Τουλάχιστον τρεις ανώτατοι Βέλγοι αξιωματικοί, συμπεριλαμβανομένου του αρχηγού της Βελγικής Αεροπορίας, και μεγάλος αριθμός υψηλόβαθμων αξιωματικών έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα μετά την «έκρηξη» του «F-16-gate», του σκανδάλου απόκρυψης του πραγματικού έτους στο οποίο εξαντλείται η δομική ζωή των μαχητικών F-16AM/BM.
Όπως παρουσιάζουν τα βελγικά ΜΜΕ, στην κυβέρνηση δεν έφθασαν ποτέ στοιχεία αναφοράς του 2016 που επιμελήθηκε η ίδια η Lockheed Martin, με βάση τα οποία τα μαχητικά F-16 μπορούν να πετούν για ακόμα έξι χρόνια σε σύγκριση με τον αρχικά εκτιμώμενο χρόνο εξάντλησης της δομικής τους ζωής, που ήταν το 2023, και αυτό χωρίς να απαιτηθεί σημαντικό κόστος.

Καθώς η Lockheed Martin ήταν το φαβορί να νικήσει στον διαγωνισμό του Βελγίου με το F-35, είναι προς τιμήν της η δημιουργία μιας μελέτες σε βάρος της υποψηφιότητάς της.
Για την απόκρυψη των στοιχείων κατηγορούνται ο αρχηγός της πολεμικής αεροπορίας πτέραρχος Frederik Vansina, ο επικεφαλής του τομέα προμηθειών του υπουργείου άμυνας στρατηγός Luc Roelants και ο «διαχειριστής» του στόλου F-16 σμήναρχος Peter Letten. Στην υπόθεση εμπλέκεται επίσης ο επικεφαλής της προμήθειας του προγράμματος Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους του Βελγίου (πρόγραμμα ACCaP) σμήναρχος Harold Van Pee. Ο Van Pee ήταν υπεύθυνος για το έργο τεσσάρων αξιωματικών και 33 ειδικών, που επικοινωνούσαν κατευθείαν με τον Varsina.
Οι αξιωματικοί έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα από τον Βέλγο Α/ΓΕΕΘΑ στρατηγό Marc Compernol μέχρι τις 20 Απριλίου, οπότε θα κατατεθεί το πόρισμα της επιτροπής που έχει οριστεί να εξετάσει την υπόθεση με εντολή του πρωθυπουργού Charles Michel. Οι αξιωματικοί θεωρούνται ύποπτοι για την απόκρυψη από τον Compernol και τον υπουργό άμυνας Steven Vandeput των στοιχείων που παρέδωσε η κατασκευάστρια εταιρεία των F-16/F-35 Lockheed Martin. Δεν αποκλείεται να εξαναγκαστεί σε παραίτηση ο ίδιος ο Vandeput επειδή παρουσίασε αδυναμία στον έλεγχο του υπουργείου του και ανευθυνότητα στη διαχείριση του μεγαλύτερου εξοπλιστικού προγράμματος της χώρας.

Στην ανακοίνωσή του ο Compernol πρόσθεσε ότι αρκετοί από τους ανθρώπους που ασχολήθηκαν με τη μελέτη δομικής αντοχής του στόλου μαχητικών F-16 έχουν προσφερθεί να μην εργάζονται έως ότου η επιτροπή ξεκαθαρίσει το τοπίο. Ο Compernol δεν έκανε γνωστά τα ονόματα των αξιωματικών που σχετίζονται με το σκάνδαλο, αλλά αυτά διέρρευσαν στα ΜΜΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες που προσκόμισε πληροφοριοδότης, οι ανώτατοι αξιωματικοί ήξεραν ότι τα F-16 μπορούσαν να κρατήσουν περισσότερο από ότι αναμενόταν, αλλά ζήτησαν τα στοιχεία να μην παρουσιαστούν γιατί το ΝΜΑ είναι πολύ σημαντικό για την Βελγική Αεροπορία. Τα στοιχεία τελικά έφθασαν σε δύο στρατηγούς και τον Harold Van Pee, όμως και αυτοί δεν τα παρέδωσαν στον αρχηγό των επιτελείων και τον υπουργό.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες του προγράμματος ACCaP (Van Pee, Varsina) είναι τώρα σε διαθεσιμότητα, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα ατονήσουν οι εξελίξεις γύρω το ACCaP. Για το πρόγραμμα, που αφορά την απόκτηση 34 μαχητικών, είναι υποψήφια τα Eurofighter Typhoon και F-35, ενώ ανεπίσημα παραμένει στο “παιχνίδι” και το γαλλικό Rafale (που επίσημα έχει αποκλειστεί, αλλά θεωρείται πως εξακολουθεί να πιέζει παρασκηνιακά η Dassault).