Θεωρούμε πως η αποκλειστική μας είδηση πως η Fincantieri προσφέρει 2 από τις ήδη κατασκευασμένες ελαφριές φρεγάτες Doha Class στο ΠΝ, με τη σύμφωνη γνώμη του Κατάρ, ήταν από τις σημαντικότερες του έτους. Έχουμε πει, πολλές φορές, πως θα υπάρξουν πολλές εκπλήξεις και ανατροπές πριν παρθεί η τελική απόφαση. Αλλά φαίνεται πως και η Fincantieri θέλει να πάρει το συμβόλαιο, αλλά και ο Ντράγκι προσφέρει κι αυτός την αμέριστη συμπαράσταση του Ιταλικού κράτους.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην Ιταλία, 4 Doha Class, με μόνο μια να έχει παραδοθεί. Το Κατάρ θα ήταν πρόθυμο να δώσει ένα ή δυο από τα πλοία του, και δεν τίθεται θέμα «άρνησης». Το πρόβλημα του Κατάρ είναι άλλο, και δεν έχει να κάνει με την Τουρκία. Άλλωστε, το πόσο κοντά είναι πια η Τουρκία στο Κατάρ, φαίνεται από τις υποκλίσεις του θλιμμένου Ερντογάν μπροστά στον διάδοχο του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας. Θα επανέλθουμε στο θέμα σε άλλο άρθρο.
Το πρόβλημα με τις Doha είναι πως οι Καταριανοί κάνουν έναν αγώνα δρόμου να τις έχουν ετοιμοπόλεμες για το Μουντιάλ του 2022. Δεν πρέπει η από τη θάλασσα προστασία του, ανατεθεί στους Αμερικανούς, είναι επιβεβλημένο να έχουν μια δική τους παρουσία. Συνεπώς, μια ή και δυο ακόμη φρεγάτες θα πρέπει να είναι επιχειρησιακές. Κάτι που δημιουργεί προβλήματα στην πρόταση της Fincantieri που αφορά την Ελλάδα.
Επίσης, η Doha Class είναι έτοιμη με εκτοξευτές ASTER 30, κάτι που αλλάζει το σχεδιασμό του ΠΝ. Αυτό όμως δεν είναι τόσο το πρόβλημα, όσο η εκ των υστέρων ανάγκη για τοποθέτηση κάποιου sonar. Ακόμη και το «μικρό» CAPTAS-2 πρέπει να μελετηθεί προ τοποθέτησής του. Βέβαια, μετά θα μιλάμε για μια εξαιρετικά οπλισμένη ελαφριά φρεγάτα, αλλά το ΠΝ έχει πολλές φορές «πονέσει» από μελλοντικές αναβαθμίσεις που δεν έγιναν ποτέ. Οι Ιταλοί όμως δεν παραδίδουν τα όπλα. Η πρόταση τελικά είναι ακόμη καλύτερη!
Κάτι που είχαμε γράψει πολύ καθαρά παλιότερα, ήταν η έκπληξή μας για τη μη προσφορά φρεγατών κλάσης ΡΡΑ στο Πολεμικό Ναυτικό στην αρχική διαδικασία επιλογής των φρεγατών. Η ΡΡΑ είναι μια κλάση πλοίων με 3 διαμορφώσεις, Light, Light+ & Full, με αλλαγές σε όπλα και εν μέρει σε ηλεκτρονικά. H Light είναι μια φρεγάτα με οπλισμό περιπολικού ανοιχτής θαλάσσης, που όμως μπορεί να μετατραπεί σε Light+ και Full πολύ γρήγορα. Δηλαδή, η Light θα διαφέρει από τη Full κυρίως στον οπλικό φόρτο. Γιατί το κάνουν αυτό οι Ιταλοί; Διότι θα έχουν περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης με χαμηλό κόστος συντήρησης, που μπορούν να γίνουν φρεγάτες αν χρειαστεί. Είναι μια εξαιρετική ιδέα, επιπέδου Ιταλίας!
Τα δυο πρώτα πλοία της κλάσης, σε επίπεδο PPA light είναι ήδη έτοιμα, τo Thaon di Revel βρίσκεται ήδη στη θάλασσα και σε υπηρεσία, και το Francesco Morosini να είναι σε φάση ολοκλήρωσης. Λοιπόν, κυρίες και κύριοι, οι Ιταλοί μας προσφέρουν τα δυο πρώτα ΡΡΑ, και μάλιστα σε τιμές εκπληκτικές!
Το πλοίο είναι η τελευταία λέξη της ιταλικής ναυπηγικής βιομηχανίας και τεχνολογίας, η εξέλιξη της FREMM σε ένα πλοίο φθηνότερο και σε σημεία ικανότερο. H PPA είναι με λίγα λόγια το ιταλικό αντίστοιχο της FDI, με τη μόνη διαφορά πως οι Ιταλοί έφτιαξαν ένα πλοίο πανίσχυρο, ενώ οι Γάλλοι υποβάθμισαν την FDI σε έναν αντικαταστάτη της κλάσης La Fayette (να εξηγούμαστε μιλάμε για τη γαλλική έκδοση της FDI, η ελληνική είναι πολύ ισχυρότερη).
Αντιλαμβανόμαστε πως οι φίλοι μας θα αναζητήσουν τον εξοπλισμό της PPA Light. Μην τρομάξετε, θα δείτε παντού πως πολλά όπλα και ηλεκτρονικά είναι Fitted For But Not With (FFBNW), δηλαδή το πλοίο είναι έτοιμο, αλλά όχι με αυτά. Τα επιπλέον όπλα και ηλεκτρονικά, μπαίνουν αμέσως μόλις είναι διαθέσιμα.
Η ΡΡΑ έχει κάτι που δεν κρύβουμε πως μας αρέσει πολύ, ένα πανίσχυρο πυροβόλο 127 χιλιοστών της Leonardo με δυνατότητα βολής κατευθυνόμενων πυρομαχικών σε απόστάσεις 100 χιλιομέτρων. Επίσης, πάνω στο ελικοδρόμιο υπάρχει ένα δεύτερο πυροβόλο 76 χιλιοστών με STRALES, ένα σύστημα που πολύ θα θέλαμε να δούμε στο ΠΝ. Ακόμη η PPA Class «φορά» το ραντάρ MFRA της Leonardo.
H Fincantieri προτείνει πολλές και διαφορετικές διαμορφώσεις για τα ΡΡΑ, και το ΠΝ μπορεί να επιλέξει ότι το βολεύει. Άλλωστε με εκτόπισμα κοντά στους 5.000 τόνους, το πλοίο έχει τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης, με αποτέλεσμα να μην χρειάζονται ειδικές προβλέψεις ή μετατροπές για την προσθήκη ακόμη και … SCALP Naval! Το ΠΝ θα πρέπει να επιλέξει μεταξύ ASTER 30 ή CAMM-ER (Albatross για τους Ιταλούς). Στο πλοίο «χωρούν» άνετα μέχρι και 64 CAMM-ER.
Πάμε τώρα σε αυτό που ανησυχεί κι εμάς…
H συνέχεια στο Naval Defence