30.9 C
Athens
Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗGloster Meteor: Η έναρξη μιας νέας εποχής για τη Βρετανία με το...

Gloster Meteor: Η έναρξη μιας νέας εποχής για τη Βρετανία με το turbojet μαχητικό

- Advertisement -

Υπήρξε το πρώτο βρετανικό επιχειρησιακό αεριωθούμενο και το μοναδικό μαχητικό των συμμαχικών δυνάμεων με ενεργό δράση κατά τον Β’ Π.Π. Τη μεταπολεμική περίοδο, υπηρέτησε με πολλαπλές ιδιότητες σε διαφορετικές αεροπορικές υπηρεσίες.

O Sir Frank Whittle, “πατέρας” των turbojet κινητήρων

Η συμβολή του αξιωματικού Frank Whittle στους turbojet κινητήρες

Η ιστορία ξεκινάει το 1929, όταν ένας νεαρός αξιωματικός της RAF, ο Frank Whittle, συνέλαβε την ιδέα της κατασκευής ενός στροβιλοκινητήρος. Οπωσδήποτε υπήρξαν κι άλλοι παλαιότερα, αλλά ο Whittle ήταν ο πρώτος που είχε τις μηχανικές και αεροναυπηγικές δεξιότητες για να την υλοποιήσει. Δεδομένης της αποτυχίας όλων των προηγουμένων σχετικών προσπαθειών, οι καινοτόμες ιδέες του απορρίφθηκαν αρχικώς από τις αρχές της κυβερνήσεώς του και από τη βιομηχανία. Υπέβαλε όμως αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και έτσι συνέχισε να εργάζεται επάνω στον ιδιότυπο, για την εποχή, κινητήρα.

Το 1936, ο Whittle ίδρυσε μια μικρή εταιρεία με το όνομα Power Jets LTD, ενώ κατέθεσε και νέες αιτήσεις για καινούριες ευρεσιτεχνίες. Η μία αφορούσε τον στροβιλοκινητήρα που ονόμασε «Whittle Unit». Οι δοκιμές του ξεκίνησαν το 1937. Η επιτυχία τους έπεισε τελικώς το Υπουργείο Αεροπορίας να του προσφέρει το 1938 μια μέτρια χρηματοδότηση για τη συνέχεια των ερευνών του, ενώ τον Ιούνιο του επομένου έτους παρήγγειλε έναν κινητήρα, τον «W.1», από την Power Jets. Τρεις μήνες αργότερα, ζήτησε επίσης από την Gloster να σχεδιάσει ένα αεροσκάφος, το “E.28/39”, για την πτητική δοκιμή του νέου κινητήρος. Στο μεταξύ, φήμες έφταναν από τις μυστικές υπηρεσίες πως οι Γερμανοί εργάζονταν ταυτοχρόνως σε turbojet κινητήρες, οι οποίες απεδείχθησαν αληθείς. Τον ίδιο μήνα ξέσπασε και ο πόλεμος, οπότε το project πέρασε αναγκαστικά σε δευτερεύουσα σημασία, αλλά δεν εγκαταλείφθηκε.

To Gloster E.28/39 κατά τις δοκιμές του στροβιλοκινητήρος

Μάλιστα το 1940, το Υπουργείο Αεροπορίας εξέδωσε τις επίσημες προδιαγραφές F.9/40 για ένα επιχειρησιακό μαχητικό με στροβιλοκινητήρα. Ο αρχιμηχανικός της Gloster, George Carter, κατέθεσε την πρότασή του για ένα αεροσκάφος με την ονομασία «G.41», η οποία έγινε αποδεκτή και δώδεκα πρωτότυπα παραγγέλθηκαν το Φεβρουάριο του 1941. Το G.41 ονομάστηκε αρχικώς «Thunderbolt». Επειδή όμως το όνομα θα προκαλούσε σύγχυση με το νέο αμερικανικό Republic P-47 «Thunderbolt», μετονομάστηκε τελικώς σε «Meteor».

Τα πρώτα πειραματικά αεροσκάφη  

Το πρώτο, ανεπίσημα γνωστό ως «Gloster Whittle», ξεκίνησε δοκιμές στις 8 Απριλίου του 1941. Ο μη αξιόπιστος όμως κινητήρας W.1X ανάγκασε την εταιρεία να τοποθετήσει τον W.1. Το δεύτερο πρωτότυπο εξετέλεσε την παρθενική του πτήση το Μάρτιο του 1943, αλλά τέσσερις μήνες αργότερα θα καταστρεφόταν λόγω δυσλειτουργίας, χωρίς ευτυχώς ανθρώπινη απώλεια. Το αεροσκάφος ήταν εξ ολοκλήρου μεταλλικό με ίσιες πτέρυγες, χαμηλά τοποθετημένες, και αναδιπλούμενο τρίκυκλο σύστημα προσγείωσης. Είχε άνοιγμα πτερύγων 8,84 μέτρα, μήκος 7,74, μέγιστο βάρος 1.678 κιλών και τελική ταχύτητα 338 μίλια/ώρα.

Το Wellington με τον W.2B εγκατεστημένο στην ουρά του

Στο ενδιάμεσο, η Power Jets συνέχισε να βελτιώνει τους κινητήρες της, δημιουργώντας τον W.2B, στον οποίον ενσωματώθηκαν όλες οι διαδοχικές βελτιώσεις. Έτσι το πειραματικό Gloster Whittle έφτασε τη μέγιστη ταχύτητα των 466 μιλίων/ώρα. Όμως η ανάπτυξη του επιχειρησιακού μαχητικού ήταν αργή, διότι η Power Jets δεν ήταν εις θέσιν να παράξει μαζικά τον κινητήρα της, ενώ η προσπάθεια ευρέσεως άλλης εταιρείας με επαρκείς πόρους οδήγησε σε διετή καθυστέρηση.

Η συνέχεια του άρθρου στο:  https://military-history.gr/gloster-meteor-a/

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κονδύλια SAFE για την ελληνική άμυνα, προτελευταίοι στην Ευρώπη και… πάλι καλά!

Στα 787,7 εκατομμύρια ευρώ (από 1,2 δις που είχαμε ζητήσει), καταλήγει η "απόδοση" της δανειακής χρηματοδότησης για την Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ρωσικά drones σε Πολωνία και Ρουμανία: Διδάγματα για την εθνική ασφάλεια...

5
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Σεπτεμβρίου 1620: Μάχη της Τσετσόρα, η διχόνοια...

0
Οι Οθωμανοί τσακίζουν τις ενωμένες δυνάμεις της Πολωνο-Λιθουανικής Συνομοσπονδίας και των Μολδαβών αταμάνων, κοντά στον ποταμό Προύθο.Τον 15ο αιώνα, η Οθωμανική αυτοκρατορία υπό τη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το πρωτοποριακό X-29Α, η τελική εξέλιξη του… F-5A Freedom Fighter!

Το Grumman X-29 αποτελεί ένα από τα εμβληματικά πειραματικά αεροσκάφη στην ιστορία της αεροναυπηγικής τεχνολογίας, καθώς εισήγαγε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στη σχεδίαση μαχητικών μέσω...

Ο θρυλικός πιλότος Randy “Duke” Cunningham πέταξε για τελευταία φορά

Ο Randy "Duke" Cunningham, ο πιλότος μαχητικών και ο πρώτος Αμερικανός άσος του Πολέμου του Βιετνάμ, απεβίωσε σε ηλικία 83 ετών. Ο Cunningham, γνωστός...

Rockwell HiMAT, το πρώτο τηλεκατευθυνόμενο μαχητικό

Το HiMAT, ή αλλιώς Τεχνολογία Υψηλής Ευελιξίας Αεροσκαφών (Highly Maneuverable Aircraft Technology), αποτελεί ένα από τα πιο καινοτόμα προγράμματα στην ιστορία της αεροναυπηγικής, το...