Σε ειδική τελετή στις 30 Ιανουαρίου έγινε η τοποθέτηση της τρόπιδας της έκτης κορβέτας του γερμανικού Πολεμικού Ναυτικού (Bundesmarine) στα ναυπηγεία Wolgaster Peene.
Η νέα κορβέτα είναι το δεύτερο πλοίο της δεύτερης έκδοσης της γνωστής κλάσης “Braunschweig” K-130 και το 7ο συνολικά που ναυπηγείται. Το γερμανικό Ομοσπονδιακό Ναυτικό καθέλκυσε πέντε κορβέτες του τύπου μεταξύ των ετών 2008 και 2013 τα οποία χρησιμοποιήθηκαν σε ρόλο περιπολίας μακράς ακτίνος και επιβολής των κανόνων του διεθνούς δικαίου, μεταξύ τους και η επιχείρηση της UNIFIL ανοιχτά των ακτών του Λιβάνου. Σε υπηρεσία θα λάβει το όνομα “Emden”, που ανήκε σε παλιότερη φρεγάτα.
Η κλάση Κ-130 αντιμετώπισε κάποια προβλήματα με τους ελβετικούς κινητήρες τους που καθυστέρησαν την παράδοση των πρώτων πλοίων, καθώς και θέματα με το σύστημα κλιματισμού και την έκθεση των υλικών σε τοξικά αέρια από εξατμίσεις και από τα αέρια εκτόνωσης των πυραύλων RBS-15 αλλά αυτά δείχνουν να έχουν επιλυθεί. Οι 5 πρώτες κορβέτες υπηρετούν κανονικά, το Ισραήλ επέλεξε το 2015 το σχέδιο Sa’ar 6 που βασίζεται σχεδιαστικά στο σχέδιο Κ-130 και το 2017 το γερμανικό Ναυτικό παρήγειλε άλλες 5 κορβέτες.
Οι λόγοι ναυπήγησης των νέων πλοίων είναι οι αυξημένες ανάγκες για πλοία επιφανείας στο Ομοσπονδιακό Ναυτικό μετά από την απόσυρση των φρεγατών κλάσης “Bremen” και την καθυστέρηση παράδοσης των φρεγατών MKS-180. Το πρώτο από τα νέα πλοία ξεκίνησε να ναυπηγείται τον Απρίλιο του 2019 (F265 “Köln”) και η κοπή των ελασμάτων για το δεύτερο πλοίο έγινε μόλις τον περασμένο Οκτώβριο. Τα πρώτα νέα πλοία θα αρχίσουν να παραδίδονται από το 2022.
Οι νέες κορβέτες έχουν τις ίδιες διαστάσεις με την πρώτη έκδοση, θα φέρουν νέο πακέτο ηλεκτρονικών και θα διαφέρουν οπτικά από το νέας έκδοσης πυροβόλο πλώρης Oto Melara 3″ και τη μία επιπλέον λέμβο στο μεσόστεγο. Κατά τα λοιπά, θα φέρουν δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς πυροβόλων Mauser BK-27 των 27mm, 4x αντιπλοϊκούς πυραύλους RBS-15 Mk.4 και 2x αντιπυραυλικά συστήματα RAM.
Οι κορβέτες έχουν σεβαστές ικανότητες πολέμου επιφανείας (περιλαμβανομένων των νέας έκδοσης πυραύλων που έχουν βεληνεκές 400 χλμ.) αλλά έχουν δεχθεί κριτική για την παντελή σχεδόν έλλειψη συστημάτων και όπλων ανθυποβρυχιακού πολέμου. Τα πλοία ενώ έχουν ελικοδρόμιο φιλοξενίας ελικοπτέρων κατηγορίας Sea King, Lynx ή SH-90, στερούνται συστήματος σόναρ, τορπιλών ή πυραύλων αντιμετώπισης υποβρυχίων. Τέλος, το υπόστεγο που διαθέτουν είναι πολύ μικρό για να φιλοξενήσει ελικόπτερα, περιοριζόμενο σε δύο UAV κατηγορίας Camcopter S-100.
Η νέα έκδοση κορβετών μοιάζει να ενισχύει τις ικανότητες παρουσίας του Γερμανικού Ναυτικού σε αποστολές επιβολής της ειρήνης αλλά προσφέρει λίγα σε μία κανονική σύγκρουση. Επιπλέον, ο τρόπος που έχουν μοιραστεί οι εργασίες δείχνει να αποτελεί προσπάθεια της κεντρικής κυβέρνησης να ικανοποιηθούν τα τοπικά ναυπηγεία.
Συγκεκριμένα, η ναυπήγηση των πλοίων γίνεται σε αρθρωτά τμήματα (modules) που στη συνέχεια συγκολλούνται σε μια κεντρική εγκατάσταση, τυπική μέθοδος σύγχρονης ναυπήγησης. Τα δύο από τα πέντε πρόσθια τμήματα ναυπηγούνται στις εγκαταστάσεις της Lürssen στη Βρέμη, τα υπόλοιπα τρία στις εγκαταστάσεις των German Naval Yards στο Κίελο, τα πέντε οπίσθια τμήματα ναυπηγούνται στο ναυπηγείο Wolgaster Peene, στο Μεκλεμβούργο-Προπομμερανία. Μόλις ολοκληρωθούν, θα ρυμουλκηθούν στην εγκατάσταση της Blohm + Voss του Αμβούργου, θυγατρική της Lürssen όπου θα γίνει η τελική συγκόλληση, θα προστεθούν τα υποσυστήματα και θα γίνουν οι δοκιμές.
Πηγές: https://www.bundeswehr.de/de/organisation/marine/aktuelles/kiellegung-neue-korvette-emden-176148
Germany starts construction of seventh K130 corvette FGS Emden