Το αεροσκάφος της φωτογραφίας είναι ένα Mirage F.1EQ-5 της ιρακινής Αεροπορίας με αριθμό σειράς 4569. Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του ’80 κι ενώ μαίνονταν ακόμα ο πόλεμος Ιράν-Ιράκ, συμμετείχε σε μία από τις πολλές αεροπορικές επιδρομές που επιχειρήθηκαν στο νησί Φαρσί – ένα νησί λίγο μεγαλύτερο από βράχο που όμως βρίσκεται στη μέση του Περσικού Κόλπου.
Δέχτηκε πυρά κατά την διάρκεια της αποστολής με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στην αεροπορική βάση Νταχράν στην ανατολική Σαουδική Αραβία το 1988.
Το αεροσκάφος προσγειώθηκε αλλά τελικά χρειάστηκε η χρήση των ειδικών διχτυών ανάσχεσης που υπάρχουν για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης που το αεροσκάφος ίσως να μην μπορέσει να σταματήσει με ασφάλεια πριν το τέλος του διαδρόμου.
Η ιστορία
Από το 1986, το νησί Φαρσί εξελίχθηκε σε μία τη βάση του Ναυτικού του Ιράν (IRGCΝ), που περιλάμβανε μεταξύ άλλων έναν καλά προστατευμένο λιμένα και ένα σταθμό ραντάρ. Οι Ιρακινοί είχαν μόνο φωτογραφίες των εγκαταστάσεων τραβηγμένες εκ του ασφαλούς από αναγνωριστικά αεροσκάφη MiG-25RB και δεν είχαν καμιά συγκεκριμένη εικόνα για το τι συνέβαινε εκεί.
Ακόμα λιγότερο γνώριζαν ότι ο διοικητής της βάσης διέθετε ένα «κόκκινο τηλέφωνο» για απευθείας επικοινωνία με το ναύσταθμο Μπουσέρ προκειμένου να ενημερώνει κάθε φορά που εντόπιζε ύποπτες κινήσεις των Ιρακινών στον αέρα.
Έτσι, στις 21 Απριλίου 1988, οι Ιρακινοί αποφάσισαν να χτυπήσουν τον σταθμό ραντάρ με κατευθυνόμενους πυραύλους AS.30L. Για τον σκοπό αυτό, τα αεροσκάφη ήταν εξοπλισμένα με τον καταδείκτη λέιζερ PDL.1EQ Patrick κάτω από την άτρακτο, όπως διακρίνεται στη φωτογραφία.
Για την αποστολή διατέθηκαν δυο αεροσκάφη Mirage F1 που προσέγγισαν από χαμηλό υψόμετρο και ταχύτητα τουλάχιστον 920 χλμ. / ώρα, πριν εκτοξεύσουν τα όπλα τους από απόσταση περίπου 4 χιλιόμετρα.
Το εικονιζόμενο αεροσκάφος με χειριστή τον σμηναγό Αμέρ Αμπντουλάχ καθώς πραγματοποιούσε στροφή 4G προκειμένου να αποχωρήσει, δέχτηκε χτύπημα.
Ο Αμπντουλάχ κατάφερε με μεγάλη προσπάθεια να πετάξει για περίπου 150 χιλιόμετρα μέχρι στο Ντάχραν με το χτυπημένο του Μirage…
Οι Ιρακινοί στην συνέχεια ισχυρίστηκαν ότι το αεροσκάφη επλήγη από φορητό πύραυλο Strela σοβιετικής προέλευσης που εκτοξεύτηκε από το νησί. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο Τομ Κούπερ, είναι εξαιρετικά απίθανο ο συγκεκριμένος πύραυλος να κατάφερνε επιτυχές πλήγμα ενάντια σε αεροσκάφος που πετάει σε χαμηλό υψόμετρο με ταχύτητα 920-1000 χ.α.ώ. Και κάνει στροφή 4G σε μία απόσταση 4-5 χιλιόμετρα.
Στην πραγματικότητα, όπως υποστηρίζει, το πλήγμα ήταν από πύραυλο AIM-7E που εκτοξεύτηκε από F-14A που απογειώθηκε αφού κλήθηκε για αναχαίτιση από το Μπουσέρ.
(Το εν λόγω αεροσκάφος εστάλη στην Γαλλία για επισκευές. Οι ζημιές είναι αντίστοιχες με πλήγμα από πύραυλο κατηγορίας ΑΙΜ-7 κι όχι φορητό MANPADS)
Το ατρακτίδιο ηλεκτρονικών αντιμέτρων Remora (ορατό κάτω από το δεξί πτερυγικό εξωτερικό φορέα) παραπλάνησε τον Sparrow αρκετά ώστε να ενεργοποιηθεί ο πυροσωλήνας προσέγγισης αντί να πετύχει απευθείας χτύπημα, στην οποία περίπτωση το αεροσκάφος ήταν χαμένο, όπως για παράδειγμα σε άλλη επιδρομή στην ίδια περιοχή στις 29 Αυγούστου 1987, όταν ένα άλλο Mirage καταρρίφθηκε από ένα «MANPADS».
Σημειώνεται ότι τo ιρακινό Mirage επιστράφηκε αμέσως στο Ιράκ από την Σαουδική Αραβία, η οποία, όπως και το Κουβέιτ, είχαν βοηθήσει το Ιράκ οικονομικά και το είχαν σώσει από χρεωκοπία, ενώ με χαρά χρηματοδοτούσαν τον πόλεμό του εναντίον του Ιράν προκειμένου να το αποφύγουν οι ίδιοι.
Κείμενο και φωτογραφίες: Ανάρτηση στο προφίλ του δημοσιογράφου – ερευνητή Τομ Κούπερ – προλογισμός σε σχετικό βιβλίο-αφιέρωμα «Τα Mirage του Ιράκ». Αναδημοσιεύεται κατόπιν άδειας.
Πρώτη δημοσίευση 15/1/2019
Πώς ένα ιρακινό Mirage F1 πιάστηκε «στα δίχτυα» ενός σαουδαραβικού αεροδρομίου
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
ΑΠΟΨΗ: Πότε (δεν) θα ξαναπάρει νέα Rafale η Πολεμική Αεροπορία;
Η χθεσινή άφιξη του 24ου μαχητικού Rafale στην Τανάγρα, με κωδικό "457" ολοκλήρωσε την διπλή παραγγελία του τύπου που έγινε από τη χώρα μας....
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Ιανουαρίου 1951: Μάχη του Βίνχ Γιέν, η...
Το 1951 ο πόλεμος στην γαλλική Ινδοκίνα βρισκόταν σε κρίσιμο σημείο. Παρά την φαινομενική αριθμητική επάρκεια του Γαλλικού Εκστρατευτικού Σώματος της Άπω Ανατολής (190.000,...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...