Ένα από τα προγράμματα του Πολεμικού μας Ναυτικού που παραμένει σε εξέλιξη, είναι αυτό του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Ερχόμαστε σήμερα με το άρθρο μας να βάλουμε τέλος σε αρκετές φήμες, σχετικά με το που κινείται το συγκεκριμένο. Καταρχάς, θα πρέπει να τονίσουμε πως το ΓΕΝ επιθυμεί να γίνει ο εκσυγχρονισμός, και τυχόν διαφωνίες με αυτό το θέμα έχουν ξεπεραστεί. Άλλωστε, υπήρξε συνδυασμένη οδηγία από το Μαξίμου, αλλά και τους ΥΕΘΑ και ΑΓΕΕΘΑ να προχωρήσει. Συνεπώς, τυχόν φήμες για “δεύτερες σκέψεις” δεν ισχύουν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως όλα βαίνουν καλώς.
Προχωρά ο εκσυγχρονισμός των τουρκικών ΜΕΚΟ200ΤΝ, οι ελληνικές … «χαλαρά» και «θα δούμε»
Ακόμη έχει κυκλοφορήσει και η φήμη πως πρόκειται για πρόγραμμα “αυξημένου ρίσκου”. Καθώς λογικό είναι τα πλοία, όταν φτάσουν να “ανοιχτούν”, να βγάλουν θέματα επισκευών, που το ΠΝ δεν είναι δυνατόν να γνωρίζει εκ των προτέρων. Αλλά αυτό δεν είναι ικανή δικαιολογία για να μην γίνει ο εκσυγχρονισμός, ειδικά από τη στιγμή που αυτή τη στιγμή πλέουν στις θάλασσες του πλανήτη αρκετές εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ και χωρίς προβλήματα. Θεωρούμε λοιπόν τις διαδόσεις τέτοιου είδους τελείως ανεδαφικές.
Όπως έχουμε ξαναγράψει, το ΠΝ σε σύσκεψη του Ιουνίου “έδειξε” ως φθηνότερη επιλογή την αρκετά ώριμη πρόταση της γερμανικής TKMS, αρχικού κατασκευαστή του πλοίου. Η γερμανική εταιρεία μάλλον θα συνεργαστεί με την Thales στον εκσυγχρονισμό. Αυτό όμως που δεν ξέρουν πολλοί είναι πως η τελική πρόταση των Γερμανών είναι αρκετά ακριβότερη από την τιμή που ακούγεται, και σίγουρα ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, Babcock, Damen και Αμερικανικό Ναυτικό (με Lockheed Martin ως ανάδοχο) προσκλήθηκαν να φέρουν επικαιροποιημένες προσφορές, προκειμένου να υπάρξει ισότιμη αντιμετώπιση όλων των ενδιαφερομένων. Και όλες προσέφεραν αναθεωρημένες προσφορές, χαμηλότερα από αυτές που είχαν προτείνει είτε το 2021 είτε στις αρχές του 2022, με βάση τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Την ίδια στιγμή, ζητήθηκε επικαιροποιημένη και από τους Γερμανούς, που είχαν δώσει αρχικά τιμή κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, αλλά για πολύ λιγότερες παρεμβάσεις σε σχέση με τους υπολοίπους.
ΑΠΟΨΗ: Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ, απόλυτα αναγκαία η τοποθέτηση εκτοξευτή RAM
Αυτή τη στιγμή, το ΠΝ έχει στα χέρια του προτάσεις με το νέο “Scope of Work” από την TKMS αλλά και τη Lockheed Martin, που δεν διαφέρουν τόσο πολύ. Η φθηνότερη της TKMS, κοστολογείται μεταξύ 700 και 750 εκατ. ευρώ (με τάση προς το άνω άκρο), ενώ η Lockheed Martin μέσω του USN έχει έρθει με πολύ χαμηλότερη προσφορά σε σχέση με αυτή του LoR, αλλά ακριβότερα από τους Γερμανούς.
Δεν έχουμε πληροφορίες για την νέα προσφορά της Babcock, αλλά το ερευνούμε. Όπως έχουμε γράψει και παλιότερα, η Babcock είχε μια πολύ “δυνατή” πρόταση στα 800 εκατ. ευρώ (200 εκατ. για κάθε πλοίο) αλλά χάρη στην εμπειρία της είχε προσθέσει πως μπορούσε να φέρει κάπου το ίδιο αποτέλεσμα με περίπου 650 εκατ. Ο λόγος είναι πως η εμπειρία της από τις αυστραλιανές ΜΕΚΟ200, της επέτρεπε να διακρίνει καλύτερα ποια συστήματα του σκάφους χρειάζονται σίγουρα αντικατάσταση και ποια μπορούν να ανακατασκευαστούν/συντηρηθούν.
Η Babcock επιμένει στην ολοκληρωμένη πρόταση της για AH140 και αναβάθμιση MEKO
Στη διαδικασία παραμένει η Naval Group, προφανώς με την αρκούντως έξυπνη πρόταση για 2+2 φρεγάτες:
Η συνέχεια στo Naval Defence