21.1 C
Athens
Τετάρτη, 14 Μαΐου, 2025
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝΠως μπορεί να χτιστεί η ελληνική αμυντική βιομηχανία του αύριο;

Πως μπορεί να χτιστεί η ελληνική αμυντική βιομηχανία του αύριο;

- Advertisement -

Ειδικού Συνεργάτη

Η ανάπτυξη της βιομηχανίας είναι μια διαδικασία που απαιτεί τουλάχιστον δύο δεκαετίες συνεχούς προσπάθειας με σταθερούς στόχους και διαδοχικές δράσεις για να ολοκληρωθεί, να εμπεδωθεί και να αποδώσει προϊόν με ουσιαστική συμμετοχή εγχώριας βιομηχανίας.

Η πιο εύληπτη διαδικασία είναι αυτή των τριών σταδίων, που παρακάτω περιγράφονται:

  • Στάδιο 1 (5-7 χρόνια): ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ
    • Επένδυση σε αρχικές εγκαταστάσεις και βασικό εξοπλισμό
    • Εκπαίδευση Μηχανικών, Τεχνικών και Εφοδιαστών
    • Συναρμολόγηση Προϊόντων για εγχώρια αγορά (80%) κι εξαγωγή (20%)
    • Κατασκευή Τμημάτων Εξοπλισμού (με διαρκείς γραμμές-μεγάλο όγκο)
    • Συντήρηση Ενδιαμέσου & Εργοστασιακού Επιπέδου
  • Στάδιο 2 (3-5 χρόνια): ΜΕΡΙΚΗ ΕΚΒΙΟΜΗΧΑΝΙΣΗ
    • Επιλογή πεδίων εξειδίκευσης με βάση δυνατότητες, κεφάλαια και ζήτηση
    • Επένδυση σε ειδικό εξοπλισμό στοχευμένης (μερικής) έρευνας-ανάπτυξης
    • Αυτονόμηση της Βιομηχανίας σε θέματα troubleshooting & εφοδιασμού
    • Συμμετοχή σε design groups για νέα προϊόντα
    • Μετεξέλιξη βιομηχανιών σε sole-source suppliers των ξένων ΟΕΜ
  • Στάδιο 3 (5-12 χρόνια): ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
    • Επένδυση σε απολύτως εξειδικευμένο εξοπλισμό
    • Αυτονόμηση βιομηχανίας σε Ερευνα και Ανάπτυξη
    • Παραγωγή προϊόντος υπό πλήρη διαμόρφωση από εγχώριους παρόχους
    • Αναζήτηση νέων αγορών για απορρόφηση παραγωγής σε συνεργασία με τους παρόχους «μητρικής» τεχνογνωσίας (ΟΕΜ)

Ήδη από το πρώτο στάδιο θα πρέπει να γίνει μια σταθερή κατανομή ρόλων των εν λειτουργία βιομηχανιών της χώρας, με ορίζοντα δεκαετή και πλέον.  Η αντιπαλλότητα και η παντελής έλλειψη συνεννόησης στην κατανομή έργων μεταξύ φορέων ή ακόμη και προτάσεις συγχωνεύσεων κι εξαγορών συνεπάγεται διαρκή ένδεια σε χρηματο-οικονομικό, τεχνολογικό, εμπορικό και διοικητικό επίπεδο.

Από την παγκοσμιοποίηση έχουμε πλέον διδαχθεί στην πράξη ότι υπάρχει ένα optimum μέγεθος επιχείρησης ανά τομέα.  Bigger is not by definition better.  Οπότε θα πρέπει να συμμορφωθούν οι «ορέξεις» των βιομηχανιών και να περιοριστούν στο όποιο πεδίο τεχνογνωσίας και αριστείας τους με στόχευση σε έντιμες και ειλικρινείς στρατηγικές συνεργασίες στο εσωτερικό της χώρας, ώστε να έλθει και η αναγνώριση δυνατοτήτων και εσωτερικής μας αξίας από τους πελάτες στο εξωτερικό.

Ο αποκλειστικός ρόλος του κράτους

Δεν αρκεί ένας νόμος για να ανθίσει ξαφνικά η βιομηχανία. Σε κάθε στάδιο είναι απαραίτητη η αρωγή του κράτους, που με τρόπο σταθερό και αντικειμενικό θα πρέπει να υποστηρίζει και να προτιμά εξίσου και όλες τις άριστες των βιομηχανιών ώστε να καταλήξουν σε πλήρη αυτονόμηση.

Πρέπει επίσης να φύγουμε από την αποτυχημένη και κατά πολλούς στρεβλή ή διεφθαρμένη λογική και τις απορρέουσες αυτής πρακτικές των ΑΩ των προηγουμένων δεκαετιών.

Εν συνεχεία πρέπει να εξαλειφθούν φαινόμενα όπως οι διαρκείς εκπτώσεις σε προδιαγραφές ουσιώδους χαρακτήρα ή η χαριστική συμπερίληψη σε διαγωνιστικές διαδικασίες ισχνών μονάδων χωρίς ουσιαστική τεχνογνωσία ή υποδομές.

Πρέπει να σχεδιαστούν (με ρεαλιστικότερο ως προς τη βιομηχανική πρακτική τρόπο) πολυετή προγράμματα εν συνεχεία υποστήριξης με απευθείας σύμπραξη των ελληνικών βιομηχανιών με αρχικούς κατασκευαστές των συστημάτων, ώστε η τεχνογνωσία να συντηρείται και να αναπτύσσεται και να υπάρχουν διαρκείς εμπορικές επαφές.

Κομβικότερος ίσως όλων των παραγόντων είναι ο εξορθολογισμός των προμηθειών των Ε.Δ.

Μέχρι σήμερα τα προγράμματα εξοπλισμού υποδομών προς χρήση από όλους τους κλάδους των Ε.Δ. και των Σ.Α,  που θα έπρεπε να έχουν κατά προτεραιότητα υλοποιηθεί εδώ και δύο δεκαετίες και έχουν κυριολεκτικά ταφεί –φευ– κάτω από αγορές αμφιλεγόμενων «πολλαπλασιαστών ισχύος» που δεν επαρκούν ούτε για μια εβδομάδα πολεμικών επιχειρήσεων.

Αρχίζοντας από σήμερα, θα μπορούσε να υπάρξει μια σαφής, συνεχής και συνεπής εθνική πολιτική προμηθειών εξοπλισμού υποδομής, που θα ακολουθήσει το προαναφερθέν σχέδιο τριών σταδίων εκβιομηχάνισης στους βασικούς τομείς: οχήματα προσωπικού, μεταφορικά γενικότερης χρήσεως (utility) ιπτάμενα μέσα (επανδρωμένα και μη).  Επιλέγουμε με έναν ενιαίο βασικό τύπο που να καλύπτει ουσιώδεις ανάγκες και να είναι αξιόπιστος και στιβαρός και κάποιες εξειδικευμένες διαμορφώσεις, αλλά χωρίς τις «εξωτικές» απαιτήσεις που απλώς οδηγούν σε σπατάλη και μηδενίζουν τη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

53 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
53 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

DEFEA 2025: Το Forum της ΠΤΗΣΗΣ για το Follow On Support των ελληνικών αεροπορικών μέσων

To περιοδικό ΠΤΗΣΗ και η ιστοσελίδα flight.com.gr, στα πλαίσια της αμυντικής έκθεσης DEFEA 2025, έκαναν ένα δίωρο forum σχετικά με το θέμα της Εν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η Αερομαχία του Κασμίρ, αεροπορικό έπος εν έτει 2025 με πολλά...

76
Η νύχτα της 6ης προς 7η Μαΐου 2025 θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη όσων παρακολουθούν στενά τις γεωπολιτικές αναταράξεις στη Νότια Ασία, καθώς οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Μαΐου 1912: Η απαρχή της RAF

0
Συγκροτείται στη Βρετανία το «Βασιλικό Σώμα Αέρος» με βάση το Εναέριο Τάγμα του Σώματος Μηχανικού, με ναυτική και χερσαία πτέρυγα, σχολή εκπαίδευσης και εργοστάσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Mητσοτάκης στην παραλαβή των V-Bat: Η δωρεά μας επιτρέπει να δοκιμάσουμε πριν επενδύσουμε

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη το πρωί στην τελετή ένταξης των προηγμένης τεχνολογίας μη επανδρωμένων αεροσκαφών V-BAT, στην Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Εσωτερικού και Νήσων...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 59, Μάιος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 59, Μάιος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, ενώ υπάρχει ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή. ΗΝΙΟΧΟΣ 2025, ισχύς...

H General Atomics συνεχίζει την υποστήριξη των γερμανικών ελικοπτέρων NH90

Η General Atomics AeroTec Systems (GA-ATS) ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει τις δυνατότητες συντήρησης των γερμανικών ελικοπτέρων NH90 από τις αρχές του 2026, για να...