Το σήριαλ των νορβηγικών NH90 είχε μια νέα ενδιαφέρουσα εξέλιξη αυτή την εβδομάδα, όταν η κοινοπραξία NHI (με μετόχους τη Leonardo, Airbus Helicopters και Fokker Aerostructure,) σχολίασε για πρώτη φορά επίσημα την απαίτηση της Νορβηγίας να επιστρέψει τα 13 ελικόπτερα που έχει παραλάβει (με ένα ακόμη σε εκκρεμότητα παράδοσης) και να ζητήσει τα… χρήματά της πίσω.
Να θυμίσουμε ότι τον περασμένο Ιούνιο η νορβηγική υπηρεσία προμηθειών στρατιωτικού υλικού (NDMA) είχε ανακοινώσει αυτή την πρόθεση και την προοπτική να απαιτήσει περίπου 5 δις νορβηγικές Κορώνες (500 εκατ. ευρώ) συν τόκους και άλλα έξοδα που είχε κάνει όλα αυτά τα χρόνια. Η σχετική σύμβαση είχε υπογραφεί το 2001.
Όταν η Νορβηγία «πήδηξε» από το τρένο του NH90 και ζητάει τα λεφτά της πίσω!
Η NHI, που τηρούσε σιγή όλους αυτούς τους μήνες, προχώρησε στις 3 Νοεμβρίου στην παρακάτω δήλωση: «Η σύμβαση υπόκειται σε παρατάσεις και τροποποιήσεις όλα αυτά τα χρόνια και αναμενόταν να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023. Το αίτημα της NDMA είναι να επιστρέψει τα 13 ελικόπτερα που έχουν ήδη παραδοθεί και έχουν γίνει αποδεκτά και να διεκδικήσει την επιστροφή των εκταμιευθέντων ποσών, συμπεριλαμβανομένων και τόκων. Η NHI θεωρεί αυτό το αίτημα καταγγελίας λόγω αθέτησης όρων νομικά αβάσιμο και εύλογα αμφισβητήσιμο σε οποιοδήποτε κατάλληλο φόρουμ λόγω έλλειψης πραγματικής και νομικής βάσης, παρερμηνείας της σύμβασης και της νορβηγικής νομοθεσίας, καθώς και παράβασης των υποχρεώσεων εμπιστευτικότητας». Η NHI λειτουργεί με το γαλλικό Δίκαιο, με βάση το οποίου συνάπτει όλες τις συμβάσεις της.
Ας σημειωθεί ότι αντίστοιχη με τη νορβηγική απαίτηση ίσως υπάρξει από τη Σουηδία και το Βέλγιο, δυο επίσης πελάτες NH90.