16.5 C
Athens
Τρίτη, 15 Απριλίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑThe Fighting Greeks: Η ζωή στην Έρημο ήταν χειρότερη κι από τους...

The Fighting Greeks: Η ζωή στην Έρημο ήταν χειρότερη κι από τους Γερμανο-Ιταλούς

- Advertisement -


Αφόρητη ζέστη την ημέρα, διαπεραστικό κρύο την νύχτα, νερό που πολλές φορές μύριζε πετρέλαιο κι αυτό με το δελτίο, απλές σκηνές για καταλύματα και μύγες, χιλιάδες μύγες που με θρασύτητα αξίωναν μερίδιο από το λιτό συσσίτιο που δινόταν στους άνδρες, ήταν οι συνθήκες που είχαν να αντιμετωπίσουν εκτός από τους Γερμανούς και τους Ιταλούς στην έρημο οι Έλληνες.


Οι απότομες αυξομειώσεις της θερμοκρασίας, οι αντανακλάσεις της ερήμου και η άμμος που βρισκόταν σχεδόν παντού –στα ρούχα, στο φαγητό, στους κινητήρες– έκαναν την ζωή στις πυρωμένες εκτάσεις όπου στήνονταν τα προκεχωρημένα αεροδρόμια μια πραγματική δοκιμασία για όλους, ιπτάμενους και μη.
Περιμένοντας στα αεροπλάνα τους το σήμα για απογείωση μέχρι και μισή ώρα, οι χειριστές μούσκευαν στον ιδρώτα για να βρεθούν από τους 40-50 βαθμούς στον παγωμένο αέρα όπου η θερμοκρασία σε ορισμένα ύψη έπεφτε κάτω από το μηδέν. Η ορατότητα από την άμμο και τις αντανακλάσεις της ερήμου δυσχέραινε αφάνταστα τις απο-προσγειώσεις ενώ παρά τα ειδικά φίλτρα η λεπτή άμμος έβρισκε τρόπο να εισχωρήσει στους κινητήρες, απειλώντας ακόμη και με πτώση του αεροπλάνου. Ο θάνατος, είτε από εχθρικά αντιαεροπορικά είτε από επιχειρησιακό ατύχημα, ήταν μόνιμος σύντροφός τους.
Οι μηχανικοί, οι θρυλικές «μαστοράντζες» που κατέβαζαν κινητήρα Hurricane με τα χέρια, δούλευαν ατελείωτες ώρες στην ύπαιθρο υπό συνθήκες απάνθρωπες. Η θερμοπληξία και τα εγκαύματα ήταν συνηθισμένα. Ελάχιστες μονάδες της RΑF είχαν υπόστεγα επισκευών και δη στα Πεδία Προσγειώσεως (Landing Grounds) απ’ όπου επιχειρούσαν οι Μοίρες –επίπεδες εκτάσεις στην έρημο εκτεθειμένες στα φοβερά «χαμσίνια», τις αμμοθύελλες που σκέπαζαν τα πάντα.

Σε τέτοιες συνθήκες καλό ήταν… να μην αρρώσταινες. Αν αρρώσταινες, η ταλαιπωρία ήταν εγγυημένη στο πολλαπλάσιο. Παρά τους κανόνες στοιχειώδους υγιεινής, οι ακραίες συνθήκες και οι μισητές απ’ όλους μύγες έκαναν τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα. Κι αν έβρισκες τρόπο να γλυτώσεις από τις μύγες, οι μικροί ανοιχτόχρωμοι σκορπιοί της ερήμου σε κρατούσαν σε διαρκή επιφυλακή.
Το διάστημα των επιχειρήσεων στην Δυτική Έρημο, δυό γράμματα και ένας αριθμός ήταν το «σπίτι» των ξενιτεμένων Ελλήνων αεροπόρων. Από την συγκρότηση του 335 (Hellenic) Squadron τον Οκτώβριο του 1941 στο Αqir της Παλαιστίνης μέχρι την προσβολή του ιταλικού στρατηγείου έναν χρόνο αργότερα, η πρώτη ελληνική Μοίρα Διώξεως είχε μετασταθμεύσει στα αεροδρόμια LG 20, Idku, Dekheila, LG 173, LG 85 και LG 37. Θα ακολουθούσαν πολλά ακόμη στην Β. Αφρική και την Ιταλία μέχρι την επιστροφή στην Πατρίδα.
Η κούραση από τις αδιάκοπες μετακινήσεις και οι επιχειρήσεις από υποτυπώδη πεδία ήταν το σύνηθες. Οι άδειες ήταν σπάνιες, η ένταση συνεχής. Ούτε οι σκληρές συνθήκες στην έρημο ούτε ο αποφασισμένος εχθρός κατάφεραν όμως να τους κάμψουν. Όπως έχει γραφτεί, «με το χαμόγελο και την βεβαιότητα της Νίκης» συνέχισαν.
Όλοι και ο καθένας ξεχωριστά έκαναν την δική τους υπέρβαση, όπως πολλοί άλλοι Έλληνες της γενιάς τους, αψηφώντας τους περιορισμούς της καθημερινής, ανθρώπινης, κοινής λογικής. Έτσι πολέμησαν τότε. Γιατί η Ελευθερία δεν χαρίζεται, κερδίζεται.
 
Αλέξανδρος Θεολόγου
 
Πρώτη δημοσίευση 5/11/2018

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Άρης

Its all about the money my friends!!!

smp

Χωρις καμια ικανοποιητικη παρατηρητικη ικανοτητα, βλεπω οτι 2 μερες μεγαλων πυρκαγιων μπορεσαμε να απογειωσουμε 8 ή 9 cl-215/cl-415 και απο τα πιο συγχρονα το καλυτερο που πετυχαμε ηταν 4 (διαθεσημοτητα 57% και στα πιο παλια 45%).
Αρα εκτος της οικονομικης καταστασης της χωρας, υπαρχει και πολιτικη ευθυνη κυβερνησης/υπουργειου που προφανως στην κορυφωση της αντιπυρικης περιοδου, δεν ειναι σε θεση να εχει σε ικανοποιητικη κατασταση τα μεσα που υπαρχουν (γιατι ελικπτερα μεχρις στιγμης δεν εχουν ερθει….αν και με τα χρηματα που εχουμε δωσει τα τελευταια 10 ετη, θα μπορουσαμε να αγοραζαμε αυτο το ειδος εξοπλισμου και να μην πλουτιζουν ενδιαμεσοι Ε λληνες και ξενοι)

gm
Γιάννης Παυλίδης

Τι φταιει που καιγεται όλη η νότια Ευρώπη?
Μα φυσικά η απληστία των κατοικων αυτων των χωρών που θελουνε εξοχικό και μπιτσομπαρα στον Αιγιαλό και δεν εχουνε καμία οικολογική συνείδηση!

Προβοκάτωρ

Εκείνη η ρημάδα Υπηρεσία Εναέριων Μέσων Πολιτική Προστασίας..

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Εκσυγχρονισμός Mirage 2000-5Mk2 της ΠΑ με στοιχεία του προτύπου κρούσης Mirage 2000D-RMV

Η πρόσφατη ολοκλήρωση της αναβάθμισης των μαχητικών Mirage 2000D από την Γαλλική Αεροπορία (Armée de l'Air et de l'Espace) αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο καθώς...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

1920px-Nave_Bergamini_2.jpg

ΕΚΤΑΚΤΟ: 2 Bergamini επίσημα για το Πολεμικό Ναυτικό

46
Στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) που έχει καταρτιστεί περιλαμβάνεται πρόγραμμα προμήθειας δύο φρεγατών FREMM (Bergamini) για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως σημειώνουν πηγές του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3/14 Απριλίου 1770: Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, η γέννηση ενός...

3
Γεννιέται μέσα στις φλόγες της επανάστασης των Ορλωφικών, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Το "Κολοκοτρώνης" ήταν παρατσούκλι που δόθηκε στον παππού του, Γιάννη Τσεργίνη, λόγω της...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

«Ήρθαμε εμείς σε εσάς σε εσάς»: η ΠΑ δίνει για πρώτη φορά στο κοινό τη δυνατότητα πτήσης με εξομοιωτή F-35

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση της Πολεμικής Αεροπορίας με τίτλο «Ήρθαμε εμείς σε εσάς» στην οποία το κοινό είχε για πρώτη φορά τη δυνατότητα...

Πως το καλώδιο σύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου «βραχυκύκλωσε»

Tου Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΗ εβδομάδα που πέρασε θύμισε –από πλευράς ρητορικής– άλλες εποχές. Όταν από την Άγκυρα μεταδίδονταν σχεδόν επί καθημερινής βάσης μηνύματα...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3/14 Απριλίου 1770: Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, η γέννηση ενός θρύλου

Γεννιέται μέσα στις φλόγες της επανάστασης των Ορλωφικών, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Το "Κολοκοτρώνης" ήταν παρατσούκλι που δόθηκε στον παππού του, Γιάννη Τσεργίνη, λόγω της...