Μετά την παρουσίαση του πρωτοτύπου του PAK FA, που έλαβε την ονομασία Sukhoi Su-57 όλη η δραστηριότητα της ρωσικής αεροπορικής βιομηχανίας έδειξε να επικεντρώνεται στην επιτυχημένη ολοκλήρωσή του ως το μοναδικό ρωσικό μαχητικό stealth του αμέσου μέλλοντος. Οι περιορισμένοι πόροι και οι μεγάλες τεχνολογικές προκλήσεις απαιτούσαν οικονομία δυνάμεων.
Ωστόσο, με το Su-57 PAK FA σε παραγωγή, ρωσικά μέσα αναφέρουν πως η ανάπτυξη του MiG-41 PAK DP, συνεχίστηκε και βρίσκεται πια σε προχωρημένο στάδιο ολοκλήρωσης. Αν και οι πρώτες πληροφορίες για την ύπαρξη του βαρέως μαχητικού αναχαίτισης stealth εντοπίζονται αρκετά νωρίς, μόλις τον Αύγουστο του 2018 επιβεβαιώθηκε η ύπαρξη του σχεδίου.
Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της Αεροπορικής Βιομηχανίας MiG, Ilya Tarasenko αποκάλυψε πως το MiG-41 “δεν είναι πλέον ένα μυθικό σχέδιο”.
Το σχεδιαστικό γραφείο Mikoyan ξεκίνησε επίσημα την ανάπτυξη του μαχητικού το 2013 με σκοπό την αντικατάσταση του παλιότερου MiG-31, που πρόκειται να αποσυρθεί από το 2028. Το σχέδιο του νέου αεροσκάφους αναχαίτισης μακράς ακτίνας βασίζεται σχεδιαστικά στο MiG-31 και θα ενσωματώνει πολλές νέες τεχνολογικές λύσεις που θα το καθιστούν ανώτερο από άλλα μαχητικά περασμένων γενεών.
Παρουσίαση: MiG-31 FOXHOUND, το ρωσικό F-14 που παραμένει τελείως ασυναγώνιστο
Όπως αποκαλύπτουν ρωσικά μέσα, το νέο αεροσκάφος θα έχει υψηλή ταχύτητα, 4 ως 4.3 Mach, ξεπερνώντας πολλούς πυραύλους αέρος-αέρος, θα έχει ικανότητες λειτουργίας σε αρκτικές συνθήκες, πολύ μεγάλη ακτίνα δράσης και θα μπορεί στο μέλλον να μετατραπεί σε μια πλήρως μη-επανδρωμένη πλατφόρμα.
Όπως ανακοίνωσε ήδη από το 2017, το σχεδιαστικό γραφείο της Mikoyan, το MiG-41 θα είναι ένα πρωτοποριακό αεροσκάφος με αποστολή την προφύλαξη των ρωσικών συνόρων, θα φέρει χαρακτηριστικά stelath και θα διαθέτει νέας τεχνολογίας όπλα. Για τα τελευταία, ο Tarasenko ανέφερε ένα όπλο λέιζερ για την αντιμετώπιση εχθρικών πυραύλων και λειτουργία σε πολύ μεγάλα ύψη, ακόμα και σε υποτροχιακό υψόμετρο.
Αν και ακριβείς πληροφορίες για τις διαστάσεις και τα υποσυστήματα που θα φέρει το MiG-41 δεν υπάρχουν, αφήνοντας πολλά -υπερβολικά πολλά θα προσθέταμε- στη φαντασία, πιστεύεται πως το αεροσκάφος PAK DP, εφόσον κατασκευαστεί, θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα και ταχύτερα αεροσκάφη αναχαίτισης που έχει δει η αεροπορία ως σήμερα.
Μαχητές της Στρατόσφαιρας: το MiG-31 ‘Foxhound’ από κοντά (βίντεο)
Σε μια κρίσιμη ερώτηση, το σχεδιαστικό γραφείο Mikoyan απάντησε πως στόχος είναι να κατασκευαστεί ένα λειτουργικό πρωτότυπο που θα πετάξει ως το 2025 φέροντας τους ίδιους κινητήρες Soloviev D-30F6 που φέρει και το MiG-31. Η αποκάλυψη αυτή επιβεβαιώνει το συμπέρασμα ενός μεγάλου δικινητήριου μαχητικού με πάνω από 20 μέτρα μήκος και βάρος απογείωσης 40 τόνους, ξεπερνώντας το F-22 Raptor.
Ως προς τις σχεδόν μυθικές ικανότητες του μαχητικού, θα σχολιάσουμε πως όλα στη ζωή έχουν ένα όριο. Οι Ρώσοι πέρασαν από τη μυστικοπάθεια της Σοβιετικής Εποχής σε μια εποχή εντυπωσιασμού που υπερβάλλει σε σημαντικό βαθμό για τις επιδόσεις των οπλικών του συστημάτων. Ο υπέρμετρος ενθουσιασμός (ή μήπως μανία;) των Ρώσων και Ρωσόφιλων δημοσιογράφων και bloggers προσδίδει θεϊκές ικανότητες σε οπλικά συστήματα πριν αυτά εγκαταλείψουν καν τα σχεδιαστήρια.
Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: η κάλυψη του κενού της άγνοιας αλλά δημιουργείται μια κακή παρακαταθήκη που θεωρεί το οτιδήποτε ρωσικό ανώτερο και ακατανίκητο, μια πίστη που δοκιμάζεται σκληρά όταν το σύστημα βρίσκεται στο πεδίο. Επί του προκειμένου, δεν έχουμε αμφιβολία πως το MiG-41, αν τελικά κατασκευαστεί, θα είναι ένα εντυπωσιακό αεροσκάφος.
To project του “διαστημικού” MiG-41 (PAK DP) θα ολοκληρωθεί εντός του 2019 – Ή μήπως όχι;
Τα στοιχεία πτήσης σε μεγάλα ύψη και με μεγάλη εμβέλεια είναι τεχνολογικά στοιχεία που το αεροσκάφος χρειάζεται για να καλύψει την αχανή ρωσική επικράτεια των 17 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων και αυτό αποδεικνύεται από παλιότερα σχέδια, όπως το Tupolev Tu-28 και το MiG-25. H υποτροχιακή πτήση επίσης είναι εφικτή και πολλά σχέδια τεχνολογικά προηγμένων χωρών ρέπουν προς την κατεύθυνση του εσώτερου διαστήματος, είτε με βλήματα είτε με αεροσκάφη και σίγουρα, η ικανότητα πτήσης σε πολύ μεγάλα ύψη δεν το κάνει “διαστημόπλοιο”, όπως διατείνονται πολλοί ιστότοποι υπερβολών.
Είναι επίσης γεγονός, πως η πτήση σε μεγάλες ταχύτητες και σε τόσο μεγάλα ύψη θα κάνει τη χρήση τωρινής τεχνολογίας άχρηστη. Νέοι κινητήρες, νέα κατευθυνόμενα βλήματα θα απαιτηθούν για να λειτουργήσουν αποστελεσματικά σε συνθήκες ψύχους και χαμηλής περιεκτικότητας σε οξυγόνο ενώ τα όπλα λέιζερ δεν είναι φαντασία, όπως στη δεκαετία του 1950. Έχει όμως πολύ ακόμα δρόμο να καλύψει και κυρίως να αποδείξει το αν η ρωσική κυβέρνηση μπορεί να προχωρήσει την ανάπτυξη δύο μεγάλων προγραμμάτων μαχητικών (κι ενός στρατηγικού βομβαρδιστικού) Stealth ταυτόχρονα.