Το Ισραήλ κατάφερε να αναβαθμίσει τα μαχητικά αεροσκάφη F-35I Adir της Αεροπορίας του, με προσθήκη εξωτερικών δεξαμενών καυσίμου, για να πλήξει στόχους στο Ιράν χωρίς να χρειαστούν εναέριο ανεφοδιασμό, κάτι που αν ισχύει, αποτελεί παγκόσμια πρωτιά για τον τύπο. Έτσι ισχυρίζεται η ιστοσελίδα Middle East Eye, που επικαλείται μαρτυρία δύο Αμερικανών αξιωματούχων που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Πρέπει να επισημανθεί πως δεν είναι πρωτοφανής η χρήση εξωτερικών δεξαμενών καυσίμου σε αεροσκάφη stealth, έχουν παρατηρηθεί τέτοιες σε αεροσκάφη F-22A αλλά και Su-57. H χρήση τους όμως περιοριζόταν για πτήσεις μετάβασης σε μεγάλες αποστάσεις κι όχι σε επιχειρησιακές συνθήκες, αφού η ύπαρξη τους αυξάνει κατακόρυφα το ίχνος του αεροσκάφους στα εχθρικά ραντάρ. Τα F-35 όμως, έως σήμερα δεν είχαν κάνει χρήση εξωτερικών δεξαμενών. Πάντως η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin είχε μελετήσει τέτοια εξέλιξη, χωρίς προς το παρόν να έχει καταλήξει.
Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι Ισραηλινοί και οι Αμερικανοί μηχανικοί που συνεργάστηκαν, βρήκαν τρόπο ώστε οι δεξαμενές να μην αυξάνουν το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του αεροσκάφους. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με 3 τρόπους:
- Αν οι δεξαμενές ήταν σύμμορφες στην άτρακτό του και με επικάλυψη απορρόφησης κυμάτων ραντάρ, αλλά και σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να συνεισφέρουν στη φόρμα stealth.
- Να είναι οι δεξαμενές απορριπτόμενες, καθώς το μαχητικό θα πλησιάζει την εχθρική περιοχή, αλλά στην απόρριψη να έπεφταν μαζί με τους πυλώνες ανάρτησης από τις πτέρυγες, οπότε το αεροσκάφος να παραμένει “καθαρό” ως προς το σχήμα του και να διατηρηρεί τα stealth χαρακτηριστικά. Εδώ βέβαια υπάρχει το ζήτημα πως ακόμη και με την απόρριψη, τα σημεία σύνδεσης και οι σωληνώσεις καυσίμου, θα μπορούσαν να εκθέσουν το αεροσκάφος ηλεκτρομαγνητικά, καθώς δεν καλύπτονται από υλικά απορρόφησης ακτινοβολίας ραντάρ (RAM).
- Τέλος να σχεδιάστηκαν εξωτερικές δεξαμενές χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους που σε συνδυασμό με επικάλυψη υλικών απορρόφησης της ακτινοβολίας των ραντάρ, θα μπορούσαν να κρατήσουν το ίχνος του αεροσκάφους σε επίπεδα αρκετά χαμηλά (υψηλότερα βέβαια από το αρχικό), ώστε μέχρι να εντοπιστεί από την εχθρική αεράμυνα να ήταν ήδη πολύ αργά.
Τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει αρκετές αναφορές σε ισραηλινά και διεθνή μέσα για την προσπάθεια του Ισραήλ να βρει τρόπο αύξησης της ακτίνας δράσης των F-35Ι του, όμως μέχρι σήμερα δεν είχε δημοσιευτεί κάτι πιο συγκεκριμένο. Η απόσταση Ισραήλ-δυτικού Ιράν είναι κάπου 1.200 χιλιόμετρα, δηλαδή 2.400 με επιστροφή, οπότε και να υπολογιστεί απόθεμα καυσίμου για το επιχειρησιακό σκέλος, ώστε να μπορεί το μαχητικό να παραμείνει στον εχθρικό εναέριο χώρο για κάποια ώρα, συν το απόθεμα ασφαλείας, σαφώς είναι περισσότερο από τα περίπου 2.100 χιλιόμετρα που είναι η μεγίστη επιχειρησιακή εμβέλεια του. Άρα υπάρχει ανάγκη εναέριου ανεφοδιασμού ή εξωτερικών δεξαμενών.
Πάντως είναι γνωστό πως η χώρα στα δικά της F-35 έχει ενσωματώσει εγχώριο λογισμικό, ηλεκτρονικά και όπλα, διατηρώντας δηλαδή μια αυτονομία εξέλιξης του μαχητικού, που δεν συναντάται σε άλλο χρήστη.
Εφόσον λοιπόν επιβεβαιωθεί η ύπαρξη τέτοιων δεξαμενών για το F-35 είναι βέβαιο ότι θα συγκεντρώσει το ενδιαφέρον όλων των χωρών που το έχουν παραλάβει/παραγγείλει ή εξετάζουν την αγορά του. Καθώς βέβαια και εκείνων που αναμένουν να το έχουν απέναντί τους…