Η αξιοπιστία του συστήματος αναφοράς ύψους και κατεύθυνσης στα μη εκσυγχρονισμένα εκπαιδευτικά T-38A και ΑΤ-38Β έχει μειωθεί σε ανησυχητικό βαθμό, σύμφωνα με αξιωματούχο του Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) στην αεροπορική βάση Hill.
Η αμερικανική Αεροπορία διαθέτει 53 εκπαιδευτικά T-38A και οκτώ AT-38B για την εκτέλεση εκπαιδευτικών βολών που έχουν ακόμη το παλαιότερο σύστημα AHRS (Attitude and Heading Reference System) το οποίο όμως χρήζει αντικατάστασης καθώς η προμήθεια ανταλλακτικών για επισκευές είναι προβληματική. Ωστόσο στον προϋπολογισμό του οικ. έτους 2021 δεν προβλέπονται πιστώσεις γι’ αυτό.

Τα υποσυστήματα του AHRS –γυροσκόπιο, ενδείκτης κατάστασης θέσης ADI και ενδείκτης οριζόντιας κατάστασης HSI– είναι της δεκαετίας του ’60. Αντίθετα με τα «αναλογικά» T-38 σε υπηρεσία, η USAF διαθέτει 442 αναβαθμισμένα T-38C με ‘glass cockpits’ που απέκτησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’90.
Όμως και τα T-38C αντιμετωπίζουν ελλείψεις υλικού εξαιτίας της απομείωσης κατασκευαστικών πηγών (Diminishing Manufacturing Sources Material Shortfalls) και ανταλλακτικών που δεν παράγονται πια. Τα προβλήματα λόγω DMSMS με τις οθόνες απεικόνισης στα κόκπιτ των εκπαιδευτικών του τύπου έχουν οδηγήσει την Αεροπορία στην υιοθέτηση νέων συστημάτων απεικόνισης καθώς η υποστήριξη των οθονών δεν θα είναι εφικτή μετά το 2026.

Σχεδιασμένα με όριο ζωής τις 7.000 ώρες, τα Τ-38 διανύουν ήδη τον τρίτο κύκλο της επιχειρησιακής τους ζωής χάρη σε επεκτάσεις και αναβαθμίσεις. Όπως επισημαίνεται από το AFLCMC, στόχος είναι να διατηρηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η λειτουργικότητα συστημάτων (ηλεκτρονικές ενδείξεις κινητήρων, οθόνες πολλαπλών λειτουργιών) χωρίς η USAF να χρειαστεί να επενδύσει σε οθόνες αφής ή μεγάλες οθόνες.
Άλλωστε ο αντικαταστάτης των Talon, το T-7A Red Hawk της Boeing-Saab, αναμένεται να αποκτήσει αρχική επιχειρησιακή ικανότητα (IOC) το 2024, με τον τύπο να είναι πλήρως επιχειρησιακός μέχρι το 2034. Μέχρι τότε, το Τ-38 θα είναι το πιο… σπορτίφ διθέσιο που θα πετάξουν χειριστές της USAF.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Ροή Ειδήσεων
28/02/2020
1
H USAF ανακαλύπτει αναξιόπιστα όργανα πτήσης σε εκπαιδευτικά Τ-38 Talon