Δύο από τους εξελιγμένους στροβιλοκινητήρες ελικοπτέρων, T901 Improved Turbine Engine (ITE), που κατασκευάζονται από την General Electric Aerospace, έφτασαν στη Sikorsky, σηματοδοτώντας νέα φάση των δοκιμών τους, για την εξέλιξη των ελικοπτέρων Black Hawk.
Ο κινητήρας T901, που αναμένεται να εγκατασταθεί στα νέα ελικόπτερα UH-60M από το 2035 περίπου και μετά, θα αυξήσει την ισχύ τους κατά 50%, βελτιώνοντας παράλληλα την απόδοση του καυσίμου, μειώνοντας δηλαδή την κατανάλωση και αυξάνοντας και εμβέλεια. Η ενσωμάτωση νέων κινητήρων είναι ανάμεσα στις βελτιώσεις που προωθεί η Sikorsky, έτσι ώστε το Black Hawk να παραμείνει σε λειτουργία μέχρι τη δεκαετία του 2070.
Σημειώνουμε πως ο Τ901 δεν εγκαθίσταται για πρώτη φορά σε εναέριο μέσο. Η Sikorsky εγκατέστησε και πραγματοποίησε δοκιμές του στο πρωτότυπο Raider X, δηλαδή τη δική της πρόταση για το επόμενο αναγνωριστικό ελικόπτερο του Αμερικανικού Στρατού (το πρόγραμμα FARA όπως λεγόταν). Το πρόγραμμα ακυρώθηκε τελικά, αλλά η Sikorsky σκοπεύει να “μεταμοσχεύσει” συστήματα που εξέλιξε, στο UH-60M, εκτιμώντας πως αυτό θα παράγεται για δεκαετίες ακόμη. Επίσης ο ίδιος κινητήρας μελλοντικά θα ενσωματωθεί και στα επιθετικά ελικόπτερα AH-64 Apache, ως δική τους σημαντική αναβάθμιση.
Αρχικά, οι δύο κινητήρες T901 που μόλις παραλήφθησαν θα εγκατασταθούν σε ένα δοκιμαστικό Black Hawk. Μετά θα ακολουθήσει ακόμη ένα, το οποίο θα επιταχύνει το πρόγραμμα δοκιμών.
Σε ότι αφορά την ελληνική παραγγελία, τα δικά μας UH-60M, όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές, ανήκουν σε “κλεισμένο” συμβόλαιο τρέχουσας παραγωγής που έχει γίνει με τον Αμερικανικό Στρατό. Οπότε δεν θα έχουν Τ901 αλλά τους γνωστούς σε όλους Τ700 (στην κορυφαία τους έκδοση). Ο Τ901, αφού δοκιμαστεί και εγκριθεί, θα αρχίσει να εγκαθίσταται μετά το 2035 περίπου, ίσως και αργότερα. Οπότε ίσως είναι και ελληνικού ενδιαφέροντος σε κάποια -μακρού χρόνου από σήμερα- αναβάθμιση μέσης ζωής των ελικοπτέρων που θα έχουμε παραλάβει.