι οι υψηλόβαθμοι αξιωματικοί του ΠΝ, οι ναύαρχο». Αυτοί, που το περασμένο καλοκαίρι κοίταξαν στα μάτια τους Τούρκους, και ξέρετε κάτι; Νίκησαν. Όσο κι αν κάποιοι λένε αφέλειες περί 6 και 12 μιλίων, το ΠΝ κράτησε ψηλά τη χώρα, συνολικά οι Ένοπλες Δυνάμεις. Οι «ναύαρχοι» λοιπόν, έχουν κάνει από πλήρωμα σε φρεγάτες, μέχρι κυβερνήτες ή διοικητές σχηματισμών. Έχουν ζήσει να σηκώνουν την ευθύνη για 200 ψυχές και ένα πλοίο 500 εκ. ευρώ, και να πρέπει να πάρουν τις σωστές αποφάσεις. Και τώρα, να βγαίνουν κάποιοι να τους δείχνουν με το δάκτυλο, για να «φοβηθούν». Σοβαρολογούμε; Ποιο είναι το επόμενο στάδιο; Ονόματα και διευθύνσεις; επίθεση κάποιας “συλλογικότητας” στο σπίτι τους για να επιλέξουν το πλοίο που επιθυμούν “κάποιοι”;
ΕΞΕΛΙΞΗ: Νέα γαλλική πρόταση για τις φρεγάτες, ενσωμάτωση και των MICA NG
Τα πράγματα για εμάς είναι σαφή. Η διαπραγμάτευση θα συνεχίζεται μέχρι να πάρει η χώρα μας και το ΠΝ αυτό που θέλει. Η διαδικασία είναι ανοιχτή. Μας ρωτούν κάποιοι, γιατί δεν έχουμε παρουσιάσει τη γερμανική Α300, και την ιταλική FREMM-IT. Λοιπόν, με λίγες κουβέντες. Η Α300 είναι μια “ιδέα”, με ωριμότητα κάτω του μηδενός. Αν είναι έτσι, ας πάμε στην ALS, να πάρουμε την ALS140, τουλάχιστον αυτή έχει σχέδια. Η δε ιταλική πρόταση, είναι το ιταλικό πλοίο. Έτσι όπως το ξέρουμε και υπηρετεί, τι άλλο να μας πουν, και να πούμε εμείς;
Μένουν οι γνωστοί, Ολλανδοί και Βρετανοί, με τις καλύτερες προτάσεις, οι Γάλλοι με την FDI, και οι Αμερικανοί με την HF2. Οι δυο πρώτοι έχουν αυτό που θέλει το ΠΝ. Ίσως περισσότερο από όλους, οι Ολλανδοί. Αλλά και οι Βρετανοί, έχουν ένα εξαίρετο σκαρί, ίσως και το πιο εξελίξιμο. Αν θυμούνται όσοι μας κουνούν το δάκτυλο, η ΠΤΗΣΗ, ήταν η πρώτη που μίλησε για Absalon και Iver Huitfeld. Πιστεύουμε πως ένα ΠΝ με 2 σκάφη όμοια με το πρώτο, και 6 όμοια με το 2ο πλοίο, μαζί με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, θα ήταν ο απόλυτος συνδυασμός στην Ανατολική Μεσόγειο. Φυσικά, ανάλογες λύσεις προσφέρουν και οι Ολλανδοί. Η τελευταία πρόταση για SIGMA 11515HN με SM400 και APAR2 είναι προφανώς ανώτερη σε δυνατότητες από την FDI. Το ξαναλέμε, δύσκολα χάνει ένα τέτοιο πλοίο.
Οι Γάλλοι έχουν να προσφέρουν το οπλοσύστημα ASTER 30 μαζί με το SeaFire. Έχουν διαφημιστεί τόσο αυτά από τα “μέσα”, που πλέον μερικοί πιστεύουν ότι είναι ισάξιο του Arleigh Burke σαν πλοίο. Ισάξιο δεν είναι, αλλά παραλίγο να ήταν ίδιου κόστους. Παρόλαυτά, το πλοίο έχει με τους ASTER 15 ή τους MICA VL δυνατότητες αντιμετώπισης επιθέσεων κορεσμού, η τοποθέτηση του RAM δίνει ευελιξία, παραμένει η απουσία του STRALES και του ECM. Είναι όμως μια υπαρκτή επιλογή για το ΠΝ, και πιστεύουμε πως οι Γάλλοι θα συμπιέσουν κι άλλο την τιμή. Γιαυτό και συνεχίζουν.
Τώρα, πάμε στις αμερικανικές HF2, HFF, MMSC, LCS. Το πλοίο έχει φάει τόση λάσπη που δεν μπορεί να επιπλεύσει. Οι απόψεις μας για το πλοίο δεν αλλάζουν. Δεν είναι το καλύτερο, δεν είναι και για πέταμα. Μπορεί να προσφέρει όσα θέλει το ΠΝ, απλά, μιας και υπάρχουν καλύτερες ή αρκετά καλύτερες προτάσεις, κινδυνεύει να χάσει. Όλα όμως αλλάζουν, αν οι Αμερικανοί αλλάξουν το “πακέτο”. Τι εννοούμε πακέτο; Εννοούμε Ticonderoga, κάποιο LPD/LHD, άλλα πλοία, όπλα, κ.ο.κ. Αν τα HF2 έρθουν με πακέτο “Ενδιάμεσης Λύσης” που περιλαμβάνει “τα πάντα όλα”, τότε οι Αμερικανοί έχουν ελπίδες.
Με την ευκαιρία, θα πούμε δυο πράγματα. Επιλογή των HF2 και παραχώρηση 2 ή περισσοτέρων Ticonderoga, θα σημαίνει πως το ΠΝ θα μπει επιτέλους στην εποχή του SM-2. Δεν θα μείνει όμως εκεί, καθώς θα μπορέσει να ζητήσει και να πάρει πυραύλους BGM-109 αλλά και SM-6. Ξέρουμε ότι είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναπεί, αλλά θεωρούμε πως το “μέλλον” είναι στους SM-6, ένα όπλο-πολυεργαλείο, που ακόμη και μικρούς αριθμούς, θα άλλαζε πολλά στην Ανατολική Μεσόγειο. Μας το “δίνουν” οι Αμερικανοί; Φυσικά και μας το δίνουν. Αρκεί, να το ζητήσουμε, και να το πληρώσουμε. Τίποτε δεν είναι “δωρεάν” σε αυτά τα επίπεδα. Θα επανέλθουμε στο “αμερικανικό πακέτο” με νεότερο άρθρο.
Τώρα, όπως ξέρουν οι αναγνώστες μας, το ΠΝ θέλει ανανέωση μέσω αυτού του προγράμματος. Αυτό το προσφέρουν οι Ολλανδοί (4 SIGMA 11515HN, 4 M Class), οι Βρετανοί (4 AH140, 5 Type 23), αλλά και οι Αμερικανοί. Οι τελευταίοι πρέπει να απαντήσουν με σαφήνεια τη LoR για να μπορεί το ΠΝ να δει και να ζυγίσει τις προτάσεις. Οι Γάλλοι δεν μπορούν να δώσουν κάτι πέρα από τις αρχαιοπρεπείς Cassard. Αλλά αυτό το ΠΝ προσπαθεί να το ξεπεράσει, αγοράζοντας την Ενδιάμεση από Ολλανδία ή Μεγάλη Βρετανία, και συνδυάζοντάς τη με νέα πλοία από τη Γαλλία. Με λίγα λόγια, η Γαλλία, δεν έχει “τελειώσει”, το αντίθετο. Ούτε όμως και οι ΗΠΑ, αν όμως αποφασίσουν να φέρουν όλα όσα λείπουν από το ΠΝ.
Η απόφαση για το “κόψιμο” των Ισπανών δείχνει πως το ΠΝ και η ηγεσία σκέφτονται “σκληρά” υπέρ του γενικού συμφέροντος. Το ότι προηγούνται οι Ολλανδοί, δεν σημαίνει ότι αύριο πάμε εκεί και υπογράφουμε. Χρειάζονται πολλά περισσότερα να γίνουν. Όλα τα πλοία είναι καλά στα “χαρτιά”. Στο νερό όμως, είναι μια άλλη ιστορία.