Διαχρονικά στην ιστορία της αεροπορικής τεχνολογίας, η Γαλλία έχει αποδείξει την ικανότητά της να σχεδιάζει θαυμάσια αεροσκάφη και ένα από αυτά ήταν και το Mirage 4000.
Η απόφαση για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου δικινητήριου αεροσκάφους ταυτόχρονα με το μονοκινητήριο Mirage 2000 ελήφθη από τις γαλλικές αρχές το Σεπτέμβριο του 1976. Το Mirage 4000 ήταν μια τεχνολογική εξέλιξη του ”δίλιτρου”, με την κύρια διαφορά να εντοπίζεται στην τοποθέτηση αναδιπλούμενων πτερυγίων canard στο ρύγχος, με δυνατότητα προσαρμογής κατά την πτήση, και βέβαια οι δύο κινητήρες.
Η ανάπτυξη του χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά από γαλλικες εταιρείες, κυρίως την κατασκευάστρια του, την τότε Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation. Οι κινητήρες, δύο Snecma M53, παραχωρήθηκαν από το απόθεμα του προγράμματος για το Mirage 2000, βάσει συμφωνίας με το υπουργείο Άμυνας στις 21 Ιουνίου 1978.
Το Mirage 4000 ενσωμάτωσε σύνθετα υλικά στην κατασκευή του, γεγονός που επέτρεψε τη σημαντική μείωση βάρους μαζί με αντοχή στην κόπωση. Οι κινητήρες, ώσης 10 τόνων έκαστος, έδιναν λόγο ώσης-βάρους πάνω από ένα, κάνοντάς το να ξεπερνά σε επιδόσεις κάθε άλλο αεροσκάφος της κατηγορίας του, ενώ συγκριτικά με το μικρότερο αδελφάκι του είχε τριπλάσια χωρητικότητα καυσίμων και δυνατότητα ανεφοδιασμού στον αέρα.
Η πρώτη πτήση του 4000 έγινε στις 9 Μαρτίου 1979 στο Istres, με πιλότο τον Jean-Marie Saget. Μόλις στην έκτη του πτήση, το αεροσκάφος έφτασε τα Mach 2 σε ταχύτητα, και σε 3 λεπτά και 50 δευτερόλεπτα ανήλθε στα 50.000 πόδια υψόμετρο, επιβεβαιώνοντας τις προσδοκίες για εξαιρετικές επιδόσεις.
Όμως δεν κατάφερε να προχωρήσει σε παραγωγή, λόγω έλλειψης πελατών. Αν και πριν πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση, ο βασιλιάς της Σαουδικής Αραβίας και ο Σάχης του Ιράν είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον, εντούτοις οι συνομιλίες δεν κατέληξαν σε κάποια συμφωνία, λόγω πολιτικών αλλαγών και της διαφαινόμενης οικονομικής κρίσης.
Ακόμη, το Δεκέμβριο του 1977 η Γαλλική Αεροπορία ζήτησε από το υπουργείο Άμυνας να αναζητήσει σχέδιο μαχητικού για την αντικατάσταση του Jaguar. Η Dassault-Breguet άρχισε έτσι το πρόγραμμα για τον σχεδιασμό του μετέπειτα Rafale, το οποίο τελικά θα αντικαθιστούσε όχι μόνο το Jaguar, αλλά και θα συνέχιζε την κληρονομιά των μαχητικών αεροσκαφών Mirage.
Η ακύρωση του Mirage 4000 αποδεικνύει πόσο ευαίσθητη μπορεί να είναι η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στον τομέα των αεροσκαφών εν μέσω πολιτικής και οικονομικής αστάθειας. Η επιτυχία ενός αεροσκάφους δεν εξαρτάται μόνο από τις τεχνολογικές του δυνατότητες αλλά και από τη δυνατότητα εύρεσης αγοραστών, ιδιαίτερα σε μια αγορά που είναι συχνά καθορισμένη από διεθνείς σχέσεις και στρατιωτικές συμμαχίες.