16.1 C
Athens
Τετάρτη, 12 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΑΜΥΝΑΑΠΟΨΗ: Ολική απώλεια του Ν/Θ "Καλλιστώ", η περίπτωση των "Lerici"

ΑΠΟΨΗ: Ολική απώλεια του Ν/Θ “Καλλιστώ”, η περίπτωση των “Lerici”

- Advertisement -

Η απώλεια ενός πλοίου του πολεμικού μας ναυτικού αποτελεί σίγουρα ένα μεγάλο χτύπημα για το Ναυτικό μας, ιδίως όταν οι αριθμοί, οι διαθεσιμότητες και τα “κονδύλια” για τις Ένοπλες Δυνάμεις είναι λιγοστά, απώλειες πολεμικών πλοίων εν καιρώ προκλήσεων και απειλών πολέμου καλό είναι να μην γίνονται, για να το πούμε κόσμια!

ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ: Σύγκρουση πλοίου του ΠΝ με εμπορικό στον Πειραιά

Το πόρισμα για το περιστατικό δεν έχει ακόμα βγει για να μας πει ποιός έφταιξε, σε ποιό βαθμό έφταιξε και ποιός θα πληρώσει τα “σπασμένα” της απώλειας ενός πολεμικού πλοίου τέτοιας σημασίας αλλά ήδη η απώλεια του “Καλλιστώ” είναι αισθητή. Ένα Ναρκοθηρευτικό πλοίο, από τα τέσσερα που υπηρετούν (δύο της κλάσης ‘Hunt’ και δύο της κλάσης ‘Osprey’) είναι απών στη δύναμη του στόλου και τη στιγμή που τα Ν/Θ εκτελούσαν ανεπίσημα και καθήκοντα περιπολικών, η απουσία του από τον κατάλογο των διαθεσίμων πλοίων του ΠΝ έχει σίγουρα γίνει αισθητή.

Δεν θα ασχοληθούμε στο παρόν με την χρήση του την 27η Οκτωβρίου και την αποστολή που θα αναλάμβανε αλλά θα ασχοληθούμε σίγουρα με το πώ΄ς θα κατορθώσει το ΠΝ να αναπληρώσει την απώλεια ενός τέτοιου πλοίου. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, το ΠΝ είχε δηλώσει σαφώς πως ο στόλος ναρκοπολέμου του οφείλει να αριθμεί 7 πολεμικά πλοία, όλα εξειδικευμένα. Στα τέλη του 2010, μόνο 4 πλοία του τύπου υπηρετούσαν στις τάξεις της Διοίκησης Ναρκοπολέμου του ΠΝ: δύο της βρετανικής κλάσης ‘Hunt’ και δύο της αμερικανικής κλάσης ‘Osprey’. Σήμερα, οι επιλογές αντικατάστασης των εξειδικευμένων πλοίων ναρκοθηρίας είναι μικρές καθώς τα “πλεονάζοντα” πλοία είναι δυσεύρετα και τα καλύτερα έχουν ήδη δοθεί ή πωληθεί.

Όλα; Όχι όλα. Μερικά αξιόλογα πλοία υπάρχουν ακόμα και θα είναι σύντομα διαθέσιμα προς πώληση σε δυνητικούς γοραστές. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 η Intermarine SpA ναυπήγησε για λογαριασμό του ιταλικού ναυτικού (Marina Militare) την κλάση ναρκοθηρευτικών “Lerici”. Τα “Lerici” υπήρξαν πρωτοποριακά πλοία και απέδωσαν εξαιρετικά σε κλειστές και ανοιχτές θάλασσες γενόμενα επιλογή πολλών ναυτικών δυνάμεων, περιλαμβανομένου και του Ναυτικού των ΗΠΑ, που αντέγραψε κατόπιν αδείας τα ‘Lerici’ στην ελαφρών μεγαλύτερη κλάση ‘Osprey’.

Το Καλλιστώ είναι δυστυχώς αναντικατάστατο από άλλο πλοίο ίδιας κλάσης, κι ας υπάρχει διαθέσιμο

Τα πλοία είναι εκτοπίσματος 620 τόνων, μήκους 50 μέτρων και εξυπηρετούνται από πλήρωμα 40 αξιωματικών και ναυτών και αγήματος 7 δυτών. Η ταχύτητά τους φτάνει τους 14 κόμβους, ωθούμενα από έναν ντηζελοκινητήρα, αλλά σε αποστολές ναρκαλιείας ο κινητήρας παραμένει κλειστός δίνοντας τη θέση του σε έναν ηλεκτροκινητήρα 2,000 περίπου ίππων που αποδίδει ταχύτητα μόλις 6 κόμβων. Τρεις μικρότεροι ηλεκτροκινητήρες κινούν μικρότερες προπέλες με ικανότητα περιστροφής, ώστε να κρατούν το πλοίο σταθερό ακόμα και σε ταραγμένη θάλασσα.

Ο οπλισμός τους είναι ένα πυροβόλο Oerlikon των 20 mm. Στον εξοπλισμό τους περιλαμβάνονται δύο τηλεκατευθυνόμενα υποβρύχια οχήματα και σόναρ VDS FIAR SQQ-14 (IT). Εντυπωσιακό είναι ότι κάθε πλοίο διαθέτει και έναν θάλαμο αποσυμπίεσης.

Η κλάση αποδείχθηκε επιτυχημένη καθώς 12 ναυπηγήθηκαν για το ιταλικό ναυτικό, 3 για το φινλανδικό, 4 για το μαλαισιανό, 2 για το νιγηριανό, 6 για το αυστραλιανό, 2 για το ταϊλανδικό, ένα ναυπηγείται αυτή την εποχή για το αλγερινό ενώ το σχέδιο αποτέλεσε τον οδηγό για την κλάση “Osprey” του αμερικανικού ναυτικού. Άλλα 6 σκάφη, η κλάση “Ganggyeong” αποτέλεσε άνευ αδείας αντιγραφή τους από το νοτιοκορεατικό ναυτικό.

Όπως είναι γνωστό, η κλάση Osprey αποσύρθηκε σχετικά πρόσφατα από τις τάξεις του US Navy με δύο πλοία της να αγοράζονται από το ελληνικό ναυτικό (Τα MHC-52 Heron, μετονομασθέν σε “Καλυψώ” και MHC-53 Pelican, σε “Ευνίκη”). Σχέδια για την παραχώρηση των MHC-51 Osprey και MHC-54 Robin δεν ευωδόθηκαν και τελικά τα πλοία αυτά κόπηκαν σε σκραπ. Αυτή τη στιγμή κανένα από τα 12 Osprey δεν υπάρχει στο US Navy αφού 6 κόπηκαν και τα υπόλοιπα πωλήθηκαν ανά δύο στα ναυτικά Ελλάδας, Αιγύπτου και Ταϊβάν.

Με μόλις 4 ναρκοθηρευτικά στο ΠΝ (2 ‘Osprey’ και πλέον 1 ‘Hunt’) μήπως να κοιτούσαμε προς την κατεύθυνση της Ιταλίας για κάλυψη των αναγκών μας; Τα δύο πρώτα σκάφη της κλάσης “Lerici” (‘Lerici’ και ‘Sapri’), ναυπήγησης 1985 έχουν τεθεί σε κατάσταση εφεδρείας από το 2012 κι άλλα δύο (τα ‘Milazzo’ και ‘Vieste’) μπορεί να τεθούν σύντομα σε κατάσταση διαθεσιμότητας, καθώς είναι τα μόνα σε υπηρεσία πριν την νεώτερη κλάση ‘Gaeta’, ίσως το ΠΝ και η ηγεσία του υπουργείου Αμύνης οφείλουν να αξιολογήσουν την περίπτωση απόκτησης ιταλικών ναρκοθηρευτικών για να συμπληρώσουν όχι μόνον την απώλεια του Ν/ΘΗ ‘Καλλιστώ’ αλλά και τη συμπλήρωση του αριθμού των επτά πλοίων ναρκαλιείας που είχε θέσει πριν από χρόνια το Ναυτικό από πλοία σύγχρονα σε εξοπλισμό και με μεγάλες ικανότητες.

Διευκρίνιση για το άρθρο μας για τις νομικές ενέργειες του ΠΝ σχετικά με τη σύγκρουση με το ΝΘ ΚΑΛΛΙΣΤΩ

Τεχνικά Χαρακτηριστικά κλάσης Ν/ΘΗ ‘Lerici’

Εκτόπισμα, 485 τόνοι

Εκτόπισμα πλήρες, 572 τόνοι

Μήκος, 50.0 μέτρα

Πλάτος, 9.56 μλέτρα

Βύθισμα, 2.63 μέτρα

Αριθμός προπελών, 1

Κινητήρας 1 GMT B230-8M diesel

Ισχύς, 1840 hp

Μέγιστη ταχύτητα, 15 κόμβοι

Ακτίνα δράσης, 2500 ναυτ. μίλια με 12 κόμβους ταχύτητα

Οπλισμός, πυροβόλο Oerlikon των 20 mm

Ηλεκτρονικός εξοπλισμός, ραντάρ SPN-728, Sonar SQQ-14T

Πλήρωμα, 48

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

12 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
12 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Leonardo AW249, το ιταλικό μέλλον των επιθετικών ελικοπτέρων

1
Του Dott. Riccardo Niccoli. Πρώτη δημοσίευση «ΠΤΗΣΗ» νο 53, Νοέμβριος 2024. Ορισμένα στοιχεία της εξέλιξης του προγράμματος ήταν ακριβή την εποχή της αρχικής δημοσίευσης, αλλά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαρτίου 1941: Lend-Lease, το οικονομικό σχέδιο που...

13
Ο Πρόεδρος Ρούζβελτ υπογράφει τον νόμο Lend-Lease -μετά την έγκριση του από το Κογκρέσο- επιτρέποντας την «παροχή στρατιωτικού υλικού οποιασδήποτε φύσης, του οποίου η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Leonardo AW249, το ιταλικό μέλλον των επιθετικών ελικοπτέρων

Του Dott. Riccardo Niccoli. Πρώτη δημοσίευση «ΠΤΗΣΗ» νο 53, Νοέμβριος 2024. Ορισμένα στοιχεία της εξέλιξης του προγράμματος ήταν ακριβή την εποχή της αρχικής δημοσίευσης, αλλά...

Παγκόσμια αγορά όπλων 2020-2024: Κυριαρχούν οι ΗΠΑ σε εξαγωγές, βούλιαξε η Ρωσία, 103% επάνω η Τουρκία

Νέα μελέτη του Ινστιτούτο Ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI) εξετάζει την εξέλιξη των διεθνών πωλήσεων κύριων οπλικών συστημάτων στο διάστημα 2020-2024, δηλαδή...

Πολωνία: Η Embraer προτείνει το μεταγωγικό C-390

Η βραζιλιάνικη Embraer προσφέρει το μεταγωγικό C-390 Millennium στην Πολωνία για κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της Πολωνικής Αεροπορίας.Η Πολωνία έχει τώρα μεταγωγικά C-130E/H, που...