Στο καινούργιο μας τεύχος «Πτήση» 44, Ιανουάριος 2023 κυκλοφορεί και είναι διαθέσιμο επίσης ηλεκτρονικά ΕΔΩ.
Πετάμε με ιταλικά HH-139 CSAR, τα ελικόπτερα που θέλει και η ΠΑ
Η Αεροπορική Βάση Gioia del Colle της Ιταλικής Αεροπορίας, στο «τακούνι» της ιταλικής «μπότας», είναι περισσότερο γνωστή για το 36ο Stormo και τα δύο Gruppi του που αξιοποιούν F/TF-2000. Εκεί όμως υπάρχει το 84ο Κέντρο Ε-Δ Μάχης του 15ου Stormo που αξιοποιεί HH-139A/B. Με τη δυνητική υιοθέτηση του ιταλικής σχεδίασης και κατασκευής ελικοπτέρου από την ΠΑ η επίσκεψή μας στη βάση και η ευκαιρία να πετάξουμε με αυτό είναι επίκαιρη παρά ποτέ.
Στη 15η Πτέρυγα της Ιταλικής Αεροπορίας είναι αρκετά διαφορετική από τις άλλες μονάδες της αφού με πάνω από 1.400 άτομα προσωπικό διατηρεί επτά υπομονάδες (Gruppi/Centri Volo) διασκορπισμένες σε όλη σχεδόν την ιταλική επικράτεια.
Ο ρόλος του 15ου Stormo ήταν και παραμένει η Έρευνα-Διάσωση (SAR), αν και το πλαίσιο διαφοροποιείται από αυτό άλλων χωρών (περιλαμβανομένου και του ελληνικού), κάτι που αντανακλάται στην οργάνωση, τη δομή και τον εξοπλισμό των φορέων που την υλοποιούν.
Στην Ιταλία τα καθήκοντα SAR διά νόμου εδώ και δεκαετίες έχουν ανατεθεί στην Ακτοφυλακή (Guardia Costiera), η οποία διαθέτει τα κατάλληλα εναέρια μέσα και την κύρια ευθύνη του συγκεκριμένου έργου (έναντι εθνικών και διεθνών υποχρεώσεων) υπό τον συντονισμό του ιταλικού IMRCC (Italian Maritime Rescue Coordination Center), που έχει και τη συνολική διαχείριση των μέσων άλλων φορέων. Αναλόγως της κατάστασης μπορεί να αιτηθεί τη συνδρομή τους, ανάμεσά τους της Ιταλικής Αεροπορίας, της Αεροπορίας Στρατού (Aviazione dell’Esercito) και Ναυτικού (Marina Militare), της Στρατοχωροφυλακής (Carabinieri), της Οικονομικής Αστυνομίας-Τελωνοφυλακής (Guardia di Finanza), της Εθνικής Αστυνομίας (Polizia di Stato), του Πυροσβεστικού Σώματος ( Corpo Nazionale Vigili del Fuoco), αλλά και περιφερειακών και τοπικών αρχών, όπως και ιδιωτικών οργανισμών.
Ιταλική Έρευνα-Διάσωση με ελικόπτερα
Στην περίπτωση της Ιταλικής Αεροπορίας το αίτημα Ε-Δ διαβιβάζεται στο RCC (Rescue Coordination Center) της Διοίκησης Αεροπορικών Επιχειρήσεων-COA (Comando Operazioni Aree) στην ΑΒ Poggio Renatico (στη Φεράρα), το οποίο με τη σειρά του κινητοποιεί ένα από τα ελικόπτερα, όπως αυτά του 15ου Stormo, από τα πέντε Κέντρα που προαναφέρθηκαν. Τονίζεται όμως ότι η 15η Πτέρυγα με τις υπομονάδες της εξυπηρετεί πρωτίστως τις ανάγκες της AM, δηλαδή έχει την ευθύνη του στρατιωτικού SA, ενώ -όπως προαναφέρθηκε- δευτερευόντως και μόνο διεξάγει πολιτική Έρευνα-Διάσωση.
Στον κύριο ρόλο της συνεπικουρείται από το 21ο Gruppo υπό το 9ο Stormo, που αξιοποιεί πλέον κατ’ αποκλειστικότητα τα HH-101A CEASAR, ως διαδόχων των HH-3F, με το 21ο Gruppo (που εντέλει απορρόφησε το 23ο Gruppo) να διαχειρίζεται πλέον όλα τα CEASAR και ανέλαβε αποκλειστικά τα καθήκοντα CSAR για την AM. Παρ’ όλα αυτά, και τα HH-139A/B εξακολουθούν να αναφέρονται ότι έχουν (με… υποσημειώσεις) και ρόλο Έρευνας-Διάσωσης Μάχης.
Τα HH-139A και HH-139B που υπηρετούν στα Gruppi του 15ου Stormo αφορούν σε εκδόσεις για SAR και CSAR αντίστοιχα. Στην πραγματικότητα αφορά σε εξελικτικά μοντέλα.
Πιο συγκεκριμένα, τα HH-139A αφορούν σε 10 ελικόπτερα που αποκτήθηκαν μετά το 2012 από την ΑΜ για την αντικατάσταση των παλαιότερων εκ των HH-212, βασισμένων στη στρατιωτική έκδοση του AW139Μ, με τη διαμόρφωση εξοπλισμού που απαιτούσε η Ιταλική Αεροπορία.
Τα HH-139B είναι 17 (μέχρι στιγμής) ομοιότυπά τους που αγοράστηκαν στη συνέχεια και ενσωματώνουν βελτιώσεις που απέκτησε η οικογένεια των AW139/M. Εκ των πραγμάτων βέβαια τα νεότερα ελικόπτερα είναι καλύτερα εξοπλισμένα από τα παλαιότερα και μπορούν έτσι να φέρουν σε πέρας αποτελεσματικότερα τα καθήκοντα C/SAR. Από την άλλη, δεν φαίνεται να ομογενοποιείται ο στόλος στο εξελιγμένο πρότυπο παρά τις κάποιες εξαγγελίες περί τούτου.
Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με την ανακοίνωση για την πιθανή προμήθεια AW139A από την ΠΑ και για 14 ελικόπτερα, τα τέσσερα από αυτά θα αποτελούν δυνητικά με έκδοση του HH-139B με εξοπλισμό που θα επιλεγεί ώστε να διεξάγουν επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης Μάχης.
Η «Πτήση» είχε την ευκαιρία να πετάξει με HH-139 και σας μεταφέρουμε την εμπειρία στο τεύχος μας που κυκλοφορεί, Ιανουάριος 2024.