H Naval Group, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, βρίσκεται σε προνομιακή θέση με τους άλλους διεκδικητές για το πρόγραμμα των φρεγατών/κορβετών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Ο λόγος είναι απλός, έχουν συμπληρώσει σχεδόν 5 χρόνια εντατικών συνομιλιών με το ΠΝ, και βρίσκονται στην Ελλάδα σχεδόν 15 χρόνια.
Η επιλογή των FDI είναι αποτέλεσμα των συνομιλιών που κάνουν από το 2018 οι Γάλλοι με το Ναυτικό μας. Τώρα με τις κορβέτες, ξέρουν ακριβώς τι πρέπει να δώσουν στο ΠΝ, καθώς έχουν την τύχη να έχουν ενημερωθεί εκτενώς για τις απαιτήσεις ή τα προβλήματα που πρέπει να απαντήσει.
Για παράδειγμα, οι Gowind δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά. Το ΠΝ πρέπει να στέλνει πλοία σε πολλές αποστολές στο εξωτερικό, σε διάφορες επιχειρήσεις. Δεν είναι ανάγκη εκεί να πηγαίνει μια φρεγάτα, όπως δεν είναι ανάγκη να πηγαίνει κάποιο μικρό πλοίο (και δεν μπορεί να πάει). Αντίθετα, μια κορβέτα είναι η ιδανική επιλογή. Όλα αυτά τα ξέρουν οι Γάλλοι, γιαυτό και πρότειναν το συνδυασμό FDI/Gowind το Σεπτέμβριο. Υπήρχε όμως λόγος που το ΠΝ δεν πήρε τις Gowind μαζί με τις FDI, παρά το γεγονός ότι η τιμή που είχαν δώσει τότε οι Γάλλοι για 4 πλοία ήταν εξαιρετική. Κι αυτό ήταν η πρόταση τους για όλα τα πλοία να κατασκευαστούν στη Γαλλία.
Η κατασκευή σε ξένο ναυπηγείο έγινε αποδεκτή για τις FDI, υπό το καθεστώς της πίεσης χρόνου. Αλλά για τις κορβέτες δεν μπορούσε να συμβεί το ίδιο. Όταν λοιπόν οι Γάλλοι αρνήθηκαν να δώσουν τιμές για κατασκευή στην Ελλάδα, το ΠΝ δεν δίστασε να ζητήσει τιμές από τη Damen, για ένα πλοίο που είχε ήδη αξιολογήσει, την 10514. Μετά μπήκαν στο «παιχνίδι» οι Βρετανοί, οι Ιταλοί, ενώ εσχάτως «παίζουν μπάλα» και οι Γερμανοί. Οι Αμερικανοί, μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, δεν μπορούν να δώσουν μεταχειρισμένες LCS, συνεπώς η όποια πρότασή τους πλέον περιορίζεται στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.
Οι Γάλλοι μέχρι πρότινος, είχαν αποφασίσει να απέχουν από τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, καθώςήξεραν πως έπρεπε να πάρουν δύσκολες αποφάσεις, για πρόγραμμα που θα έπρεπε να αναθέσουν σε υπεργολάβο, κι αυτός σε άλλο υπεργολάβο. Έτσι επικεντρώθηκαν στις κορβέτες, που ήξεραν πως έχουν μια καλή πρόταση, που καλύπτει τις ανάγκες του ΠΝ. Το ξαναλέμε, τίμια και σωστά κατά την άποψή μας.
Όταν όμως το ΠΝ επέλεξε να θέσει τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ σε προτεραιότητα, τότε η πρότασή τους βρέθηκε σε δύσκολη θέση, αφού κινδύνευε από άλλες που θα προσέφεραν κοινό σύστημα μάχης (CMS) με τις κορβέτες και τις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αυτό σημαίνει πως οι Βρετανοί και οι Ολλανδοί έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα απέναντι στους Γάλλους, καθώς με τις προτάσεις που έχουν ήδη φέρει προσφέρουν οκτώ συνολικά πλοία με το ίδιο CMS.
Έτσι, σε μία κίνηση που εκτιμάμε ως λογική, το γαλλικό ναυπηγείο προσφέρει εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών, αλλά με ένα τελείως διαφορετικό σχέδιο από αυτό που προτείνουν οι άλλοι ανταγωνιστές. Έτσι μιλούν για ηλεκτρομηχανολογικό εκσυγχρονισμό και στα 4 πλοία, και αλλαγή και στα ηλεκτρονικά μόνο στα δυο εξ αυτών.
Στα δυο πλήρως εκσυγχρονισμένα πλοία, προσφέρουν την τοποθέτηση του γνωστού μας CMS SETIS, και ταυτόχρονα, αντικατάσταση των ESSM Block 1 με τους MICA VL. Ο πύραυλος ESSM Block 1 θα συνεχίσει να αξιοποιείται από τις 2 άλλες ΜΕΚΟ200ΗΝ, μέχρι την απόσυρσή τους. Βέβαια, εντέλει μόνο οι δυο ΜΕΚΟ200ΗΝ θα υποστούν πλήρη εκσυγχρονισμό, αλλά τουλάχιστον θα έχουν το ίδιο CMS με τις FDI & Gowind.
Την ίδια στιγμή, άλλαξαν τις απαιτήσεις τους για τις κορβέτες, και προσφέρουν…
Η συνέχεια στο Naval Defence