5.5 C
Athens
Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑThe Fighting Greeks: Η ζωή στην Έρημο ήταν χειρότερη κι από τους...

The Fighting Greeks: Η ζωή στην Έρημο ήταν χειρότερη κι από τους Γερμανο-Ιταλούς

- Advertisement -


Αφόρητη ζέστη την ημέρα, διαπεραστικό κρύο την νύχτα, νερό που πολλές φορές μύριζε πετρέλαιο κι αυτό με το δελτίο, απλές σκηνές για καταλύματα και μύγες, χιλιάδες μύγες που με θρασύτητα αξίωναν μερίδιο από το λιτό συσσίτιο που δινόταν στους άνδρες, ήταν οι συνθήκες που είχαν να αντιμετωπίσουν εκτός από τους Γερμανούς και τους Ιταλούς στην έρημο οι Έλληνες.


Οι απότομες αυξομειώσεις της θερμοκρασίας, οι αντανακλάσεις της ερήμου και η άμμος που βρισκόταν σχεδόν παντού –στα ρούχα, στο φαγητό, στους κινητήρες– έκαναν την ζωή στις πυρωμένες εκτάσεις όπου στήνονταν τα προκεχωρημένα αεροδρόμια μια πραγματική δοκιμασία για όλους, ιπτάμενους και μη.
Περιμένοντας στα αεροπλάνα τους το σήμα για απογείωση μέχρι και μισή ώρα, οι χειριστές μούσκευαν στον ιδρώτα για να βρεθούν από τους 40-50 βαθμούς στον παγωμένο αέρα όπου η θερμοκρασία σε ορισμένα ύψη έπεφτε κάτω από το μηδέν. Η ορατότητα από την άμμο και τις αντανακλάσεις της ερήμου δυσχέραινε αφάνταστα τις απο-προσγειώσεις ενώ παρά τα ειδικά φίλτρα η λεπτή άμμος έβρισκε τρόπο να εισχωρήσει στους κινητήρες, απειλώντας ακόμη και με πτώση του αεροπλάνου. Ο θάνατος, είτε από εχθρικά αντιαεροπορικά είτε από επιχειρησιακό ατύχημα, ήταν μόνιμος σύντροφός τους.
Οι μηχανικοί, οι θρυλικές «μαστοράντζες» που κατέβαζαν κινητήρα Hurricane με τα χέρια, δούλευαν ατελείωτες ώρες στην ύπαιθρο υπό συνθήκες απάνθρωπες. Η θερμοπληξία και τα εγκαύματα ήταν συνηθισμένα. Ελάχιστες μονάδες της RΑF είχαν υπόστεγα επισκευών και δη στα Πεδία Προσγειώσεως (Landing Grounds) απ’ όπου επιχειρούσαν οι Μοίρες –επίπεδες εκτάσεις στην έρημο εκτεθειμένες στα φοβερά «χαμσίνια», τις αμμοθύελλες που σκέπαζαν τα πάντα.

Σε τέτοιες συνθήκες καλό ήταν… να μην αρρώσταινες. Αν αρρώσταινες, η ταλαιπωρία ήταν εγγυημένη στο πολλαπλάσιο. Παρά τους κανόνες στοιχειώδους υγιεινής, οι ακραίες συνθήκες και οι μισητές απ’ όλους μύγες έκαναν τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα. Κι αν έβρισκες τρόπο να γλυτώσεις από τις μύγες, οι μικροί ανοιχτόχρωμοι σκορπιοί της ερήμου σε κρατούσαν σε διαρκή επιφυλακή.
Το διάστημα των επιχειρήσεων στην Δυτική Έρημο, δυό γράμματα και ένας αριθμός ήταν το «σπίτι» των ξενιτεμένων Ελλήνων αεροπόρων. Από την συγκρότηση του 335 (Hellenic) Squadron τον Οκτώβριο του 1941 στο Αqir της Παλαιστίνης μέχρι την προσβολή του ιταλικού στρατηγείου έναν χρόνο αργότερα, η πρώτη ελληνική Μοίρα Διώξεως είχε μετασταθμεύσει στα αεροδρόμια LG 20, Idku, Dekheila, LG 173, LG 85 και LG 37. Θα ακολουθούσαν πολλά ακόμη στην Β. Αφρική και την Ιταλία μέχρι την επιστροφή στην Πατρίδα.
Η κούραση από τις αδιάκοπες μετακινήσεις και οι επιχειρήσεις από υποτυπώδη πεδία ήταν το σύνηθες. Οι άδειες ήταν σπάνιες, η ένταση συνεχής. Ούτε οι σκληρές συνθήκες στην έρημο ούτε ο αποφασισμένος εχθρός κατάφεραν όμως να τους κάμψουν. Όπως έχει γραφτεί, «με το χαμόγελο και την βεβαιότητα της Νίκης» συνέχισαν.
Όλοι και ο καθένας ξεχωριστά έκαναν την δική τους υπέρβαση, όπως πολλοί άλλοι Έλληνες της γενιάς τους, αψηφώντας τους περιορισμούς της καθημερινής, ανθρώπινης, κοινής λογικής. Έτσι πολέμησαν τότε. Γιατί η Ελευθερία δεν χαρίζεται, κερδίζεται.
 
Αλέξανδρος Θεολόγου
 
Πρώτη δημοσίευση 5/11/2018

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Μήπως κάνουμε λάθος με τη Γαλλία για τους Meteor;

Η συζήτηση γύρω από τη στάση της Γαλλίας απέναντι στις φιλοδοξίες της Τουρκίας να αποκτήσει πυραύλους Meteor, έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στον ελληνικό δημόσιο...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η “Ασπίδα του Αχιλλέα” η πρώτη προτεραιότητα του νέου εξοπλιστικού...

36
Του Βασίλη Νέδου από την ΚαθημερινήΟι νέοι εξοπλισμοί θα κινηθούν με βάση προτεραιότητες που θα υπηρετούν την ορθολογική ανάπτυξη των Ενόπλων Δυνάμεων και τον...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9/21 Φεβρουαρίου 1897: Βομβαρδισμός των Χανίων από τις...

8
Μία εβδομάδα μετά την απόβαση του ελληνικού στρατού στην Κρήτη (2/14 Φεβρουαρίου 1897) προς υποστήριξη του επαναστατικού κινήματος για την Ένωση με την Ελλάδα,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΠΟΨΗ: Μήπως κάνουμε λάθος με τη Γαλλία για τους Meteor;

Η συζήτηση γύρω από τη στάση της Γαλλίας απέναντι στις φιλοδοξίες της Τουρκίας να αποκτήσει πυραύλους Meteor, έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στον ελληνικό δημόσιο...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 56, Φεβρουάριος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή....

Mistral 3: Πως θα μπορούσε να είναι η ευρωπαϊκή λύση μικρού αντιαεροπορικού πυραύλου

Η σύγκρουση στην Ουκρανία έχει φέρει στο προσκήνιο μια αλήθεια που πολλοί είχαν παραβλέψει τα τελευταία χρόνια: η ανάγκη για φορητά αντιαεροπορικά συστήματα μικρού...