Η μη κυβερνητική οργάνωση Γιατροί Χωρίς Σύνορα (Médecins Sans Frontières, MSF) ανακοίνωσε χθες Παρασκευή πως βάζει τέλος στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην κεντρική Μεσόγειο, καθώς «οι νόμοι και οι πολιτικές» της Ιταλίας κάνουν «αδύνατη τη συνέχιση του τρέχοντος επιχειρησιακού μοντέλου».
Το πλοίο της που εκτελεί ανθρωπιστικές επιχειρήσεις, το Geo Barents, αντιμετώπισε τα τελευταία χρόνια «τέσσερις φορές κυρώσεις από πλευράς ιταλικών αρχών», οι οποίες επέβαλαν «συνολικά 600 ημέρες ακινητοποίησής του σε λιμένες», κατήγγειλε η MSF σε ανακοίνωσή της.
Οι κυρώσεις αυτές, που μοναδικό σκοπό είχαν «να τιμωρηθεί» η οργάνωση διότι «έκανε το ανθρωπιστικό και νομικό καθήκον της σώζοντας ζωές στη θάλασσα», επιβλήθηκαν βάσει διαφόρων διαταγμάτων της υπερσυντηρητικής κυβέρνησης υπό την πρωθυπουργό Τζόρτζα Μελόνι, που έχει μετατρέψει σε άρμα μάχης της την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης.
«Τον Δεκέμβριο του 2024, η Ιταλία ενέτεινε ακόμη περισσότερη την αυστηρότητα των κυρώσεων, διευκολύνοντας κι επιταχύνοντας την κατάσχεση των πλοίων έρευνας και διάσωσης των ανθρωπιστικών οργανώσεων», πρόσθεσε η ΜΚΟ.
Η πρακτική των ιταλικών αρχών συμπεριλαμβάνει το να υποδεικνύουν απομακρυσμένα λιμάνια, συχνά στο βόρειο τμήμα της χώρας, για την αποβίβαση ανθρώπων που διασώζονται στη θάλασσα, μειώνοντας έτσι τη δυνατότητα του Geo Barents να σώζει ανθρώπους σε κίνδυνο στη θάλασσα και να έχει παρουσία στις περιοχές όπου είναι απαραίτητο, δίνοντας συγκεκριμένο παράδειγμα.
«Τον Ιούνιο του 2023, οι ιταλικές αρχές απαίτησαν το Geo Barents, το οποίο μπορεί να υποδεχθεί ως και 600 ανθρώπους, να πάει στη Λα Σπέτσια, στη βόρεια Ιταλία, για να αποβιβάσει 13 διασωθέντες. Αυτό σήμαινε την διάνυση 1.000 και πλέον χιλιομέτρων, παρότι υπήρχαν πολύ πιο κοντινά λιμάνια», εξήγησε η MSF.
Υπογράμμισε ωστόσο πως δεν έχει καμιά πρόθεση να εγκαταλείψει τους μετανάστες στην τύχη τους.
Η ΜΚΟ «επαναβεβαιώνει τη σθεναρή δέσμευσή της στους μετανάστες, ιδιαίτερα στους ανθρώπους που αποπειρώνται τον επικίνδυνο διάπλου της κεντρικής Μεσογείου, διαδρομής όπου έχουν πεθάνει ή κηρυχθεί αγνοούμενοι πάνω από 31.000 άνθρωποι από το 2014», σύμφωνα με την ανακοίνωσή της.
Η MSF έχει σκοπό να «επιστρέψει το συντομότερο δυνατόν για να διεξαγάγει επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης σε μια από τις πιο φονικές μεταναστευτικές διαδρομές στον κόσμο», διαβεβαίωσε ο Χουάν Ματίας Χιλ, εκπρόσωπος της οργάνωσης για τις επιχειρήσεις αυτής της φύσης.
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ
Το καλύτερο μαχητικό συνοδείας βομβαρδιστικών ναι, αλλά ο τίτλος του καλύτερου καταδιωκτικού ανήκει βάσει επιδόσεων στο Spitfire. Η τεράστια εμβέλεια του P-51 και η απόδωση του κινητήρα των τριών βαθμίδων υπερσυμπίεσης στα μεγάλα ύψη το κάνουν ξεχωριστό, αλλά του προσθέτουν και βάρος σε σύγκριση με τα ευέλικτα Spitfire, Bf-109 και Yak-1/9/3.
Ήταν το μόνο συμμαχικό μαχητικό που μπορούσε να συνοδεύσει τα βομβαρδιστικά μέχρι βαθιά μέσα στη Γερμανία, λόγω της εξαιρετικής ακτίνας δράσης του. Μείωσε κατά πολύ τις απώλειες των βομβαρδιστικών και έκανε τους βομβαρδισμούς εφικτούς και κατά την ημέρα, με σημαντική αύξηση της (χαμηλής τότε) ακρίβειας. Συνέβαλε έτσι ουσιωδώς στην καταστροφή της βιομηχανικής βάσης της Γερμανίας και στην συνεπακόλουθης μείωση της μαχητικής ικανότητάς της.
Ταλαιπώρησε άσχημα την Luftwaffe μέσα στην έδρα της, καταστρέφοντας αεροπλάνα της και στον αέρα και στο έδαφος. Στην ουσία την καθήλωσε στην “περιοχή” της από το 1943 και μετά που απέκτησε σημαντικούς αριθμούς. Σα να την έπαιζε μονότερμα. Tο Spitfire ήταν το αναχαιτιστικό-θρύλος για την αμυντική φάση των Συμμάχων και αυτό το μαχητικό-θρύλος για την επιθετική φάση.
Μόλις μπήκε ο μαγικός κινητήρας Μέρλιν μεταμορφώθηκε κυριολεκτικά.
Είμαι σίγουρος ότι όπως όλα τα αεροσκάφη, έτσι και το Mustang, είχε τα δικά του μηχανολογικά και σχεδιαστικά προβλήματα. Πάντα κάτι υπάρχει που θα χαλάσει πρώτο ή πιο συχνά. Ποιο ήταν αυτό; Ποια ήταν τα αδύναμα σημεία του; Κάποια αεροσκάφη, πχ, ήταν επιρρεπή σε flat spin (ονόματα δεν λέμε).