Τους λόγους που η ανάθεση της προμήθειας βλημάτων 120 χιλιοστών πραγματοποιήθηκε μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ τόνισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με θέμα «Παράκαμψη των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων στην προμήθεια βλημάτων 120 χιλιοστών. Μαρασμός της παραγωγικής και οικονομικής δύναμης της δημόσιας βιομηχανίας».
Σύμφωνα με τον ίδιο:
- Η προμήθεια των πυρομαχικών εκπαιδεύσεως 120 χιλ. πραγματοποιείται για την κάλυψη αδήριτων εκπαιδευτικών αλλά και επιχειρησιακών αναγκών του Ελληνικού Στρατού.
- Έγινε σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, συγκεκριμένα μάλιστα με το άρθρο 76 του ν. 3883/2010 (Α’ 167), όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 146 του ν. 4782/2021 (Α’ 36), σε συνδυασμό με το άρθρο 17 του ν. 3978/2011 (Α΄137) και το άρθρο 49 του ν. 3433/2006 (Α’ 20).
- Η προμήθεια μέσω FMS δίνει τη δυνατότητα άμεσης κάλυψης των επιχειρησιακών απαιτήσεων με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος αγοράς, μέσω των υφιστάμενων αποθεμάτων που τηρούν οι αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις για την υποστήριξη των ιδίων ή/και άλλων χωρών-μελών του συστήματος FMS.
- Τα πυρομαχικά που θα αποσταλούν είναι πρόσφατης κατασκευής, διετίας, ετοιμοπαράδοτα και έτσι ελαχιστοποιείται ο χρόνος παράδοσης σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη διαδικασία, ενώ παράλληλα θα αποτραπεί η ανάλωση πυρομαχικών μάχης για λόγους εκπαίδευσης.
- Ο τύπος των συγκεκριμένων πυρομαχικών έχει ήδη χρησιμοποιηθεί σε ασκήσεις του Ελληνικού Στρατού και είναι πιστοποιημένος για σωλήνες πυροβόλων L44 και L55 των αρμάτων LEO 2 του Ελληνικού Στρατού».
- Εξασφαλίζεται η αξιόπιστη και σε βάθος χρόνου παροχή των αναγκαιούντων υπηρεσιών-πιστοποιητικών, καθώς και η παροχή πληροφοριών για όρια ζωής και τυχόν επικαιροποίηση-επέκταση αυτών, πιθανές αναστολές ή περιορισμούς χρήσης και τυποποίηση συνθηκών αποθήκευσης-μεταφοράς καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των υπόψη υλικών.
- Τα πυρομαχικά έχουν υποστεί τη διαδικασία ποιοτικού ελέγχου και διασφάλισης ποιότητας που προβλέπεται για τον Αμερικανικό Στρατό».
- Η προμήθεια αυτή διέπεται από την αρχή του μηδενικού οφέλους-μηδενικής ζημίας με τις ίδιες εγγυήσεις υλικών που ισχύουν και για την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
«Αντιθέτως, στην περίπτωση προμήθειας μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών και συμπαραγωγής με την ΕΑΣ ΑΒΕΕ, εκτιμάται ότι το κόστος προμήθειας θα υπερδιπλασιαζόταν, ενώ παράλληλα ο μέσος χρόνος παράδοσης θα κυμαινόταν μεταξύ 18 και 24 μηνών, λόγω των διαδικασιών της συμπαραγωγής, με αποτέλεσμα τη δυσμενή επίδραση στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και στη συμμετοχή των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε διεθνείς και συμμαχικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες», υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
«Από την πληροφόρηση η οποία έχει περιέλθει, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, στο Γενικό Επιτελείο Στρατού, η ΕΑΣ ΑΒΕΕ δεν διαθέτει την ικανότητα παραγωγής εκπαιδευτικών πυρομαχικών αρμάτων μάχης 120 χιλ., παρά μόνο τη δυνατότητα παραγωγής συγκεκριμένων απαρτίων του βλήματος και αποκλειστικά κατόπιν σχετικής παραγγελίας από την κατασκευάστρια εταιρεία του εξωτερικού», ανέφερε ο ίδιος.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος διευκρίνισε ότι «δεν υφίσταται δυνατότητα προμήθειας, μέσω της εταιρείας ΕΑΣ ΑΒΕΕ, του συγκεκριμένου τύπου πυρομαχικού για την κάλυψη των υφισταμένων επιτακτικών αναγκών».
Όσον αφορά στην προμήθεια πυρομαχικών μάχης, «το πρόγραμμα προμήθειας βρίσκεται στη διαδικασία ενεργοποίησης και για την υλοποίησή του θα προβλεφθεί, στους ειδικούς όρους της διακήρυξης, η δυνατότητα συμμετοχής εγχώριων εταιρειών ως υπερεργολάβων ή υποκατασκευαστών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία», κατέληξε, στην απάντησή του, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.