16.1 C
Athens
Τρίτη, 25 Μαρτίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗNorthrop YF-23 Black Widow II, ο ρόλος του Αμερικανικού Ναυτικού στην απόρριψή...

Northrop YF-23 Black Widow II, ο ρόλος του Αμερικανικού Ναυτικού στην απόρριψή του

- Advertisement -

Στον κόσμο της στρατιωτικής αεροπορίας, λίγα αεροσκάφη που δεν μπήκαν σε υπηρεσία έχουν αφήσει τόσο έντονες μνήμες, όσο το Northrop YF-23 Black Widow II. Αναπτυγμένο στο πλαίσιο του προγράμματος Advanced Tactical Fighter (ATF) της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USAF) τη δεκαετία του 1980, το YF-23 ήταν ένα πρωτοποριακό stealth μαχητικό που σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει το F-15 Eagle και να αντιμετωπίσει τις αναδυόμενες απειλές από τα σοβιετικά μαχητικά Su-27 Flanker και MiG-29 Fulcrum.

Η γέννηση του YF-23

Η ιστορία του YF-23 ξεκινά τη δεκαετία του 1970, όταν η USAF συνειδητοποίησε ότι η νέα γενιά σοβιετικών μαχητικών και τα προηγμένα αντιαεροπορικά συστήματα επιφανείας-αέρος (SAM) αποτελούσαν σοβαρή απειλή για την αεροπορική της υπεροχή που είχε καταφέρει να αποκτήσει με το ανίκητο F-15. Οπότε το πρόγραμμα ATF ξεκίνησε επίσημα το 1981, με στόχο τη δημιουργία ενός μαχητικού αεροσκάφους, πέμπτης γενιάς, που θα συνδύαζε χαμηλή παρατηρησιμότητα (stealth), υπερηχητική ταχύτητα χωρίς χρήση μετάκαυσης (supercruise) και ανώτερη ικανότητα ελιγμών.

Μετά από μια αρχική φάση υποβολής προτάσεων, η USAF επέλεξε δύο ομάδες για την ανάπτυξη πρωτοτύπων: την ομάδα Lockheed-Boeing-General Dynamics με το YF-22 και την Northrop-McDonnell Douglas με το YF-23. Η Northrop, γνωστή για την εμπειρία της στην τεχνολογία stealth από εξελισσόμενα προγράμματα, όπως εκείνο που θα οδηγούσε στο  βομβαρδιστικό B-2 Spirit, συνεργάστηκε με την McDonnell Douglas για να δημιουργήσει ένα αεροσκάφος που ξεχώριζε για τη μοναδική του εμφάνιση και τις εξαιρετικές του επιδόσεις.

Το YF-23, που ονομάστηκε ανεπίσημα “Black Widow II” σε ανάμνηση του P-61 Black Widow του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έκανε την πρώτη του πτήση στις 27 Αυγούστου 1990, με πιλότο τον Alfred “Paul” Metz. Κατασκευάστηκαν δύο πρωτότυπα: το PAV-1, εξοπλισμένο με κινητήρες Pratt & Whitney YF119, και το PAV-2, με κινητήρες General Electric YF120. Και τα δύο ολοκλήρωσαν 50 πτήσεις, συγκεντρώνοντας 65,2 ώρες, αποδεικνύοντας τις προβλέψεις της Northrop για τις επιδόσεις τους.

Σχεδιασμός και τεχνολογία

Ο σχεδιασμός του YF-23 ήταν επαναστατικός και ξεχώριζε από το YF-22 για την έμφαση που έδινε στη τεχνολογία stealth και την ταχύτητα. Το αεροσκάφος είχε μια λεπτή, αεροδυναμική σιλουέτα με πτέρυγες σε σχήμα διαμαντιού, που μείωναν την “υπογραφή” του στα ραντάρ. Η επιφάνειά ήταν επικαλυμμένη με υλικά απορρόφησης ραντάρ, ενώ οι γωνίες και οι καμπύλες του είχαν σχεδιαστεί προσεκτικά για να διαχέουν τα ραδιοκύματα μακριά από την πηγή τους. Αυτό το χαρακτηριστικό το καθιστούσε πιο “αόρατο” σε σχέση με το YF-22.

Ένα ακόμα καινοτόμο στοιχείο ήταν το σύστημα ψύξης των καυσαερίων του. Εμπνευσμένο από τις μελέτες για το μελλοντικό B-2 Spirit, χρησιμοποιούσε την “transpiration cooling”, όπου τα καυσαέρια εκτονώνονταν σε ειδικά πλακίδια γύρω από τα ακροφύσια, που απορροφούσαν η θερμότητα. Αυτό μείωνε σημαντικά το θερμικό αποτύπωμα, καθιστώντας το λιγότερο ευάλωτο σε υπέρυθρους πυραύλους. Tο YF-23 δεν διέθετε thrust vectoring (κατευθυνόμενη ώθηση), μια τεχνολογία που χρησιμοποιούσε το YF-22 για να ενισχύσει την ευελιξία του. Η Northrop επέλεξε να αποφύγει αυτή την τεχνολογία για να μειώσει το βάρος και να αυξήσει τη stealth απόδοση, μια απόφαση που αργότερα αποδείχθηκε καθοριστική.

Το πιλοτήριο του ήταν εξοπλισμένο με προηγμένα ηλεκτρονικά και τεχνολογία fly-by-wire, προσφέροντας στον πιλότο βελτιωμένη επίγνωση της κατάστασης και ευκολία χειρισμού. Το ραντάρ του επέτρεπε την ανίχνευση και παρακολούθηση στόχων σε μεγάλες αποστάσεις, δίνοντάς του πλεονέκτημα τόσο σε αερομαχίες όσο και σε αποστολές εδάφους. Η ταχύτητα του YF-23 έφτανε τα Mach 2,2 σε μεγάλο ύψος, ενώ η ικανότητά του να πετάει σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς μετάκαυση (supercruise) του έδινε μεγαλύτερη εμβέλεια και αποδοτικότητα καυσίμων σε σχέση με το YF-22 (που είχε επίσης την ίδια ικανότητα).

Σύγκριση με το YF-22

Για να κατανοήσουμε γιατί το YF-23 δεν επιλέχθηκε από την Αμερικανική Αεροπορία, είναι σημαντικό να συγκρίνουμε τις επιδόσεις του με αυτές του YF-22, το οποίο τελικά έγινε το F-22 Raptor. Από πλευράς stealth, το YF-23 ήταν ανώτερο. Η μοναδική του σχεδίαση, τα υλικά απορρόφησης ραντάρ και το σύστημα ψύξης των καυσαερίων το καθιστούσαν πιο δύσκολο να εντοπιστεί από εχθρικά ραντάρ και υπέρυθρα συστήματα.

Επιπλέον, το YF-23 είχε μεγαλύτερη εμβέλεια, φτάνοντας τα 2.796 μίλια, σε σύγκριση με τα 2.000 μίλια του YF-22, οπότε μπορούσε να αναλάβει αποστολές μεγάλου βάθους κρούσης. Ένα ακόμα σημείο σύγκρισης είναι το ανώτατο ύψος πτήσης. Το YF-23 μπορούσε να φτάσει τα 65.000 πόδια, ενώ το YF-22 είχε όριο τα 50.000 πόδια. Ωστόσο, αυτό το πλεονέκτημα δεν φάνηκε να επηρεάζει σημαντικά την απόφαση της USAF.

Το YF-22 είχε πλεονέκτημα την ανώτερη ευελιξία. Χάρη στην τεχνολογία thrust vectoring, μπορούσε να εκτελεί απότομους ελιγμούς σε χαμηλές ταχύτητες, κάτι που το έκανε πιο αποτελεσματικό σε αερομαχίες. Αυτό η USAF το θεώρησε κρίσιμο για την αντιμετώπιση των σοβιετικών μαχητικών σε κοντινές αποστάσεις. 

Η απόφαση της USAF να επιλέξει το YF-22 ανακοινώθηκε στις 23 Απριλίου 1991 από τον υπουργό Αεροπορίας Donald Rice.  Σε μια εποχή που η stealth τεχνολογία δεν είχε ακόμα αποδειχθεί πλήρως στο πεδίο της μάχης, οι πιλότοι της Tactical Air Command (TAC) ήθελαν ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να υπερισχύσει σε αερομαχίες μικρών αποστάσεων,

Δεύτερον, η Lockheed είχε πολύ καλύτερη σχέση με την USAF και το Πεντάγωνο. Οι συνεργαζόμενες εταιρείες για το YF-23, Northrop και ΜcDonell Douglas, είχαν προκαλέσει δυσαρέσκεια με την απόδοσή τους σε άλλα προγράμματα, όπως της ανάπτυξης του B-2 Spirit και του A-12 Avenger II, τα οποία εμφάνιζαν καθυστερήσεις και υπερβάσεις κόστους. Αντιθέτως, η Lockheed θεωρήθηκε πιο αξιόπιστη στη διαχείριση του προγράμματος ATF, με μια πρόταση που θεωρήθηκε λιγότερο ριψοκίνδυνη από τεχνική άποψη. Αυτό το στοιχείο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην τελική απόφαση.

The two Northrop-McDonnell Douglas YF-23 prototypes in flight. The aircraft on display at the National Museum of the United States Air Force is the darker one on the right. (U.S. Air Force photo)

Τρίτον, φημολογείται πως μέτρησε η πιθανή συμμετοχή του Πολεμικού Ναυτικού (US Navy), παρόλο που είχε αποσυρθεί από το πρόγραμμα ATF, κάτι που θα αναλύσουμε παρακάτω.

Τι έγινε με τα πρωτότυπα

Μετά την ήττα του στον διαγωνισμό, τα δύο πρωτότυπα του YF-23 παραδόθηκαν στο κέντρο πτητικών ερευνών Dryden της NASA στη βάση Edwards για περαιτέρω δοκιμές, αλλά δεν υπήρξε συνέχεια. Το 1996, μεταφέρθηκαν σε μουσεία: το PAV-1 εκτίθεται στο National Museum of the United States Air Force στο Οχάιο, ενώ το PAV-2 βρίσκεται στο Western Museum of Flight στην Καλιφόρνια. Το 2004, η Northrop πρότεινε μια έκδοση βομβαρδιστικού βασισμένη στο YF-23 (FB-23) για να καλύψει την ανάγκη της USAF για ένα ενδιάμεσο βομβαρδιστικό, αλλά το πρόγραμμα ακυρώθηκε υπέρ του μακράς εμβέλειας B-21 Raider.

Παρά την αποτυχία του να μπει σε παραγωγή, το YF-23 παραμένει ένα σύμβολο τεχνολογικής καινοτομίας. Η stealth ικανότητά του, η ταχύτητα και η εμβέλειά του το καθιστούν ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να είχε αλλάξει το τοπίο της αεροπορικής μάχης. Ωστόσο, η έλλειψη ευελιξίας, οι πολιτικές δυναμικές και η στρατηγική υπεροχή της Lockheed σφράγισαν τη μοίρα του.

DAYTON, Ohio. Northrop-McDonnell Douglas YF-23 at the National Museum of the United States Air Force. (U.S. Air Force photo)

Τι ρόλο έπαιξε το Ναυτικό στην επιλογή του F-22;

Το πρόγραμμα ATF ξεκίνησε επίσημα το 1981, αλλά οι ρίζες του βρίσκονται στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν τόσο η Αεροπορία όσο και το Ναυτικό των ΗΠΑ αναγνώρισαν την ανάγκη για προηγμένα μαχητικά για να αντιμετωπίσουν τις αναδυόμενες σοβιετικές απειλές, όπως τα Su-27 και MiG-29. Αρχικά, υπήρξε κάποια σύμπτωση στις απαιτήσεις των δύο Κλάδων, αν και το Ναυτικό είχε τα δικά του παράλληλα προγράμματα, όπως το Naval Fighter Attack Experimental (VFAX).

Στα πρώιμα στάδια του ATF, υπήρξε συζήτηση για ένα μαχητικό κοινής χρήσης. Η Αεροπορία και το Ναυτικό συνεργάστηκαν για λίγο στον καθορισμό των απαιτήσεων, αλλά οι επιχειρησιακές τους ανάγκες απόκλιναν σημαντικά. Η Αεροπορία έδωσε προτεραιότητα στην αεροπορική υπεροχή με stealth, υπερηχητική ταχύτητα χωρίς μετάκαυση (supercruise) και ευελιξία, ενώ το Ναυτικό χρειαζόταν ένα αεροσκάφος ικανό να επιχειρεί από αεροπλανοφόρα, πολλαπλών ρόλων και μεγάλης αντοχής.

DAYTON, Ohio. Northrop-McDonnell Douglas YF-23 at the National Museum of the United States Air Force. (U.S. Air Force photo)

Μέχρι το 1986, όταν το ATF μπήκε στη φάση Demonstration and Validation (Dem/Val), το Ναυτικό είχε ουσιαστικά αποσυρθεί από την ενεργή συμμετοχή στο πρόγραμμα. Ωστόσο η Lockheed, που σχεδίασε το YF-22, πρότεινε μια ναυτική έκδοση, γνωστή ως Naval Advanced Tactical Fighter (NATF), η οποία παρουσιάστηκε το 1988 ως πιθανή αντικατάσταση του F-14 Tomcat. Αυτή περιλάμβανε τροποποιήσεις όπως ενισχυμένο σύστημα προσγείωσης, κινούμενες πτέρυγες (που θύμιζαν F-14) και άγκιστρο για επιχειρήσεις σε αεροπλανοφόρα.

DAYTON, Ohio. Northrop-McDonnell Douglas YF-23 at the National Museum of the United States Air Force. (U.S. Air Force photo)

Η Northrop και η McDonnell Douglas, η ομάδα του YF-23, εξέτασαν επίσης μια ναυτική έκδοση, αλλά ο σχεδιασμός τους — με τις πτέρυγες σε σχήμα διαμαντιού και την απουσία κατευθυνόμενης ώθησης (thrust vectoring) — θεωρήθηκε λιγότερο προσαρμόσιμος σε επιχειρήσεις αεροπλανοφόρων, ιδιαίτερα λόγω προβληματισμών για τον χειρισμό σε χαμηλές ταχύτητες και τη συμβατότητα με το κατάστρωμα απονήωσης.

Οπότε το προηγούμενο ενδιαφέρον του Ναυτικού για ένα κοινό μαχητικό και ο διάλογος εντός του υπουργείου Αμύνης, μαζί με πιέσεις από το Κογκρέσο που ήθελε κοινές σχεδιάσεις, επηρεάσαν την τελική επιλογή. Αν η Αεροπορία επέλεγε ένα σχέδιο με πιθανή ναυτική εφαρμογή, αυτό θα μπορούσε να ευθυγραμμιστεί με τους μακροπρόθεσμους στόχους για διακλαδική χρήση, μειώνοντας το κόστος και την πολυπλοκότητα της υποστήριξης. Τελικά το NATF εγκαταλείφθηκε ως ιδέα το 1991, ενώ το YF-22 που κέρδισε το διαγωνισμό, έγινε μεν το F-22 Raptor, αλλά και αυτό “συγκρούστηκε” με τη μεγάλη γεωπολιτική αλλαγή της κατάρρευσης του Συμφώνου της Βαρσοβίας, οπότε περικόπηκε δραματικά η παραγωγή του.

Απεικόνιση ενός πιθανού NATF, δηλαδή ναυτικής έκδοσης του F-22

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

11 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αναγκαία η ελληνική επένδυση σε περισσότερα Rafale με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η Πολεμική Αεροπορία  βρίσκεται -ξανά- σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο σε...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πρόγραμμα ΤΟΜΑ: η «πύλη» της Ελλάδας για το πρόγραμμα  ReArm Europe...

Με την εν εξελίξει… Bergaminiαδα παρολίγον να «ξεχαστούμε», αλλά με τους ρυθμούς που τρέχει πλέον ο «επανεξοπλισμός της Ευρώπης», το τρένο μπορεί να περάσει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

25 Μαρτίου 1945: Βασίλειος Βασιλειάδης, ο θάνατος ενός Έλληνα άσσου της...

2
Σκοτώνεται στη μάχη ο Έλληνας πιλότος της Βρετανικής Αεροπορίας Βασίλειος "Vass" Βασιλειάδης. Η περίπτωση του Βασιλειάδη ανακαλύφθηκε τυχαία, μετά από έρευνα πριν αρκετά περίπου...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αναγκαία η ελληνική επένδυση σε περισσότερα Rafale με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η Πολεμική Αεροπορία  βρίσκεται -ξανά- σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο σε...

Εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα συμφώνησαν Ρωσία και Ουκρανία

Η Ρωσία και η Ουκρανία δεσμεύονται να σταματήσουν τις εχθροπραξίες στη Μαύρη Θάλασσα, ανακοίνωσε σήμερα ο Λευκός Οίκος σε δύο ξεχωριστά δελτία Τύπου, περιγράφοντας...

«Πτήση» 57, Μάρτιος 2025: To Λος Άντζελες στις φλόγες-Αερόπυροσβεση στη νότια Καλιφόρνια

Η πολιτεία της Καλιφόρνιας αντιμετώπισε μια από τις πιο μεγάλες φυσικές καταστροφές των τελευταίων δεκαετιών τον Ιανουάριο του 2025 με ζημιές που ξεπέρασαν τα...