Ξεκίνησε στη Σάμο η δοκιμαστική επιχείρηση επιτήρησης των θαλάσσιων συνόρων με Αερόπλοιο. Το μη επανδρωμένο αυτό αερόπλοιο, είναι σε θέση να καταγράφει εικόνα και δεδομένα όλο το 24ωρο. Στην Ελλάδα, είχαμε ξαναδεί Αερόπλοια (λέγονται και Ζέπελιν λόγω της γερμανικής εταιρείας που τα έφταχνε στον Α’ΠΠ και τον Μεσοπόλεμο) σε ρόλους επιτήρησης προ 15ετίας, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004.
Η δοκιμαστική επιχειρησιακή εκμετάλλευση ενός μη επανδρωμένου αερόπλοιου άρχισε από την Τρίτη 30/7 στη Σάμο και για διάστημα 28 ημερών, με σκοπό την αδιάλειπτη επιτήρηση του θαλασσίου πεδίου σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως, σύμφωνα με ενημέρωση του Λιμενικού Σώματος.
Το εν λόγω αερόστατο, μήκους 35 μέτρων, φέρει ραντάρ, θερμική κάμερα, σύστημα AIS (Automatic Identification System) και δύναται να αναπτυχθεί σε ύψος έως 1.000 μ. από το σταθμό βάσης.
Παράλληλα, στο νησί έχει αναπτυχθεί ένας κινητός (επί φορτηγού) σταθμός αισθητήρων με αντίστοιχο εξοπλισμό από το σύστημα θαλάσσιας επιτήρησης της Πορτογαλικής Εθνοφρουράς (Guarda Nacional Republicana – GNR) προκειμένου να συγκρίνονται σε πραγματικό χρόνο οι επιχειρησιακές δυνατότητες και η ικανότητα διακρίβωσης της επίγειας και της εναέριας τεχνικής λύσης.
Αυτή η πιλοτική δραστηριότητα εντάσσεται στο πλαίσιο της Μικτής Ευρωπαϊκής Επιχείρησης “ΠΟΣΕΙΔΩΝ”, η οποία διεξάγεται σε συνεχή βάση από το Μάιο του 2008 υπό το συντονισμό των Αρχηγείων Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ και ΕΛ.ΑΣ, και υπό την εποπτεία του Οργανισμού FRONTEX.
Μέσω αυτού του εγχειρήματος, το Λιμενικό Σώμα γίνεται η πρώτη ακτοφυλακή Κράτους Μέλους της Ευρ. Ένωσης, που χρησιμοποιεί δέσμιο αερόστατο/αερόπλοιο για την αστυνόμευση του θαλασσίου πεδίου και την καταπολέμηση του διασυνοριακού εγκλήματος, μόλις δέκα μήνες μετά την πρώτη πανευρωπαϊκή χρήση για αντίστοιχους σκοπούς Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους (ΜΕΑ) μεσαίου ύψους μακράς εμβέλειας (MALE), το Σεπτέμβριο του 2018.
Αυτό καταδεικνύει την ισχυρή και ξεκάθαρη βούληση του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, χρησιμοποιώντας τη διαθέσιμη τεχνολογία αιχμής, για την αποτελεσματική φύλαξη των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της Ευρ. Ένωσης, την πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας καθώς και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.