Κυριακή βράδυ, και αποφασίζουμε να αγγίξουμε ένα πολύ “ευαίσθητο” θέμα. Το ενδεχόμενο απόσυρσης κάποιων εκ των LCS Freedom του USN, και το θέμα της παραχώρησής τους, ή μάλλον, την πιθανότητα παραχώρησής τους στο Πολεμικό Ναυτικό. Τα πλοία, έχουν τύχει σκληρής κριτικής στις ΗΠΑ, και τρομερής λασπολογίας στην Ελλάδα.
Ακόμη και σήμερα, και τώρα, που γράφονται αυτές οι γραμμές, κάποιοι εξακολουθούν να πιστεύουν πως τα πλοία είναι από αλουμίνιο (μόνο η υπερκατασκευή είναι, όπως σε πάμπολλα πολεμικά πλοία, μεταξύ αυτών και τα Ticonderoga). Και είναι σίγουροι πως τα πλοία, πλέουν από καθαρή τύχη, κινούνται με ρυμουλκά, κι άλλα “τέτοια” ευτράπελα. Τα πλοία κάνουν κανονικά αποστολές για το USN, απλά τα LCS Freedom είναι στο Στόλου του Ατλαντικού, ενώ τα LCS Independence, στο Στόλου του Ειρηνικού.
ΕΞΕΛΙΞΗ: LCS & Ticonderoga, ΜΕ συντήρηση, μετατροπές και όπλα; Μα αυτό προτείνει η Βουλή των ΗΠΑ!
Ομολογούμε, πέρα από την πλάκα, πως ποτέ δεν είχαμε εξετάσει στη σελίδα μας, σοβαρά το ενδεχόμενο παραχώρησης LCS Freedom από το Αμερικανικό Ναυτικό στο ΠΝ. Βέβαια, μέχρι πρόσφατα, διαθέσιμα προς παραχώρηση γνωρίζαμε πως θα ήταν το LCS 1 και LCS 3, που όμως είναι τα πρώτα πλοία της κλάσης, ουσιαστικά πάνω στα οποία το USN έπαθε και έμαθε. Τα πλοία αυτά είναι αρκετά ταλαιπωρημένα, και απαιτούν κοστοβόρες μετατροπές προκειμένου να γίνουν αξιόμαχα. Το έχουμε γράψει εδώ και καιρό.
Η αλήθεια είναι πως το USN έχει πάψει να χρειάζεται πλέον τόσο πολύ πλοία σαν το LCS Freedom, μια ουσιαστικά υπερταχεία κορβέτα, ή μια πολύ γρήγορη ελαφριά φρεγάτα. Η στροφή προς βαριά οπλισμένα πολεμικά όπως η FFG-62 είναι αποτέλεσμα της μετατόπισης του βάρους του αμερικανικού ενδιαφέροντος από τον Περσικό Κόλπο και τη Μέση Ανατολή, προς την Κίνα και τη Βόρεια Κορέα. Εκεί, το USN θέλει ένα ελαφρύ Arleigh Burke ή μια βαριά φρεγάτα, κι αυτό δεν είναι φυσικά το LCS Freedom Class. Δεν έχει να αντιμετωπίσει Φρουρούς της Επανάστασης, αλλά ένα Ωκεάνιο Κινεζικό Ναυτικό. Βέβαια, τα LCS Independence θα παίξουν το ρόλο τους στον Ειρηνικό, και μάλιστα, επιτυχημένα.
Θα μπορούσε να γίνει το ίδιο και με τα LCS Freedom Class καθώς μπορούν φυσικά να οπλιστούν κατάλληλα. Τα νεότερα LCS Freedom θα έχουν laser 100 KW, αλλά και NSM, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για τοποθέτηση Mk41. Όσα πέφτουν στη θάλασσα, φέρουν RGM-84L Harpoon II. Αυτά δεν μπορούν να τοποθετηθούν και στα πρώτα LCS, κι αν ναι, γιατί τα αποσύρει το USN; Φυσικά και μπορούν, αλλά με το ανάλογο κόστος. Σε αυτό, ανά πλοίο, πρέπει να προστεθεί και το κόστος επισκευής του gearbox, και του ελαττωματικού συστήματος σύμπλεξης ισχύος των diesel και των αεριοστροβίλων (που οδηγούν το πλοίο σε ταχύτητες 45+ κόμβων AN λειτουργούν σωστά).
ΑΠΑΝΤΑΜΕ: Επίπεδα Eπιβιωσιμότητας πολεμικών πλοίων και η LCS, η αλήθεια και… τα παραμύθια
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα LCS 1, 3 ως και 17, φέρουν τα ραντάρ TRS-3D κι όχι το νεότερο TRS-4D. Έτσι, μια αναβάθμιση των LCS Freedom 1-15 θα έπρεπε να περιλαμβάνει και την -αναμφίβολα κοστοβόρα- αντικατάσταση του ραντάρ με νέο, παρά το ότι το προηγούμενο δεν είναι παλιό. Και το ραντάρ, δεν είναι το φθηνότερο σύστημα σε ένα πλοίο, αλλά το ακριβότερο. Αν κάνουμε άθροιση, είναι πολλά τα λεφτά για να αναβαθμιστούν πλοία σαν τα LCS Freedom Flight I.
Οι δοκιμές που έκανε η κλάση LCS Freedom σε αντοχή σε εκρήξεις και υπερ-υψηλές ταχύτητες
Πέρα από αυτό, το USN έχει δημιουργήσει κι ένα μεγάλο πρόβλημα στα LCS Freedom (και στα LCS Independence). Με το περιορισμένο πλήρωμα (που αυξήθηκε σταδιακά), δεν έχει πρόβλεψη για συντήρηση εν πλω, και χρειάζονται κοστοβόρες συντηρήσεις από ιδιώτες εργολάβους σε όλο τον πλανήτη. Έτσι, τα πλοία αυξάνουν το κόστος λειτουργίας, με τον τρόπο που έχει επιλέξει να τα διαχειρίζεται το USN, κάτι που γίνεται προσπάθεια να αλλάξει.
Δεν λέγονται LCS οι φρεγάτες, αλλά MMSC, δεν είναι από αλουμίνιο αλλά από χάλυβα
Αν όλα αυτά προστεθούν, το κόστος αναβάθμισης των πλοίων, αλλά και διατήρησης σε υπηρεσία, ίσως να μην αξίζει για το USN, είναι απλά μαθηματικά. Έτσι, προτιμά να αποσύρει τα LCS 7 & 9, σε active reserve (θα μπορούν να ενεργοποιηθούν ανά πάσα στιγμή), προφανώς αφού κάνει και τις επιδιορθώσεις στο gearbox. Ο λόγος είναι απλός, να χρειάζεται ελάχιστος χρόνος επαναφοράς σε υπηρεσία αν απαιτηθεί. Αλλά ακόμη κι έτσι, δεν περιμέναμε τα πλοία να είναι διαθέσιμα για “transfer σε Allied Navies”.
Πριν λίγες μέρες, το σχέδιο νόμου που προέβλεπε την μεταφορά Ticonderoga σε συμμαχικά ναυτικά, είχε σε διάφορα σημεία και το “LCS“. Άρα, το USN σχεδιάζει να προσφέρει τα LCS που αποσύρει σε συμμαχικά ναυτικά. Το μόνο συμμαχικό ναυτικό που χρειάζεται νέα πλοία χτες, είναι το ΠΝ. Θεωρούμε λοιπόν ασφαλές το συμπέρασμα, πως οι ΗΠΑ, στα πλοία μιας πιθανής αγοράς HF2 από την Ελλάδα, να προσφέρουν, εκτός από αριθμό Ticonderoga, και LCS, ενώ υπολογίζουμε πως αυτά θα είναι τα υπό σχεδιαζόμενη απόσυρση, 7 & 9.
Καθώς μέσα στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η παράδοση των πλοίων με τέτοιο τρόπο που να μην δημιουργούν προβλήματα στο Ναυτικό υποδοχής, θεωρούμε σχεδόν βέβαιο πως…
H συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ