Αέρας ανανέωσης πνέει σε όλα τα πολεμικά ναυτικά της Γηραιάς Ηπείρου, καθώς ανακοινώνουν προγράμματα ναυπήγησης ή διευρύνουν με περισσότερα σκάφη τα ήδη ευρισκόμενα σε εξέλιξη.
Ανάμεσα τους και το Νορβηγικό Ναυτικό, που σύντομα θα κληθεί να αποφασίσει ποιο θα είναι το σχέδιο που θα αντικαταστήσει τις εναπομείνασες τέσσερις φρεγάτες κλάσης Fridtjof Nansen που βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία, που προέρχονταν από την φόρμα της ισπανικής φρεγάτας F100.
Η Νορβηγία μελετά για 6 καινούργιες φρεγάτες – οι “παλιές” της είναι το πολύ 15 ετών!
Ο προγραμματισμός για την σχετικά πρόωρη συνταξιοδότηση των πλοίων (το παλαιότερο σήμερα μετρά 18 χρόνια υπηρεσίας ενώ το νεότερο μόλις 13!) δεν θα πρέπει να θεωρείται άσχετος με το ατυχές συμβάν της φρεγάτας F313 Helge Ingstad (του 5ου σκάφους της κλάσης), που στις 8 Νοεμβρίου 2018, συγκρούστηκε με το πετρελαιοφόρο Sola TS και βυθίστηκε. Η έκθεση της νορβηγικής αρχής διερεύνησης ατυχημάτων (Statens Havarikommisjon), επέρριψε ευθύνες στην κατασκευάστρια ισπανική εταιρεία Navantia, κάτι που έπαιξε ρόλο στην επιτάχυνση των αποφάσεων.
Όπως είναι φυσικό, το πρόγραμμα εκτιμώμενου ύψους 8,6 δις ευρώ, έχει προσελκύσει αρκετούς ενδιαφερόμενους με τον καθένα να διαθέτει τα δικά του συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Με την πρόθεση για εγχώρια ναυπήγηση των σκαφών, για πρώτη φορά μετά από 60 χρόνια να θεωρείται σχεδόν δεδομένη, το τοπικό ναυπηγείο Vard εμφανίζεται να είναι από τους πιο δυνατούς διεκδικητές. Όπως καταγράφει το aftenposten.no, ως μέλος του ομίλου Fincantieri, η πρόταση του Vard βασίζεται στην κλάση Constellation του αμερικανικού Ναυτικού. Πρόσφατα, ο υπουργός Άμυνας της Νορβηγίας Bjørn Arild Gram, μαζί με τον υπουργό Οικονομικών Trygve Slagsvold Vedum, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το συγκεκριμένο ναυπηγείο, όπου ο διευθυντής του, Ronny O. Langset, τόνισε πως “είμαστε το μοναδικό ναυπηγείο στη Νορβηγία που μπορεί να προσφέρει φρεγάτες που ήδη βρίσκονται σε παραγωγή από τον πιο στενό μας σύμμαχο”.
Με την κυβέρνηση να έχει αποφασίσει ότι η αγορά των φρεγατών σημαίνει και στρατηγική συνεργασία, οι επικρατέστεροι μνηστήρες είναι οι Αμερικάνοι και οι Βρετανοί.
Οι δεύτεροι έχουν ήδη προτείνει την παράδοση άμεσα μιας φρεγάτας Type 26 από αυτές που ναυπηγούνται για λογαριασμό του Βασιλικού Ναυτικού, σε περίπτωση που επιλεγεί η πρόταση τους. Βέβαια εκτιμάται πως η παράδοση των επόμενων σκαφών θα καθυστερήσει αρκετά λόγω του αυξημένου φόρτου των ναυπηγείων και αυτό ίσως είναι σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας.
Εδώ μπαίνει η γαλλική Naval Group που υπόσχεται γρήγορους χρόνους παράδοσης με το σχέδιο των FDI, ενώ λόγο θα έχει και η σημαντική θέση του Παρισιού εντός του ευρωπαϊκού οικοδομήματος ισχύος.
Το πρόγραμμα συνοπτικά
- Η Νορβηγία έχει απευθύνει πρόσκληση ενδιαφέροντος σε 11 χώρες, με τη shortlist να καταρτίζεται εντός του χειμώνα. Κύριοι υποψήφιοι η κοινοπραξία μεταξύ ΗΠΑ και Ιταλίας με την κλάση Constellation, η αγγλική BAE Systems με την Type 26, η γαλλική Naval Group με την FDI και η ολλανδική Damen με την ASWF.
- Το πρόγραμμα θα αφορά 5 έως έξι σκάφη με τιμή μονάδας μεταξύ 600 εκατομμυρίων και 1,1 δις ευρώ.
- Το συνολικό κόστος εκτιμάται στα 8,6 δις ευρώ, συμπεριλαμβανομένης υποστήριξης, όπλων και πυρομαχικών, ενώ το λειτουργικό κόστος υπολογίζεται στα 172 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για το σύνολο των πλοίων.
- Επιδιώκεται η επιλογή συστημάτων off the shelf, για ταχύτερη παράδοση και μικρότερο κόστος υποστήριξης.
- Κύρια αποστολή των πλοίων η προστασία των συμφερόντων της Νορβηγίας και των συμμάχων της στην Βόρεια Θάλασσα. Επομένως η νέα κλάση θα έχει αυξημένες δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου, αντιαεροπορικής άμυνας και πολέμου επιφανείας. Επίσης θα πρέπει να μπορεί να επιχειρεί ως σκάφος συνοδείας σε ομάδες αεροπλανοφόρων και να υποστηρίζει χερσαίες επιχειρήσεις.