3.5 C
Athens
Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΜεγάλα κενά στην Αεροπορία Στρατού - χαμηλές οι διαθεσιμότητες σε Chinook και...

Μεγάλα κενά στην Αεροπορία Στρατού – χαμηλές οι διαθεσιμότητες σε Chinook και NH90

- Advertisement -

Του Βασίλη Νέδου από την “Καθημερινή”

Αντιμέτωπη με κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν τη διαχείριση του όγκου των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού (Α.Σ.), επιθετικών και μεταφορικών, τα οποία για διαφορετικούς λόγους παρουσιάζουν σειρά προβλημάτων, βρίσκεται η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.

Μετά την ολοκληρωτική καταστροφή των υποδομών της βάσης του Στεφανοβικείου, η οποία βρέθηκε κάτω από εννέα μέτρα νερό το Σεπτέμβριο του 2023 μετά την κακοκαιρία «Daniel», επιθετικά ελικόπτερα τύπου Απάτσι μεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση της Λάρισας, ενώ τα υπόλοιπα (Χιούι και Καϊόβα) είναι διεσπαρμένα στα Μέγαρα και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, με τη στρατιωτική ηγεσία να προσανατολίζεται σε μόνιμη στάθμευσή τους στη Θεσσαλονίκη, από όπου θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τον βασικό επιχειρησιακό σκοπό τους. Η ολοκληρωτική καταστροφή των υποδομών στο Στεφανοβίκειο οδήγησε τους επιτελείς στην αναζήτηση λύσεων και σε επίπεδο υλικού. Έως αυτή τη στιγμή, μια συμφωνία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) οδήγησε στην προμήθεια κάποιων ανταλλακτικών που είναι χρήσιμα.

Αντιθέτως, χρονίζουν και δεν έχουν αποτέλεσμα οι διαπραγματεύσεις με τη Σαουδική Αραβία για την παροχή ανταλλακτικών ύψους μόλις 2,5 εκατ. ευρώ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι Σαουδάραβες μετακυλίουν την ευθύνη στους Αμερικανούς (για την άδεια εξαγωγής) και τούμπαλιν. Σε κάθε περίπτωση, η στάση του Ριάντ στο συγκεκριμένο θέμα δεν θεωρείται στην Αθήνα απολύτως κατανοητή, καθώς η Ελλάδα έχει σταθμεύσει μια πυροβολαρχία Patriot και θα ανέμενε σε αυτά τα ζητήματα πολύ καλύτερη συνεργασία.

Καταρρίχηση από NH90 σε πρόσφατη άσκηση Orion.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζεται στα ελικόπτερα της Α.Σ., που αποτελούν εργαλείο μεταφορών και ειδικών επιχειρήσεων, καθώς επίσης και αεροδιακομιδών (σε συνεργασία με τα Σούπερ Πούμα της Πολεμικής Αεροπορίας), όπου υπάρχει ακόμα κενό. Από τον αριθμό 25 ελικοπτέρων τύπου Σινούκ που διαθέτει η Α.Σ., σε κατάσταση πτήσης βρίσκονται όχι πάνω από πέντε. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα εννέα παλαιότερα Σινούκ, οι κινητήρες των οποίων πρακτικά δεν είναι δυνατόν να συντηρηθούν. Υπάρχει ήδη ζήτημα με την προσπάθεια της Αθήνας να τροποποιήσει την παραγγελία 18 κινητήρων (είναι δικινητήρια) για τα παλαιότερα ελικόπτερα, που ωστόσο δεν προχωράει, καθώς είναι τόσο παλιοί που ούτε συντηρούνται ούτε υποστηρίζονται. Είναι, όμως, σαφές ότι από την αμερικανική πλευρά προκρίνεται η προώθηση μιας συμφωνίας αγοράς νέων Σινούκ (CH-47F) πολύ υψηλότερης τεχνολογίας σε θέματα ναυτιλίας.

Τεράστιο ζήτημα υφίσταται και με τα ελικόπτερα ΝΗ-90, με τις γνωστές καθυστερήσεις στην παράδοση. Το πρώτο NH-90 προσγειώθηκε στην Ελλάδα το 2005 και το 17ο πριν από περίπου δύο μήνες. Το 20ό και τελευταίο αναμένεται να έχει φθάσει έως το τέλος Μαρτίου, εφόσον ακολουθηθεί το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει την άφιξη ενός κάθε μήνα από τις 15 Ιανουαρίου και έπειτα. Και για τα ΝΗ-90 οι διαθεσιμότητες είναι εξαιρετικά χαμηλές, καθώς, όπως είναι γνωστό, τα ελικόπτερα αγοράστηκαν χωρίς συμφωνία υποστήριξης. Αποτέλεσμα είναι ότι αυτή τη στιγμή πετούν μόλις πέντε από τα συνολικά 17 που διατίθενται ως ονομαστική δύναμη. Εφόσον η σύμβαση για την εν συνεχεία υποστήριξη των συγκεκριμένων ελικοπτέρων, που βρίσκεται εδώ και μήνες στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αρχίσει να υλοποιείται, τότε τα συγκεκριμένα ελικόπτερα είναι βέβαιο ότι σύντομα θα αυξήσουν τις διαθεσιμότητές τους.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Συντήρηση ελικοπτέρων CH-47 Chinook, όλα στον αέρα – εκτός από τα ελικόπτερα!

Δεδομένου ότι τα νέα εξοπλιστικά προσανατολίζονται στην ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας, τα επόμενα καλά μαντάτα για την Α.Σ. θα αρχίσουν να καταφθάνουν κατά το πρώτο μισό του 2027, όταν υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμα τα πρώτα από τα συνολικά 35 ελικόπτερα τύπου Μπλακ Χοκ, που πρόκειται να αποτελέσουν τη νέα ραχοκοκαλιά του Σώματος.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

29 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
29 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Mistral 3: Πως θα μπορούσε να είναι η ευρωπαϊκή λύση μικρού αντιαεροπορικού πυραύλου

Η σύγκρουση στην Ουκρανία έχει φέρει στο προσκήνιο μια αλήθεια που πολλοί είχαν παραβλέψει τα τελευταία χρόνια: η ανάγκη για φορητά αντιαεροπορικά συστήματα μικρού...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η “Ασπίδα του Αχιλλέα” η πρώτη προτεραιότητα του νέου εξοπλιστικού...

30
Του Βασίλη Νέδου από την ΚαθημερινήΟι νέοι εξοπλισμοί θα κινηθούν με βάση προτεραιότητες που θα υπηρετούν την ορθολογική ανάπτυξη των Ενόπλων Δυνάμεων και τον...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9/21 Φεβρουαρίου 1897: Βομβαρδισμός των Χανίων από τις...

8
Μία εβδομάδα μετά την απόβαση του ελληνικού στρατού στην Κρήτη (2/14 Φεβρουαρίου 1897) προς υποστήριξη του επαναστατικού κινήματος για την Ένωση με την Ελλάδα,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η καινούργια «Πτήση» Nο 56, Φεβρουάριος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή....

Mistral 3: Πως θα μπορούσε να είναι η ευρωπαϊκή λύση μικρού αντιαεροπορικού πυραύλου

Η σύγκρουση στην Ουκρανία έχει φέρει στο προσκήνιο μια αλήθεια που πολλοί είχαν παραβλέψει τα τελευταία χρόνια: η ανάγκη για φορητά αντιαεροπορικά συστήματα μικρού...

Σημειολογική πτήση του αρχηγού της Νοτιοκορεατικής Αεροπορίας με το νέο μαχητικό KF-21

Ο αρχηγός του γενικού επιτελείου της Αεροπορίας της Νότιας Κορέας (RoKAF, Republic of Korea Air Force), Στρατηγός Lee Young-su, έγινε χθες ο πρώτος χειριστής...