10.2 C
Athens
Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΕΞΕΛΙΞΗ: "Ζωντανές" οι κορβέτες για το ΠΝ, ανυπόστατες οι φήμες για ακύρωση...

ΕΞΕΛΙΞΗ: “Ζωντανές” οι κορβέτες για το ΠΝ, ανυπόστατες οι φήμες για ακύρωση του προγράμματος

- Advertisement -

Τις τελευταίες εβδομάδες κυκλοφόρησαν πολλά και διάφορα δημοσιεύματα σχετικά με την εξέλιξη του προγράμματος των κορβετών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Μάλιστα υπήρξαν “διαρροές” πως το ΠΝ “πιέστηκε” να κινηθεί προς… αμερικανικές LCS. Αυτό δεν ισχύει. Ας βάλουμε ένα ένα τα πράγματα στη θέση τους.

Απόφαση «προμήθειας» νέων κορβετών εδώ και τώρα, πριν τις δημοσιονομικές εξελίξεις…

Για να ηρεμήσουμε λοιπόν τους “LCSσκεπτικιστές”, διαθέσιμα μεταχειρισμένα LCS δεν υπάρχουν, τουλάχιστον τη δεδομένη χρονική στιγμή, για τη χώρα μας. Υπήρξε μια ιδέα κάποια στιγμή, πριν αρκετούς μήνες όμως, να μας προσφερθούν μερικά, σε συνδυασμό με πιθανό εκσυγχρονισμό των ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ από το Αμερικανικό Ναυτικό. H όλη ιδέα δεν προχώρησε, ενώ μια τέτοια πρόταση, μεταχειρισμένων δηλαδή και ταυτόχρονα  upgunned LCS αντί για κορβέτες, δεν μπήκε ανάμεσα στις προτεινόμενες λύσεις από το ΠΝ (στη σύσκεψη του Ιουνίου).

ΑΠΟΨΗ: Σε κίνδυνο οι κορβέτες του Πολεμικού μας Ναυτικού;

Το πιθανότερο είναι να υπήρξε κάποια στιγμή και υπαναχώρηση των ίδιων των Αμερικανών, καθώς το πρόγραμμα LCS Freedom έχει λύσει το πρόβλημα του κιβωτίου των σκαφών (έτσι, τα πλοία δεν θα περιορίζονται στους 36 κόμβους αλλά θα μπορούν να αξιοποιούν τη μέγιστη ταχύτητα των 47 κόμβων) και οι Αμερικανοί θα τα αξιοποιήσουν κυρίως σε Περσικό και Μεσόγειο. Ακόμη, αν και το Αμερικανικό Ναυτικό είχε ζητήσει την απόσυρση αρκετών από τα LCS Freedom Flight 0 για λόγους προϋπολογισμού, αυτό σκοντάφτει στο Κογκρέσο, αλλά και στις πιεστικές ανάγκες που υπάρχουν για σύγχρονα πλοία. Άρα LCS σε οποιαδήποτε εκδοχή τους, δεν υπάρχουν για διάθεση, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή που γράφονται αυτές οι λέξεις.

Ναύαρχος Κονιδάρης: Οι νέες κορβέτες πρέπει να έχουν άνω των 100 στελεχών πλήρωμα!

Στη σύσκεψη που έγινε σε ανώτατο επίπεδο τις περασμένες μέρες με συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας (όπου οι σχετικές διαρροές μεταφέρθηκαν λανθασμένα από διάφορα ΜΜΕ) το μόνο που είμαστε σε θέση να αναφέρουμε, είναι ότι έγινε μια συζήτηση αν μπορούμε να προμηθευθούμε μεταχειρισμένα πλοία. Αυτό στη συνέχεια διογκώθηκε από κάποιους πως “το ΠΝ πιέστηκε να πάρει ακατάλληλα σκάφη”. Οπότε ας μην δημιουργούνται εντυπώσεις, κανείς δεν πίεσε κανέναν. Τα κακά νέα είναι πως μεταχειρισμένα πλοία άμεσα διαθέσιμα δεν υπάρχουν. Η μόνη αξιοπρεπής επιλογή, αυτή των Type 23, έχει απορριφθεί εδώ και καιρό, με την αιτιολόγηση της “διαφορετικής φιλοσοφίας πλοίων”. Φοβούμαστε δε, πως οι Type 23 θα καταλήξουν σε Χιλή και Πολωνία, αν όχι και στο μελλοντικό ναυτικό της Ουκρανίας.

ThinkOutOfTheBox: Αντί για κορβέτες, αγορά 6 βρετανικών Type 23 και εκσυγχρονισμός μαζί με τις 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ

Έτσι αυτή τη στιγμή το ΠΝ βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Η δαπάνη 3,3 δις ευρώ για τις 3 φρεγάτες FDI, έχει αφήσει στον “κουμπαρά” κάπου 1,7 δις ευρώ (με αρχικό προϋπολογισμό τα 5 δις κι όχι τα 5,5). Οριακά λοιπόν, κι εφόσον το ΥΠΟΙΚ καταφέρει να τηρήσει την υπόσχεση του για ακόμη 500 εκατ., τότε φθάνουμε τα 2,2 δις. Αν από αυτά αφαιρέσουμε ακόμη 200 εκατ. ως κρατήσεις, και 500 εκατ. ως δεσμευμένα για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, τότε για κορβέτες μένουν μόλις 1,5 δις ευρώ.

ΑΠΟΨΗ: Ας τολμήσουμε ελληνικές κορβέτες FCx-30 με πυραύλους ASTER 30 από τις FDI HN

Όπως πρώτοι έχουμε γράψει, όσο μειώνονται τα κονδύλια τόσο δυσκολεύει να ξεκινήσει πρόγραμμα ναυπήγησης στην Ελλάδα. Ο λόγος είναι πως θα απαιτηθούν εξτρά επενδύσεις σε τοπικά ναυπηγεία. Άρα, με το “ζόρι” μπορούμε να έχουμε 3 κορβέτες.

Αυτή τη στιγμή, όπως το έχουμε αναφέρει το φθηνότερο και καλύτερα εξοπλισμένο πλοίο είναι η FCx-30. Οι Fincantieri/ONEX προτείνουν την κατασκευή ενός πλοίου στην Ιταλία και τριών στην Ελευσίνα, με τα όπλα τους, με 2 δις ευρώ, καλύπτοντας τις απαιτήσεις και για σκάφη και για εγχώρια ναυπήγηση. Αλλά άλλο 2 δις, κι άλλα 1,5, υπάρχει χάσμα 500 εκατ. ευρώ.

Sa’ar 6, ποια είναι η πανίσχυρη αντιαεροπορική κορβέτα που “απέρριψε” το Πολεμικό Ναυτικό

Οι Γάλλοι δεν είναι πολύ πιο ακριβοί, κι έχουν και το πλεονέκτημα της ομοιοτυπίας με τις FDI HN. Έτσι η Gowind HN παραμένει ισχυρός διεκδικητής, με επίσης προτεινόμενη ναυπήγηση των 3 από τα 4 πλοία στην Ελλάδα (Σκαραμαγκάς). Πρέπει όμως να πούμε κάτι για την γαλλική πρόταση. Αν φτιάξουμε όλα τα πλοία στο Λοριάν στη Γαλλία, τότε με 2 δις ίσως αγοράζουμε 5 πλοία, ενώ τα 4 θα κοστίσουν γύρω στο 1,6 δις (με εκπτώσεις στους φόρτους των όπλων).

Αλλά αυτό πολιτικά όπως αντιλαμβανόμαστε δεν είναι αποδεκτό, καθώς σημαίνει πως από μια τεράστια παραγγελία 5 δις ευρώ και 7 πλοίων (FDI και Gowind), κανένα πλοίο δεν θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα, κάτι που συμβαίνει μόνο σε χώρες όπως τα ΗΑΕ ή η Σαουδική Αραβία! Μπορεί η πολιτική ηγεσία να συμφώνησε με το ΠΝ στις FDI HN, αυτό όμως έχει ξεκαθαριστεί πως για τις κορβέτες, δεν μπορεί να συμβεί.

Κορβέτες: Ισχυρότερο πλοίο το βρετανικό, λογική επιλογή το ολλανδικό, επικρατέστερο το ιταλικό, στο τέλος κερδίζουν οι Γάλλοι;

Θεωρητικά η Naval Group θα μπορούσε να μετακυλίσει υποκατασκευαστικό έργο σε ελληνικές εταιρείες, αλλά έως σήμερα, τέλη Σεπτεμβρίου 2022, τα συμβόλαια από τη κατασκευή των FDI που έχει δώσει σε ελληνικά χέρια είναι ελάχιστα ως μηδενικά. Ενώ ακόμη χειρότερα, δεν υπάρχει καμία συνεργασία στο CMS SETIS. Στo TACTICOS για παράδειγμα, η κατασκευάστρια προχώρησε σε μεγάλες επενδύσεις στη χώρα μας, κι αυτή τη στιγμή το σύστημα συντηρείται μια χαρά στην Ελλάδα. Αυτό δεν προβλέπεται να γίνει με το SETIS, αν και ελπίζουμε ότι στο τέλος η εταιρεία θα θελήσει να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.

ThinkOutOfTheBox: Εξοπλισμός των νέων κορβετών με 2 x RAM, χωρίς ESSM, MICA VL ή CAMM/ER

Έτσι η αρχική σκέψη (χωρίς να παίρνεται απόφαση ακόμα) των αρμοδίων ήταν ο περιορισμός του προγράμματος κορβετών σε 3 πλοία αντί 4, καθώς δεν είναι καθόλου σίγουρο πως θα βρεθούν τα 500 επιπλέον εκατομμύρια. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το ΠΝ σύντομα θα πρέπει να προχωρήσει σε παραγγελία πυραύλων RAM για τις FDI με αρκετά υψηλό κόστος, ενώ και το ECM τους, όταν κι αν αποφασίσει το γαλλικό ναυτικό να το αναπτύξει και το αγοράσει, θα φθάσει κάπου τα 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, το πρόγραμμα των FDI HN έχει ακόμη αρκετά έξοδα (“κρυμμένα” μέχρι σήμερα). Οπότε το 1,5 δις για τις κορβέτες δείχνει να είναι το άνω όριο διαθέσιμων κονδυλίων, όσο κι αν μας λυπεί αυτό να το παραδεχτούμε και να το γράψουμε. Όλοι μας θέλουμε ένα ισχυρό ΠΝ.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κορβέτες/φρεγάτες για το ΠΝ, η ναυμαχία των ναυπηγείων κορυφώνεται

Συνοψίζοντας, έως σήμερα δεν υπάρχει ακύρωση του προγράμματος των κορβετών, αλλά έχει δοθεί χρόνος για να ωριμάσουν κάποιες επιλογές. Έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ και του ΠΝ αναζητά νέες βελτιωμένες προσφορές, που θα “χωρούν” στον προϋπολογισμό του 1,5 δις. Αν για παράδειγμα, οι Γάλλοι μείνουν στα 1,6 δις ευρώ, αλλά με κατασκευή των 3 από τα 4 στην Ελλάδα, οι υπογραφές είναι κοντά. Το ίδιο ισχύει και για τους Ιταλούς φυσικά. Αν πάλι με 1,5 δις Γάλλοι ή Ιταλοί επιμένουν σε 3 πλοία, αλλά με κατασκευή των 2 στην Ελλάδα, το ΠΝ ίσως και εκεί βρεθεί σύμφωνο.

Αγοράζουμε κορβέτες, φρεγάτες ή ένα οικοσύστημα νέων πλοίων; Ο κίνδυνος της «κουρελούς»

Το περίεργο είναι πως από όσα γνωρίζουμε, στα 1,5 δις μπορεί η Babcock να προσφέρει 3 ΑΗ140ΗΝ κατασκευασμένες στην Ελλάδα (όλες οι προσφορές της Babcock προέβλεπαν εγχώρια κατασκευή), και μάλιστα με μοίρασμα δουλειάς σε όλα τα ναυπηγεία της χώρας και χωρίς μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές. Αλλά το ΠΝ (;) έχει “διαρρεύσει” πως θεωρεί τα πλοία της Babcock μεγάλα για το Αιγαίο, συνεπώς στην άτυπη κατάταξη του ΠΝ η ΑΗ140ΗΝ έπεται των Gowind HN/FCx-30HN/SIGMA10514 αντί να προηγείται! Αυτό είναι κάτι που δεν το έχουμε καταλάβει, οπότε αναμένουμε τις επίσημες εξελίξεις για να τοποθετηθούμε.

ΑΠΟΨΗ: Τι σημαίνει η Arrowhead 140 για το ΠΝ, και τι σημαίνει η πρόθεση “μίσθωσης” Type 23; Μια πρώτη απόπειρα “μετάφρασης” του βρετανικού “χτυπήματος

Συνεπώς κακώς υπάρχει διάχυτη η εντύπωση πως οι κορβέτες ακυρώθηκαν. Αυτή τη στιγμή, μια ακύρωση του προγράμματος των κορβετών ωφελεί μόνο τη…

Η συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

153 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
153 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ουκρανία στον αστερισμό των πυρηνικών πυραύλων – η στάση της Ελλάδας

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών ΜελετώνΚαι ξαφνικά μετά την πτήση του ρωσικού βαλλιστικού πυραύλου Oreshnik...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Think…ΙnTheBox, καραμπίνες κατά drones – χιλιάδες Έλληνες έτοιμοι για τέτοια δράση

18
Η χρήση των drones στον σύγχρονο πόλεμο έχει γίνει πλέον η νέα σταθερά. Και αντίστοιχα η αντιμετώπιση τους έχει γίνει κορυφαία ανάγκη, όπου προτείνονται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Νοεμβρίου 1812: Οι Γάλλοι περνούν τον ποταμό...

0
Τα υπολείμματα της άλλοτε πανίσχυρης γαλλικής Μεγάλης Στρατιάς του Ναπολέοντα επιχειρούν να διασχίσουν τον παγωμένο ρωσικό ποταμό Μπερεζινά, κάτω από τα πυρά και την...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Defence Min Dendias meets with NATO Sec. General Rutte

Defence Minister Nikos Dendias met on Tuesday with visiting NATO Secretary General Mark Rutte at the defence ministry in Athens.In a post on X,...

PM Mitsotakis: We must build bridges of cooperation with commitment to the observance of international law

"We had the opportunity to touch on all the burning issues of international current affairs, as well as NATO's strategic priorities. We discussed the...

Think…ΙnTheBox, καραμπίνες κατά drones – χιλιάδες Έλληνες έτοιμοι για τέτοια δράση

Η χρήση των drones στον σύγχρονο πόλεμο έχει γίνει πλέον η νέα σταθερά. Και αντίστοιχα η αντιμετώπιση τους έχει γίνει κορυφαία ανάγκη, όπου προτείνονται...