15.1 C
Athens
Τρίτη, 11 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΑΜΥΝΑMC-130 STARS: Επιβίβαση σε αεροπλάνο εν πτήσει με… στυλ

MC-130 STARS: Επιβίβαση σε αεροπλάνο εν πτήσει με… στυλ

- Advertisement -


Η μέθοδος θυμίζει σκηνή από ταινία του Τζέιμς Μποντ και δικαίως αφού ο εμπνευστής του συστήματος περισυλλογής STARS το σχεδίασε στις αρχές της δεκαετίας του ’50 για τις μυστικές υπηρεσίες. Το σύστημα STARS (Surface To Air Recovery System) ή σύστημα περισυλλογής Fulton, όπως είναι επίσης γνωστό, επέτρεπε την επιβίβαση ενός ατόμου από το έδαφος σε αεροπλάνο εν πτήσει καθιστώντας το ιδανικό για την περισυλλογή πρακτόρων αλλά και επειγόντων υλικών ή ναυαγών υπό συνθήκες ακατάλληλες για προσγείωση αεροσκάφους.

Σήμερα, τα ελικόπτερα ειδικών επιχειρήσεων όπως τα ΜΗ-47 SOAR διαθέτουν ακτίνα δράσης που ώθησε το σύστημα Fulton στην αποστρατεία όμως στην εποχή του το STARS προκάλεσε αίσθηση. Το άτομο που επρόκειτο να… αναληφθεί εις τους ουρανούς φορούσε μια φόρμα υψηλής ορατότητας εφοδιασμένη με ειδικούς ιμάντες ενώ ένα μικρό αερόστατο ηλίου ανυψωνόταν μαζί με έναν ιμάντα 450 ποδών (136,5 μέτρων) προσδεδεμένο κι ασφαλισμένο στην «στολή» περισυλλογής.

Πετώντας χαμηλά με 150 μίλια, ένα αεροσκάφος Ειδικών Επιχειρήσεων MC-130E Combat Talon I ανέπτυσσε την αρπάγη σχήματος ‘V’ που έφερε στο τροποποιημένο ρύγχος, με τον πιλότο να «σημαδεύει» τον κατακόρυφο ιμάντα μπροστά του. Για περισυλλογές κατά την διάρκεια της ημέρας ο ιμάντας έφερε κόκκινα σημαιάκια που τον έκαναν πιο ευδιάκριτο. Αν η επιχείρηση γινόταν νύκτα, την ίδια δουλειά έκαναν μικρά φώτα.

Το αεροπλάνο άρπαζε στο ρύγχος του τον ιμάντα και σε δευτερόλεπτα ο άνδρας στο έδαφος βρισκόταν να «πετάει». Ένας μηχανισμός στην βάση της αρπάγης αναλάμβανε τον αποχωρισμό του αεροστάτου και το πλήρωμα στην καμπίνα του μεταγωγικού μάζευε με ένα ειδικά τοποθετημένο σύστημα βαρούλκου τον ιμάντα –και τον δεμένο σε αυτόν άνθρωπο – και σε λίγα λεπτά μετά την σύντομη solo «πτήση» του ο VIP επιβάτης βρισκόταν μέσα στο αεροπλάνο.

Το κιτ περισυλλογής του συστήματος Fulton μπορούσε να ριχτεί στον χρήστη με αλεξίπτωτο και επέτρεπε την απομάκρυνση ενός ή δύο ατόμων. Σχεδιασμένο από τον εφευρέτη Robert Edison Fulton Jr. για λογαριασμό της CIA υπό την ονομασία Skyhook, το STARS χρησιμοποιήθηκε από την αμερικανική Αεροπορία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και ουσιαστικά αποτελούσε εξέλιξη ενός παρόμοιου συστήματος που είχε δοκιμαστεί από Αμερικανούς και Βρετανούς κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Αντί για μπαλόνι, δύο κοντάρια στο έδαφος –δεξιά κι αριστερά του ατόμου που θα περισυλλεγόταν– ενωμένα με έναν ιμάντα στην κορυφή τους, περίμεναν το χαμηλά ιπτάμενο αεροσκάφος (συνήθως ένα C-47 Ντακότα) να «αρπάξει» με ένα άγκιστρο τον ιμάντα που ήταν προσδεδεμένος σε αυτόν που παρελάμβανε. Η μεταπολεμική εξελιγμένη έκδοση ήταν πιο πρακτική ωστόσο δεν έπαυε να είναι επικίνδυνη σε περίπτωση που κάτι δεν πήγαινε καλά.

Οποιοδήποτε πρόβλημα με τον ιμάντα κατά την περισυλλογή μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρό τραυματισμό ή ακόμη και στον θάνατο του «επιβάτη» –και τέτοια περιστατικά είχαν συμβεί. Επίσης αύξανε την οπισθέλκουσα για το αεροσκάφος φορέα (HC-130H, MC-130E). Όταν το σύστημα καταργήθηκε, ο εξοπλισμός STAR αφαιρέθηκε από τα αεροσκάφη Combat Talon και αποθηκεύτηκε, με το σκεπτικό ότι εάν προέκυπτε ανάγκη μπορούσε να τοποθετηθεί εκ νέου. Ποτέ δεν ξέρει κανείς.

Αλέξανδρος Θεολόγου
 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

WSJ: Πόσο κινδυνεύει η ουκρανική άμυνα από την αμερικανική απόσυρση –...

4
Σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην άμυνα της Ουκρανίας θα προκαλέσει το πάγωμα της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας που βρίσκεται σε ισχύ από την περασμένη εβδομάδα με...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Μαρτίου 1978: Κάνει την πρώτη του πτήση...

7
Στις 10 Μαρτίου 1978 πρωτοπέταξε το δελταπτέρυγο Mirage 2000, ένα αεροσκάφος που θα υπηρετούσε πρώτα ως αναχαιτιστικό άρνησης εχθρικής εναέριας κυριαρχίας και αργότερα ως...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΕΞΕΛΙΞΗ: Ο Ζελένσκι ζήτησε εγγράφως συγγνώμη από τον Τραμπ!

Στις 10 Μαρτίου 2025, μια σημαντική εξέλιξη στις διεθνείς σχέσεις ήρθε στο φως, όταν ο ειδικός απεσταλμένος του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, Στιβ...

WSJ: Πόσο κινδυνεύει η ουκρανική άμυνα από την αμερικανική απόσυρση – πως τα πήγαν Patriot και Aster

Σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην άμυνα της Ουκρανίας θα προκαλέσει το πάγωμα της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας που βρίσκεται σε ισχύ από την περασμένη εβδομάδα με...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Μαρτίου 1978: Κάνει την πρώτη του πτήση το Mirage 2000

Στις 10 Μαρτίου 1978 πρωτοπέταξε το δελταπτέρυγο Mirage 2000, ένα αεροσκάφος που θα υπηρετούσε πρώτα ως αναχαιτιστικό άρνησης εχθρικής εναέριας κυριαρχίας και αργότερα ως...