Η επισκευή της φρεγάτας του βασιλικού νορβηγικού Ναυτικού HNomS Helge Ingstad, που βυθίστηκε τον περασμένο Νοέμβριο μετά από σύγκρουση με δεξαμενόπλοιο, θα κοστίσει σχεδόν τρεις φορές το κόστος αγοράς του πλοίου, σύμφωνα με εκτίμηση του υπουργείου Άμυνας της Νορβηγίας.
Ο γενικός επιθεωρητής του Ναυτικού ναύαρχος Χάακον Μπρουούν Χάνσεν δήλωσε ότι η επισκευή της φρεγάτας, η οποία πέρασε τέσσερις μήνες σχεδόν εντελώς βυθισμένη, θα μπορούσε να κοστίσει με βάση την απαραίτητη επένδυση και το ίδιο το κόστος μέχρι 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρονικό εύρος έως και πέντε χρόνια.
Όταν αγοράστηκε στο πλαίσιο συμφωνίας για την προμήθεια πέντε πλοίων της κλάσης το 2000 από τα ισπανικά ναυπηγεία Navantia, η φρεγάτα κόστιζε περίπου 500 εκατομμύρια δολάρια.
Σ’ αυτό το πνεύμα, ο ναύαρχος δήλωσε είπε ότι η επιλογή μεταξύ της επισκευής της HNoMS Helge Ingstad και της αγοράς ενός νέου πλοίου φαίνεται να είναι εύκολη. Ένα νέο πλοίο με παρόμοιες δυνατότητες θα κόστιζε σήμερα μεταξύ 1,2 και 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με χρόνο ναυπήγησης λίγο περισσότερο από πέντε χρόνια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια των προκαταρκτικών εργασιών απολογισμού των ζημιών του πλοίου, το υπουργείο Άμυνας προσδιόρισε εξοπλισμό αξίας μεταξύ 11 και 45 εκατομμυρίων δολαρίων, ο οποίος μπορεί να διασωθεί και να χρησιμοποιηθεί ως ανταλλακτικά στα υπόλοιπα τέσσερα πλοία της κλάσης.
Η βύθιση της Helge Ingstad ίσως ήταν αποτέλεσμα (και) σχεδιαστικών ελαττωμάτων
Μια τελική απόφαση για τη μοίρα της φρεγάτας αναμένεται να ληφθεί μέχρι το καλοκαίρι.
Η προκαταρκτική έκθεση της επιτροπής διερεύνησης των ατυχημάτων της Νορβηγίας (AIBN) για τη σύγκρουση κατηγόρησε τα πληρώματα και των δυο πλοίων για την σύγκρουση. Επιπλέον, η έκθεση ισχυρίστηκε ότι ο Ισπανός κατασκευαστής Navantia ήταν υπεύθυνος για την τελική βύθιση του πλοίου λόγω σχεδιαστικών λαθών.
Η Navantia αρνείται τις κατηγορίες κι υποστηρίζει ότι τα συστήματα στεγανοποίησης λειτούργησαν όπως ήταν σχεδιασμένα κι η φρεγάτα βυθίστηκε λόγω ρηγμάτων σε υπερβολικά πολλά διαμερίσματα – πέντε – αντί για μέχρι τρία που ήταν σχεδιασμένη.
Η βύθιση της φρεγάτας Helge Ingstad δεν ήταν ναυπηγικό σφάλμα, λέει η Navantia