Το site μας παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στο θέμα των διαδικασιών αξιολόγησης των προτάσεων για το 2ο κύκλο προμήθειας μεγάλων πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό. Φυσικά τα πάντα είναι κάτι παραπάνω από «στεγανά» καθώς το ΓΕΝ έχει μια πολύ «σκληρή» κουλτούρα σε θέματα διαρροής πληροφοριών.
Το θέμα είναι πως η δουλειά που γίνεται από το τη ΔΕΞ/ΓΕΝ και τη ΓΔΑΕΕ πάνω στην διαδικασία, δεν μπορεί να «κρυφτεί». Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το ΓΕΝ την ίδια στιγμή τρέχει το σημαντικότερο πρόγραμμα στην ιστορία του, αυτό της αγοράς των 3 φρεγατών FDI HN. Έτσι, υπάρχει πλέον ενεργή εμπλοκή του ΠΝ στο Λοριάν στη Γαλλία όπου ναυπηγούνται, και στελέχη του είναι καθημερινά παρόντα στην κατασκευή αλλά και στον (επανα)σχεδιασμό των πλοίων.
ThinkOutOfTheBox: Ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο με loitering munitions;
Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες που διεκδικούν το πρόγραμμα των κορβετών παρουσιάζουν αλλαγές στη συμπεριφορά τους. Εξαιρούμε τους Γάλλους, τους Ιταλούς και τους Βρετανούς, αλλά οι υπόλοιποι δείχνουν να έχουν «προεξοφλήσει» το αποτέλεσμα. Έτσι, σε μια κίνηση που δεν περιμέναμε, οι Ολλανδοί δεν έφεραν νέα βελτιωμένη προσφορά, που σημαίνει ότι το ΠΝ δεν έχει στα χέρια του απαντήσεις σε πλήθος ερωτήσεων. Αυτό σημαίνει πως οι Ολλανδοί είναι εκτός ανταγωνισμού.
Δεν θα κρύψουμε πως η μη προσφορά των Ολλανδών στην τελική φάση είναι μία μεγάλη απογοήτευση για εμάς και για το Πολεμικό Ναυτικό. Αν οι ολλανδοί έφεραν τελικά πρόταση, ίσως ήταν οι μόνοι που θα μπορούσαν να προσφέρουν ταυτόχρονα εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ αλλά και την κατασκευή τεσσάρων κορβετών εντός του διαθέσιμου προϋπολογισμού, η έστω, με μικρή σχετικά προσαύξηση. Ο δε τρόπος κατασκευής των ολλανδικών πλοίων είναι από τους πλέον προηγμένους και θα προσέφεραν στα ελληνικά ναυπηγεία.
Οι Ιταλοί, όπως έγραψε κατ’αποκλειστικότητα η ΠΤΗΣΗ, έφεραν μια πολύ οργανωμένη προσφορά, που «κοιτά στα μάτια» τους Γάλλους, και λύνει τα χέρια στο ΠΝ. Η ιταλική προσφορά ήταν μη αναμενόμενη από εμάς σε τέτοιο βάθος και ένταση. Καταφέρνει να είναι πιο περιεκτική και φθηνότερη έστω και στα σημεία από την γαλλική, φέρνοντας σε δύσκολη θέση τη Naval Group.
Κάπου εδώ θα πρέπει να εξηγήσουμε μερικά πράγματα, που δεν είναι τόσο απλά εκ πρώτης όψεως. Όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, δεν θα παίξει ρόλο μόνο πόσο πολλά όπλα φέρει ένα πλοίο, ή πόσα κελιά έχει. Αυτό που κοιτά το ΠΝ είναι και η εφικτότητα του εγχειρήματος. Η ιστορία των ναυπηγήσεων, έχει πολλά παραδείγματα με πλοία που στα «χαρτιά» ήταν υπέροχα, αλλά στο νερό ήταν… χάρτινα.
EKTAKTO: Οι Γάλλοι… ξανάρχονται, «χτυπούν» εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ και προσφέρουν Gowind
Οι Γάλλοι από τοην πλευρά επίσης έχουν μια συμπαγή προσφορά για τα πάντα. Ακόμη και ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ που προσφέρουν έχει λογική, ακόμη κι αν δεν αρέσει σε όλους. Δηλαδή, προτείνουν τις δυο νεότερες να εκσυγχρονιστούν με SETIS/MICA-VL και τις άλλες δυο να μείνουν ως έχουν, με μια βαριά συντήρηση που θα τις κρατήσει επιχειρησιακές για άλλα 10 χρόνια (όταν τα πλοία θα φτάνουν τα 35 έτη υπηρεσίας). Μπορεί να έχουν παρωχημένα συστήματα τα δυο πλοία, αλλά θα λειτουργούν μέχρι να βρεθεί κάποια άλλη λύση.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Fincantieri έφερε «δυνατή» πρόταση για κορβέτες στο ΠΝ, η FCX-30 φθηνότερη όλων!
Επίσης, μπορεί η Gowind HN να μην είναι Doha Class ή Type 31, αλλά είναι υπαρκτό σχέδιο, και το ΠΝ το βλέπει να κατασκευάζεται στο Λοριάν αυτή τη στιγμή. Άρα υπάρχει άποψη στους κύκλους του ΠΝ, και η Naval Group έχει κάνει πολλή δουλειά, έχοντας απαντήσεις σε όλες τις αιτιάσεις του. Και να μην ξεχνάμε, πως το «αρχικό» σχέδιο ήταν η αγορά 4 Gowind αντί της αγοράς μιας 4ης FDI HN. Με λίγα λόγια, οι Γάλλοι προηγούνται, όχι λόγω δυνατοτήτων, αλλά λόγω εφικτότητας (ή έτσι θεωρούν στο ΠΝ).
Ναύαρχος Κονιδάρης: Οι νέες κορβέτες πρέπει να έχουν άνω των 100 στελεχών πλήρωμα!
Πολλοί εκτιμούν πως η Gowind HN προηγείται λόγω συστήματος διαχείρισης μάχης SETIS. Αυτό είναι εξαιρετικό αλλά κατά τη γνώμη μας όχι το μόνο στοιχείο που θα επηρεάσει την τελική επιλογή. Gowind HN & FDI HN το έχουν μεν κοινό, αλλά όλα τα υπόλοιπα (κινητήρες, υποσυστήματα κ.ο.κ.) έχουν πάνω κάτω και οι άλλες δυο προτάσεις (Doha/FCΧ-30, Arrowhead 140HN).
Όπως αναφέρουμε όμως στον τίτλο, ο τρίτος διεκδικητής, η βρετανική Arrowhead 140HN φαίνεται να είναι το ικανότερο πλοίο της “διαγωνιστικής” διαδικασίας, αλλά και το ισχυρότερα οπλισμένο, π.χ. με 18 CAMM + 18 CAMM-ER. Σε βαθμό που θα μπορούσε να μετέχει και στην πρώτη φάση αγορών, αυτή των φρεγατών.
Το δε μεγάλο εκτόπισμα, επιτρέπει τις αναβαθμίσεις σε βάθος χρόνου. Ενώ εξτρά στοιχείο υπέρ του είναι η δυνατότητα κατασκευής στην Ελλάδα. Υστερεί ίσως λόγω της μικρής διαφοράς τιμής σε σχέση με τη γαλλική και ιταλική πρόταση. Βέβαια, FCΧ-30 & Gowind HN είναι ικανότατςς κορβέτες, αλλά η ΑΗ140ΗΝ είναι πλήρης φρεγάτα, με μοναδικές δυνατότητες. Για παράδειγμα, μπορεί να φέρει μέχρι και 4 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων (για επιχειρήσεις της ΔΕΠ), ή να προσνηώνει στο κατάστρωμά της ελικόπτερο CH-47 Chinook. Αν θέλουμε ένα πλοίο που θα εμπεδώνει τη διακλαδική συνεργασία, αυτό είναι η Arrowhead 140.
Τέλος, όπως φαίνεται, η γερμανική TKMS σε συνεργασία με τνη ισραηλινή IAI δεν προλαβαίνουν να φέρουν προσφορά, και δεν νομίζουμε ότι τελικά θα δούμε BAFO (Βest And Final Offer) για κάποια Sa’ar 6HN. Αντίθετα, οι Γερμανοί έφεραν πολύ ανταγωνιστική πρόταση για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ σε συνεργασία με τη THALES Netherlands. Έτσι, ελπίζουν ότι στην περίπτωση που το ΠΝ επιλέξει κάποια από τις γαλλική, ιταλική ή βρετανική λύση για νέα φρεγάτα/κορβέτα, θα επωφεληθούν με την χαμηλότερου κόστους προσφορά για τις ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Φυσικά, πρόταση εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ έχουν φέρει και οι Βρετανοί. Για την ακρίβεια, η πρόταση των Βρετανών είναι με ακρίβεια κοστολογημένη, αλλά παραμένει ακριβή. Τονίζουν όμως πως τα πλοία θα μπορούν να επιχειρούν αποτελεσματικά για τουλάχιστον άλλα 20 χρόνια, ασχέτως του έτους κατασκευής. Βέβαια, η Babcock, μαζί με τη Lockheed Martin (Canada) είναι οι μόνες εταιρείες που έχουν κάνει εκσυγχρονισμούς επιτυχημένους παλαιότερων φρεγατών και μάλιστα ΜΕΚΟ200.
ThinkOutOfTheBox: Τετραγωνίζουμε τον κύκλο για να αγοραστεί η 4η FDI!
Μιλώντας για την Lockheed Martin, η υπόθεση περί παραχώρησης LCS Freedom μέσω EDA, και εκσυγχρονισμού τους σε κοινά στάνταρντς με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, που θα απέδιδε ένα στόλο 10 μεταχειρισμένων σκαφών (4 ΜΕΚΟ200ΗΝ και 6 LCS Freedom Upgunned), δεν προχώρησε, ή δεν προλαβαίνει να προχωρήσει καθώς το Κονγκρέσο δεν συμφωνεί σε τόσο μεγάλη απόσυρση των LCS.
Θεωρητικά η LM μπορεί να κάνει τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, προσφέροντας τις πρώτες παγκοσμίως τού τύπου με CMS COMBATSS-21. Το θέμα είναι πως η προσφορά των Αμερικανών βασιζόταν στην πώληση των HF2 (που δεν επιλέχτηκαν τελικά). Έτσι, οι τιμές αρκετών υποσυστημάτων γινόταν με προυπολογισμό για 8 σκάφη και όχι λιγότερα. Οπότε δεν ξέρουμε πως αλλάζει αυτό την τιμή, είναι κάτι που πρέπει να αποσαφηνιστεί. Με την ευκαιρία να πούμε πως δεν υπάρχει πλέον πρόταση για συμμετοχή ή αγορά της φρεγάτας FFG-62, καθώς το συγκεκριμένο σχέδιο είναι, εκτός από ακριβό πλέον, και ανταγωνιστικό σε δυνατότητες της FDI HN.
Μητρικά πλοία ειδικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα; Το παράδειγμα των US Navy Seals
Συνοψίζοντας: Οι Ολλανδοί δυστυχώς, δεν ήρθαν αυτή τη φορά με BAFO. Δεν ξέρουμε αν αλλάξει κάτι στις επόμενες μέρες, αλλά η στιγμή της επιλογής δεν είναι μακρυά. Οι Γερμανοί έφεραν πρόταση εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, και μάλιστα κυκλοφορεί η φήμη πως λόγω ΟΕΜ, είναι οι φθηνότεροι.
Η συνέχεια στο Naval Defence