17.5 C
Athens
Τρίτη, 21 Οκτωβρίου, 2025
ΝΕΑΑΜΥΝΑΠαθητικά ραντάρ - η σύγχρονη πολωνική πρόταση του PET/PCL

Παθητικά ραντάρ – η σύγχρονη πολωνική πρόταση του PET/PCL

- Advertisement -

Όπως αναφέρουν πολωνικά ΜΜΕ, αναμένεται από το 2028 να ξεκινήσει η παράδοση στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας των πρώτων 20 συστημάτων παθητικής ανίχνευσης εναέριων στόχων, PET/PCL, της εταιρείας PIT-RADWAR, η οποία συνεργάζεται και με άλλες εγχώριες, όπως και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας.

Τι είναι το PET/PCL όμως; Βασικό του στοιχείο είναι ένας κινητός φορέας (φορτηγό της επίσης πολωνικής JELCK) που φέρει συγκρότημα δύο ιστών, με αντίστοιχους αισθητήρες.

  • Ο ένας ιστός είναι το σύστημα Παθητικού Συνεκτικού Εντοπισμού (Passive Coherent Location, PCL) το οποίο λειτουργεί ως εξής: Κάθε εναέριος στόχος, όπως π.χ. ένα εχθρικό αεροσκάφος, ή πύραυλος, πετά μέσα σε ένα “πυκνό” πεδίο από ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές. Τέτοιες είναι των κεραιών κινητής τηλεφωνίας, των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, πολιτικών και στρατιωτικών ραντάρ κ.ο.κ. Έτσι ακόμη και το εχθρικό αεροσκάφος να έχει “κλειστό” το δικό του ραντάρ, ή το ίδιο να είναι κατασκευασμένο με χαρακτηριστικά χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (stealth), αντανακλά κάποιες από αυτές τις ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές, οπότε οι ευαίσθητοι αισθητήρες του PCL μπορεί να ανιχνεύσουν. 
  • Ο δεύτερος ιστός του οχήματος, είναι το σύστημα Παθητικού Εντοπισμού Εκπομπών (Passive Emitter Tracking, PET), που ανιχνεύει αν υπάρχουν ηλεκτρομαγνητικές εκπομπές από τον στόχο, π.χ. λειτουργία του ραντάρ του, τηλεπικοινωνίες, παρεμβολείς σε δράση, εκπομπές σημάτος ταυτοποίησης κ.α.

Στην πράξη λοιπόν κάθε φορτηγό-φορεάς PET/PCL “ακούει” σιωπηλά τις διαταραχές και τις εκπομπές στο πολυσύνθετο ηλεκτρομαγνητικό πεδίο από απόσταση, και επιχειρεί να εντοπίσει που ακριβώς στο χώρο βρίσκεται ο εχθρικός εναέριος στόχος, και να ειδοποιήσει ανάλογα την αεράμυνα της χώρας. Ως ένα “παθητικό” ραντάρ δηλαδή, το οποίο όμως δεν ανιχνεύεται το ίδιο.

Στο πολωνικό σύστημα, κάθε “σύστημα” PET/PCL αποτελείται από 4 οχήματα (άρα η πολωνική παραγγελία για 20 τέτοια, αφορά συνολικά 80 φορτηγά-φορείς). Κάθε σύστημα οργανώνεται με τα 4 οχήματα σε απόσταση μεταξύ τους, με ένα από αυτά να αναλαμβάνει το ρόλο του “επικεφαλής”, συγκεντρώνοντας τα δεδομένα των άλλων και κάνοντας την ψηφιακή τους επεξεργασία. Η χρήση 4 οχηματών εξασφαλίζει πως τα ανιχνευόμενα σήματα θα ληφθούν υπο διαφορετικές γωνίες, άρα θα είναι πολύ πιο πιθανός ο ακριβής εντοπισμός.

Τα πλεονεκτήματα ενός παθητικού ραντάρ είναι προφανή. Αρχικά όπως είπαμε δεν εκπέμπει το ίδιο κάτι, άρα δεν μπορεί να στοχοποιηθεί με πυραύλους αντι-ραντάρ, σε μια έναρξη σύγκρουσης μεγάλης κλίμακας θα χρησιμοποιηθούν εκτεταμένα για να σιγαστεί η αεράμυνα του αντιπάλου. Στη συνέχεια, με τους όποιους περιορισμούς απόδοσης του, μπορεί να συμπληρώσει ή και να υποκαταστήσει τα ραντάρ αεράμυνας, ακόμη και πολύ κοντά στην 1η γραμμή. Λόγω φορητότητας, μπορεί να μετακινηθεί σχετικά γρήγορα σε σημεία ενδιαφέροντος.

Επίσης ειδικά στο πολωνικό PET/PCL, μιας και κάθε σύστημα αποτελείται από 4 φορτηγά με αισθητήρες, η αδρανοποίηση κάποιου από εχθρικά πυρά ή βλάβη, δεν αχρηστεύει την ικανότητα των άλλων να προσφέρουν δεδομένα, την υποβαθμίζει βέβαια, αλλά αυτά μπορεί να συνεχίσουν να συνεισφέρουν. Τέλος, μιας και το παθητικό ραντάρ δεν έχει ηλεκτρομαγνητική υπογραφή, το εχθρικό αεροσκάφος δεν αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει “εντοπισμός” του, ώστε να ενεργοποιήσει το όποιο δικό του σύστημα παρεμβολών και ηλεκτρονικού πολέμου.

Είναι “ιδανική λύση” τα παθητικά ραντάρ; Σήμερα όχι, αλλά μπορεί να ενισχύσουν μια σύνθετη αεράμυνα με ακόμη ένα επίπεδο ανίχνευσης και εντοπισμού, και βέβαια εντός ενός δικτυοκεντρικού συστήματος ανάλυσης, να παρέχουν σοβαρές ενδείξεις για εισερχόμενες απειλές, καθώς τα δικά τους δεδομένα θα συνδυαστούν με εκείνα άλλων αισθητήρων.

Πρέπει να επισημάνουμε εδώ πως το πολωνικό σύστημα (υπάρχουν και άλλα διεθνώς και αναπτύσσονται συνεχώς και από πολύ μεγαλύτερες δυνάμεις όπως η Κίνα, η Ρωσία κ.α.), είναι εγχώριας ανάπτυξης, μελετάται εδώ και χρόνια και μετέχουν και ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας, σε μια ομαλή σύμπραξη αμυντικής βιομηχανίας και τοπικής τεχνογνωσίας. Κάτι που και η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει ήδη πράξει.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Αξιοποίηση T-6A Texan για αναχαίτιση Bayraktar ΤΒ2 και ATR-72

Σε μια εποχή όπου οι ελληνοτουρκικές σχέσεις φαίνονται να διανύουν μια φάση "σχετικής" ηρεμίας, η τουρκική αεροπορία έχει υιοθετήσει μια πιο "διακριτική" προσέγγιση στις...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι ΗΠΑ εκτός από ΑΗ-64D, προσφέρουν Μ1Α2 Abrams, M2A3...

93
Σε μια σημαντική εξέλιξη για την Ελλάδα, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν προτείνει ήδη από το περασμένο καλοκαίρι, την παραχώρηση μεταχειρισμένου στρατιωτικού υλικού στην χώρα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8/20 Οκτωβρίου 1827: Ναυμαχία του Ναυαρίνου, κανονιοβολισμοί ελευθερίας

3
Oι ενωμένοι στόλοι Βρετανίας, Γαλλίας και Ρωσίας υπό το γενικό πρόσταγμα του Βρετανού ναυάρχου Κόδριγκτον, εισέρχονται στον κόλπο του Ναυαρίνου, όπου ναυλοχεί ο τουρκο-αιγυπτιακός...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Boeing αποκαλύπτει το CxR, ένα ελικόπτερο ρομπότ – παραστάτη των Apache και Chinook

Το νέο της δημιούργημα, το CxR, ή Collaborative Transformational Rotorcraft (Ελικόπτερο Συνεργατικού Μετασχηματισμού), αποκάλυψε η αμερικανική Boeing στη διεθνή έκθεση αεροδιαστημικής τεχνολογίας AUSA 2025...

To Loyal Wingman κερδίζει έδαφος, η Ολλανδία συμμετέχει στο αμερικανικό πρόγραμμα CCA

Στις 16 Οκτωβρίου 2025, οι ΗΠΑ και η Ολλανδία υπέγραψαν επιστολή προθέσεων (Letter Of Intent), για την πλήρη ένταξη της δεύτερης στο πρόγραμμα Collaborative...

«Δούρειος Ίππος 2025»: οι Ένοπλες Δυνάμεις σε περιβάλλον Ηλεκτρονικού Πολέμου – φωτό

Από τη Δευτέρα 13 έως την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2025, έγινε στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας και στην ευρύτερη περιοχή Πελοποννήσου και Ιονίου Πελάγους η...