16.9 C
Athens
Κυριακή, Ιανουάριος 12, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΠρομήθεια SPIKE NLOS, τι συμβαίνει επιτέλους;

Προμήθεια SPIKE NLOS, τι συμβαίνει επιτέλους;

- Advertisement -

Πριν λίγες εβδομάδες, η σελίδα μας πρώτη είχε γράψει, με αρκετή προσοχή, πως οι συμβάσεις για τα SPIKE NLOS (αλλά και τις συλλογές βομβών SPICE της Πολεμικής Αεροπορίας) είχαν ολοκληρωθεί, και ήταν έτοιμες προς υπογραφή. Πράγματι, αυτό ακριβώς είχε συμβεί, η αρμόδια ελληνική υπηρεσία, η ΓΔΑΕΕ, ήταν έτοιμη να συνάψει διακρατική συμφωνία με την αντίστοιχη ισραηλινή SIBAT, για την προμήθεια των SPIKE NLOS (αναμενόταν η σύμφωνη γνώμη από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που δεν θα αργούσε).

ΕΚΤΑΚΤΟ: Προς υπογραφή τα SPIKE NLOS για ΕΣ & ΠΝ, καθώς και τα SPICE 1000/2000 της ΠΑ

Από τις 25 Νοεμβρίου μέχρι σήμερα, έχει περάσει πάνω από ένας μήνας, και δεν έχει προχωρήσει καθόλου η όλη υπόθεση. Ή μήπως έχει προχωρήσει; Αν διαβάσουμε τις σκόρπιες πληροφορίες που κυκλοφορούν σε ιστοσελίδες, θα δούμε πολλές και διαφορετικές απόψεις. Καθώς η σελίδα μας δεν ασχολείται με “κουτσομπολιά”, κάναμε πρωτογενές ρεπορτάζ, και σας μεταφέρουμε τι έχει γίνει (πάντα σύμφωνα με τις δικές μας πληροφορίες). Επίσης δεν θέλουμε να αναγάγουμε τον SPIKE NLOS σε… διηπειρωτικό πύραυλο Trident II. Νομίζουμε πως όλοι μας έχουμε καταλάβει πόσο καλό είναι σαν όπλο, αλλά η υπερβολή βλάπτει. Πάμε στην ουσία.

Καταρχάς, να σημειώσουμε πως πράγματι οι Ισραηλινοί έχουν δεσμευτεί για γρήγορη παράδοση πυραύλων, για άμεση ενίσχυση των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Πόσους ακριβώς, πότε και που, είναι άκρως απόρρητο, άρα δεν το ξέρουμε. Αυτό έχει συμφωνηθεί σε πολύ υψηλό επίπεδο, μεταξύ των δυο ΓΕΕΘΑ (Ελλάδας και Ισραήλ), υπουργών Αμύνης και πρωθυπουργών.

Αν και ενεπλάκη το όνομα του ΑΓΕΕΘΑ από αντιπολιτευτικούς κύκλους, το μόνο που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι πως ο ΑΓΕΕΘΑ και τα Επιτελεία θέλουν το όπλο, δεν τους ενδιαφέρει από που και πως θα το προμηθευθούμε. Άλλωστε τα Επιτελεία κάνουν εισηγήσεις, δεν αγοράζουν απευθείας.

Τώρα, πάμε στα “πιο δύσκολα”. Ακούστηκαν πολλά και διάφορα για εταιρίες, για μεσάζοντες ή άλλα τέτοια “ελληνικά”. Καταρχάς φαίνεται πολύ περίεργο αυτό που συζητείται, από τη στιγμή που η συμφωνία είναι διακρατική. Όπως όμως όλα δείχνουν, το βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη συνεργασίας από ισραηλινής πλευράς στο θέμα της υποστήριξης των όπλων και των υποσυστημάτων τους. Για την ακρίβεια, η απόλυτη έλλειψη από τους Ισραηλινούς επιστροφής προστιθέμενης αξίας από την όλη αγορά, στην ελληνική οικονομία.

Ακόμη κι αν δεν υπάρξει ελληνική προστιθέμενη αξία στην κατασκευή κάποιου οπλικού συστήματος που αγοράζεται, υπάρχει η απαίτηση για μεταφορά τεχνογνωσίας για την τακτική συντήρηση. Το πρόβλημα είναι πως οι Ισραηλινοί, παρά τις συνεχείς πιέσεις του ΓΕΣ και της ΓΔΑΕΕ, δεν έφεραν ούτε καν αυτό, δηλαδή τη δυνατότητα υποστήριξης των συστημάτων στην Ελλάδα.

Οι Ισραηλινοί, στην πρότασή τους πρότειναν τη μεταφορά όλων των συστημάτων (όταν λέμε όλων, εννοούμε… όλων) στο Ισραήλ για συντήρηση, ή την επίσκεψη τεχνικών τους στην Ελλάδα. Αυτό θα μπορούσε να γίνει δεκτό για κάτι αρκούντως προηγμένο, που θα απαιτούσε μια εγκατάσταση που υπάρχει μόνο στο Ισραήλ. Αλλιώς είναι πάγια τακτική των ΕΔ να διατηρούν μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία στο θέμα.

Έτσι, η πρόταση που εξετάστηκε αρχικά σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό, και μετά στο ΚΥΣΕΑ, δεν έγινε αποδεκτή, και υπήρξαν έντονες ελληνικές διαμαρτυρίες σε πολύ υψηλό επίπεδο. Επίσης, δόθηκε και μια “σκληρή” χρονική προθεσμία για να βρει η κατασκευάστρια, ελληνικές εταιρίες να συνεργαστεί (τονίζουμε τον πληθυντικό, εταιρίες, όχι εταιρία). Αυτό που μεταφέρθηκε στους Ισραηλινούς είναι πως βεβαίως και “τα θέλουμε τα όπλα, και άμεσα μάλιστα”, αλλά όχι με αυτούς τους όρους.

Αυτός είναι κι ο λόγος που αυτές τις μέρες, πλήθος Ισραηλινών αξιωματούχων, είτε κυβερνητικών είτε από τους κατασκευαστές, βρίσκεται στην Ελλάδα για να διευθετήσουν το θέμα. Τονίζουμε πως SPIKE NLOS δεν έχει αγοράσει καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα (όλες μένουν στον SPIKE ER2) και μια προμήθεια από ελληνικής πλευράς θα βελτίωνε την εμπορική πορεία του όπλου.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αγορά SPIKE NLOS, μήπως βάλαμε το κάρο πριν το άλογο;

Σε διαφορετική περίπτωση, αν η ισραηλινή εταιρεία συνεχίσει να δείχνει ακαμψία, τότε εξετάζονται άλλες λύσεις. Είτε η προμήθεια του ίδιου όπλου μέσω άλλου φορέα (μπορεί να αγοραστεί μέσω νατοϊκού NSPA, αυτό το έχουμε επιβεβαιώσει), είτε με αλλαγή του (όχι με κάποια “βαλκανική” λύση αμφιβόλου αξίας, αλλά άλλη λύση, π.χ. σε Loitering Munition που έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος). Νεότερα για το θέμα θα έχουμε προς το τέλος Ιανουαρίου.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

72 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
72 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ιανουάριος 2009, το «Hellas Liberty» φθάνει στον Πειραιά – το καράβι που ξανάχτισε την ελληνική ναυτιλία

Του αναγνώστη μας AristidesΤην 11η Ιανουαρίου 2009 στις 16.50 κατέπλευσε ρυμουλκούμενο στον Πειραιά και έδεσε στην Ακτή Βασιλειάδη, εμπρός από το Υπουργείο Ναυτιλίας, το...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΨΗ: Πότε (δεν) θα ξαναπάρει νέα Rafale η Πολεμική Αεροπορία;

44
Η χθεσινή άφιξη του 24ου μαχητικού Rafale στην Τανάγρα, με κωδικό "457" ολοκλήρωσε την διπλή παραγγελία του τύπου που έγινε από τη χώρα μας....
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Ιανουαρίου 1962: “Operation Chopper”, οι Αμερικανοί μπαίνουν...

0
Ογδόντα δύο αμερικανικά ελικόπτερα Piasecki H-21 μεταφέρουν ισχυρή δύναμη 1.000 περίπου Νοτιοβιετναμέζων αλεξιπτωτιστών για να καταβάλλουν βάση των Βιετκόνγκ, 16 χιλιόμετρα δυτικά της Σαϊγκόν.Τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ιανουάριος 2009, το «Hellas Liberty» φθάνει στον Πειραιά – το καράβι που ξανάχτισε την ελληνική ναυτιλία

Του αναγνώστη μας AristidesΤην 11η Ιανουαρίου 2009 στις 16.50 κατέπλευσε ρυμουλκούμενο στον Πειραιά και έδεσε στην Ακτή Βασιλειάδη, εμπρός από το Υπουργείο Ναυτιλίας, το...

Τουρκία: Παραλαβή 100 θωρακισμένων οχημάτων με εγχώριας κατασκευής κινητήρα

Στις γνωστές "μαζικές" (όποτε είναι δυνατό) παραλαβές οπλικών συστημάτων που κάνει η Τουρκία ώστε να διαφημίσει και την τοπική αμυντική της βιομηχανία όπως και...

Νέο περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης για τη Γαλλία με… πανί!

Μια σύγχρονη σχεδίαση αναζητά η γαλλική DGAMPA (η κρατική υπηρεσία Ναυτικών Θεμάτων, Αλιείας και Ιχθυοκαλλιεργειών), για νέο σκάφος ναυτικής περιπολίας ανοιχτής θαλάσσης, και ανέθεσε...