Σαν μια αναγγελία προαναφερθέντος θανάτου το INS Viraat, τέως HMS Hermes και βετεράνος του πολέμου των Φώκλαντ, ρυμουλκήθηκε στο διαλυτήριο για τον επίλογο της καριέρας του. Έχοντας ξεκινήσει να ναυπηγείται το 1944 και υπηρετήσει πάνω από 27 χρόνια με το Βρετανικό και επιπλέον 30 με το Ινδικό ναυτικά, το αεροπλανοφόρο ήταν το παλιότερο μεγάλο πολεμικό πλοίο που υπηρετούσε ακόμα. στον κόσμο.
HMS Hermes: Η ναυαρχίδα των Βρετανών στα Φώκλαντς θα γίνει ξυραφάκια και δίκυκλα…
To Φθινόπωρο, ρυμουλκήθηκε στο διαλυτήριο του Alang, στην επαρχία Gujarat, στην Ινδία. Ένα μήνα πριν ξεκίνησε η διαδικασία διάλυσής του. Το 5% περίπου του πλοίου έχει κοπεί, περιλαμβανομένης και της χαρακτηριστικής ράμπας απονήωσης στην πλώρη που χρησιμοποιούσαν τα αεροσκάφη Harrier.
Το πλοίο ξεκίνησε να ναυπηγείται κατά τη διάρκεια του Β΄παγκοσμίου Πολέμου με την τρόπιδα να τίθεται στο Barrow-in-Furness το 1944, με την ολοκλήρωση της ναυπήγησης να γίνεται το 1953 και παραδόθηκε στον βρετανικό στόλο το 1959, ένα από τα τελευταία αεροπλανοφόρα της κλάσης ‘Centaur’. Το 1981 κρίθηκε πλεονασματικό για τις απαιτήσεις του βρετανικού στόλου και ετοιμάστηκε να παροπλιστεί αλλά η εισβολή της Αργεντινής στα Φώκλαντς ανέστειλε για λίγο το “μοιραίο”. Το ‘Hermes’ ανέλαβε καθήκοντα ναυαρχίδας του στόλου στον Νότιο Αντλαντικό μεταφέροντας αεροσκάφη Harrier, ελικόπτερα και μεγάλες ευθύνες. Ευτυχώς, 180 μέρες μετά, επέστρεψε στο Πόρτσμουθ υπό τις επευφημίες του κόσμου.
Το 1986, και μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια πώλησης του πλοίου στην Αυστραλία, πωλήθηκε στην Ινδία όπου εντάχθηκε με το όνομα INS Viraat. Το πλοίο αποτέλεσε για χρόνια το “μακρύ χέρι” του ινδικού ναυτικού μέχρι τον παροπλισμό του το 2017. H Ινδία διαθέτει αυτή τη στιγμή ένα αεροπλανοφόρο που προέρχεται από εκσυγχρονισμό παλιού πλοίου του Σοβιετικού Ναυτικού ενώ πρόσφατα προχώρησαν οι εργασίες ολοκλήρωσης του πρώτου εγχώριας ναυπήγησης αεροπλανοφόρου, που αποτελεί μια βελτίωση πάνω στα σοβιετικά σχέδια. Τα σχέδια εγχώριου αεροπλανοφόρου ταλανίζονται ακόμα από μεγάλες καθυστερήσεις και τεχνικά προβλήματα.
Δυσκολίες στην Ινδία για τη ναυπήγηση του δεύτερου εγχώριου αεροπλανοφόρου
Ένα τόσο παλιό πλοίο είναι φυσικό να προσελκύει τη συμπάθεια εκείνων που δημιούργησαν πολλές μνήμες υπηρετώντας σε αυτό. Ένας από αυτούς είναι ο πρώην σμηνίας Andy Trish που υπηρέτησε στο πλοίο κατά τη διάρκεια της εκστρατείας στα Φώκλαντ και τώρα ως επιχειρηματίας προσπαθεί εδώ και χρόνια να διασώσει το αεροπλανοφόρο ως μουσείο και κέντρο εκδηλώσεων. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα και με τις εργασίες διάλυσης να έχουν ξεκινήσει, το ίδρυμα που δημιούργησε προς αυτόν τον σκοπό έγραψε προς τους πρωθυπουργούς του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ινδίας ζητώντας τους να μεσολαβήσουν για να μην μετατραπεί το πλοίο σε σιδερικά. Η προσπάθειά του δείχνει μάταιη αλλά ο κ. Trish συνεχίζει.