Στις 5 Απριλίου η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (Ε.Α.Α.Σ.) πραγματοποίησε συγκέντρωση δημόσιας διαμαρτυρίας έξω από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας , ενώ αντιπροσωπεία αποστράτων έγινε δεκτή από τον ΥΕΘΑ.
Σε σχετική ανακοίνωση της Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού αναφέρονται τα εξής:
H E.A.A.Σ.) αποφάσισε τη συγκέντρωση δημόσιας διαμαρτυρίας αφού πρώτα εξάντλησε όλους τους τρόπους που είχε στη διάθεσή της για μια ουσιαστική συνάντηση μαζί σας, ώστε να δρομολογηθούν λύσεις για τα επί 10ετίες χρονίζοντα προβλήματα που απασχολούν τους ε.α συναδέλφους του Στρατού Ξηράς και αντανακλούν άμεσα και στους ε.ε. αφού και αυτοί σε κάποιο μελλοντικό χρόνο θα καταστούν μέλη μας.
Η Ένωση κινείται στο πλαίσιο του σκοπού της για την “επιμέλεια των συμφερόντων των μελών” της, τα οποία θίγονται επί πολλά έτη. Η επίλυσή τους απαιτεί πολιτική βούληση και ουδείς διαχρονικά έχει δραστηριοποιηθεί ανάλογα.
Μέχρι σήμερα και σε όσες συναντήσεις έγιναν, δόθηκαν μόνο υποσχέσεις και παραπειστικές δικαιολογίες ενώ όλοι αντιλαμβάνονται το δίκαιο των αιτημάτων μας τα οποία παραδέχονται πίσω από τις «κλειστές πόρτες», αλλά μετά αδρανούν είτε λόγω πιέσεων είτε λόγω ατολμίας.
Δηλώνουμε απερίφραστα ότι:
- δεν συμμετέχουμε σε κομματικές επιδιώξεις ενόψει εκλογών
- δεν έχουμε αντισυναδελφική διάθεση προς τους συναδέλφους των άλλων Κλάδων
απλά ασκούμε το έσχατο νόμιμο μέσο διεκδίκησης των συμφερόντων των μελών μας.
Στο παρόν υπόμνημα θα σας παρουσιάσουμε με συνοπτικό τρόπο τα εκκρεμή αιτήματά μας, που σας είναι γνωστά, αφού σας τα έχουμε ήδη αποστείλει χωρίς να τύχουμε απαντήσεως.
Τα αιτήματα
Η ενίσχυση του ΜΤΣ με έσοδα σύμφωνα με προτάσεις που έχουν υποβληθεί εδώ και μια 10ετία από το Ταμείο, όπως:
α. Η προταθείσα νομοθετική ρύθμιση για την αναλογική κατανομή πόρων που προέρχονται από τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως θα αναλυθεί παρακάτω.
β. Την χρονίζουσα εδώ και πολλά έτη υλοποίηση του ψηφισθέντος νόμου της καταβολής του 5% εκ των προστίμων που επιβάλλονται από την ΕΛ.ΑΣ.
γ. Την άμεση επιστροφή του ποσού των 7.312.080 ΕΥΡΩ (με τους αναλογούντες τόκους), οφειλομένων από το Υπουργείο Υγείας και αφορά συντάξεις των υπαλλήλων του ΝΙΜΤΣ και έχουν καταβληθεί από το ΜΤΣ, και να διακοπεί η εν εξελίξει αγωγή του ΜΤΣ προς το ΥΠΥΓ.
δ. Την απόδοση της ειδικής εισφοράς 1% του Ν.3986/2011 που κρατείται από τη μισθοδοσία των μετόχων της ΕΛ.ΑΣ στο ΜΤΣ αντί της κατάθεσής του στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), όπως γίνεται σήμερα και την επιστροφή των ήδη παρακρατηθέντων εισφορών που εσφαλμένα αποδόθηκαν από το Ταμείο της ΕΛ.ΑΣ. στο ΤΠΔΥ.
ε. Η άμεση επαναφορά της ειδικής εισφοράς 1% που γινόταν στα ε.ε. στελέχη του ΣΞ και η απόδοσή της στο ΜΤΣ, η κατάργηση της οποίας με τον πρόσφατο Ν. 5018/23 (ΦΕΚ 25/’Α/9-2-2023) αποστερεί σημαντικά έσοδα από αυτό.
- Η αναλογική κατανομή του 4% από τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ε.Δ. σε όλους τους αποστράτους των Ε.Δ
Ιστορικό
α. Η κράτηση 4% έχει θεσμοθετηθεί ως αντιστάθμισμα στην ανύπαρκτη εργοδοτική εισφορά που για όλους τους άλλους υπαλλήλους και τους δημοσίους λειτουργούς, ακόμη και για τους αστυνομικούς υπαλλήλους, πλην των στρατιωτικών, ανέρχεται σε 3%. Οι στρατιωτικοί είναι οι ΜΟΝΟΙ δημόσιοι λειτουργοί που δεν έχουν επίσημη επικουρική ασφάλεια και οι ΜΟΝΟΙ για τους οποίους δεν καταβάλλει η Πολιτεία εργοδοτική εισφορά ύψους 3%.
β. Άρα, τα ποσά που η Πολιτεία καθορίζει να μοιραστούν στους αποστράτους αντί εργοδοτικής εισφοράς αντισταθμίζοντας τη μη θεσμοθετημένη επικουρική σύνταξη των στρατιωτικών, πρέπει να μοιράζονται ομοιόμορφα με βάση την αρχή της ισονομίας.
γ. Τα ποσά πρέπει να αποδίδονται ισότιμα κατ’ άτομο προς όλους τους ε.α. στρατιωτικούς ανεξαρτήτως Κλάδου προέλευσης και όχι σε φορείς όπως τα Γενικά Επιτελεία ή τα ΜΤ, άρα πρέπει να διανέμονται αναλόγως των αριθμού των ατόμων που εξυπηρετεί ο κάθε Φορέας και όχι δια του 3 (όσοι και οι Φορείς).
δ. Τα εξοπλιστικά προγράμματα καλύπτουν επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ και και της Εθνικής Άμυνας της Χώρας, στην οποία συμμετέχουν και οι τρεις Κλάδοι ισότιμα και όχι ανάγκες των Κλάδων, οπότε τα έσοδα από αυτά πρέπει να μοιράζονται σε όλα τα στελέχη των Ε.Δ. και όχι ξεχωριστά ανά Κλάδο. Η διαφορετική προσέγγιση στα οικονομικά δημιουργεί καχυποψία για την επιχειρούμενη εφαρμογή της διακλαδικότητας στις ΕΔ, με αρνητική επίδραση στην επιδιωκόμενη επιτυχία της. Με βάση ποια δημοκρατική αρχή ο ε.α. Α/ΓΕΣ θα πρέπει να λαμβάνει μέρισμα από το Μετοχικό Ταμείο του ίσο με το μέρισμα του ε.α. Πλωτάρχη του ΠΝ και μικρότερο από το μέρισμα του ε.α. Ανθυπασπιστή της ΠΑ;
Πρόταση
Νομοθέτηση ώστε το 4% από τα εξοπλιστικά των Ε.Δ. να κατανέμεται αναλογικά σε όλους τους αποστράτους των Ε.Δ.
- Η δημιουργία στο εσωτερικό του ΜΤΣ δύο ξεχωριστών λογαριασμών, ενός για το ΣΞ και ενός για την ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι θα διαχειρίζονται τα έσοδα του κάθε Κλάδου και θα διανέμουν ανάλογα με αυτά μερίσματα.
Ιστορικό
α. Ο ΣΞ και η ΕΛ.ΑΣ. υπάγονται από το 1984 και εντεύθεν, σε διαφορετικά Υπουργεία και το κάθε Υπουργείο νομοθετεί, όπως έχει αποδειχτεί, διαφορετικά για την πρόβλεψη εσόδων εκ μέρους του προς το στο ΜΤΣ.
β. Την τελευταία 12ετία ο ΣΞ παρείχε 901.766.515€ ενώ η ΕΛ.ΑΣ. 538.184.358€, ήτοι ο ΣΞ έδωσε 368.582.158€ παραπάνω και κατά μέσο όρο ετησίως 30.298.513 € περισσότερα από την ΕΛ.ΑΣ. Αναλογικά και κατά μέσο όρο ο ΣΞ συνέβαλε με το 57,55% των εσόδων, η ΕΛ.ΑΣ. με το 34,41%, ενώ η περιουσία του Ταμείου με το 8,13%.
γ. Αντίθετα, σε ότι αφορά στην απόδοση μερισμάτων, οι μερισματούχοι του ΣΞ έλαβαν 753.818.131 ενώ της ΕΛ.ΑΣ 893.865.506€, ήτοι 140.047.375€ περισσότερα. Καρπούνται περίπου το 54,45% των διανεμομένων κάθε χρόνο εσόδων, ενώ οι μερισματούχοι του ΣΞ μόνον το 45,55%! Την προηγούμενη 12ετία (2000-2011) η κατάσταση ήταν ακόμη δυσμενέστερη για τον Σ.Ξ.
δ. Σήμερα το διανεμόμενο μηνιαίο μέρισμα κατά ΜΟ 12ετίας και κατά ΜΟ μερισματούχων αδιακρίτως βαθμού είναι 88,88 €, ενώ εφ’ όσον υλοποιηθεί η πρόταση διαχωρισμού των λογαριασμών κάθε Κλάδου αυτό θα γινόταν για το ΣΞ 210,33 €, ενώ για την ΕΛ.ΑΣ. 60,50 €.
ε. Με την ενεστώσα κατάσταση λειτουργίας του ΜΤΣ ο ΣΞ και τα στελέχη του εισφέρουν κατά πολύ περισσότερα στα έσοδα του ΜΤΣ από την ΕΛ.ΑΣ. ενώ τους αποδίδονται πολύ λιγότερα. Αυτό αντίκειται σε κάθε έννοια λογικής και ηθικής τάξης και παραβιάζει κατάφωρα την αρχή της ανταποδοτικότητας και αναλογικότητας μεταξύ εισφορών του κάθε Κλάδου και παροχών προς του μερισματούχους του. Επιβάλλεται, λοιπόν, η αλλαγή της παρούσας λειτουργίας του ΜΤΣ ως προς τον τρόπο διανομής των πάσης φύσεως παροχών.
Προτάσεις
Μετά από τα παραπάνω προτείνουμε:
α. Τη δημιουργία δύο (2) Λογαριασμών στο εσωτερικό του ΜΤΣ. Τα έσοδα από τον κάθε Κλάδο θα ενισχύουν το Λογαριασμό του Κλάδου. Τα έσοδα εκ της Περιουσίας να κατανέμονται στους δύο Λογαριασμούς αναλογικά με τον αριθμό του αθροίσματος μετόχων και μερισματούχων του κάθε Λογαριασμού (π.χ. ενδεικτικά εκ του ΜΟ της παρελθούσης δεκαετίας: 48,24% στο ΣΞ και 51,76% στην ΕΛ.ΑΣ.). Η κατανομή των ποσοστών της Περιουσίας θα γίνεται ετησίως.
β. Τα έξοδα του Ταμείου να καταλογίζονται αναλογικά στους 2 λογαριασμούς.
γ. Το δημιουργηθέν αποθεματικό να κατανεμηθεί αναλογικά στους 2 λογαριασμούς.
δ. Ο κάθε Λογαριασμός να αποδίδει μέρισμα στους μερισματούχους του κατά τα ισχύοντα σήμερα.
ε. Παρόμοια διαδικασία να εφαρμοστεί και για το ΒΟΕΑ, εντός του κάθε Λογαριασμού.
- Η επαναθεσμοθέτηση του 2% από τις διάφορες δαπάνες του ΣΞ υπέρ ΕΛΟΑΣ, όπως ισχύει και για τους άλλους Κλάδους των Ε.Δ.
Ιστορικό
Ήταν θεσπισμένο το ποσοστό 2% από τις διάφορες δαπάνες των 3 Κλάδων υπέρ ΕΛΟΑ. Καταργήθηκε μόνο για το ΣΞ υπέρ ΕΛΟΑΣ, για λόγους που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τονίζεται δε, ότι για το θέμα έχει κάνει πολλές φορές θετική εισήγηση και η ΓΕΣ/ΔΟΙ αλλά έχει αγνοηθεί. Θεωρούμε ότι πρέπει να επανέλθει για λόγους ισονομίας.
Πρόταση
Να θεσμοθετηθεί ποσοστό 2% από τις πάσης φύσεως δαπάνες υπέρ ΕΛΟΑΣ.
- Η καταβολή αναδρομικών για όλα τα έτη της παράνομης κράτησης στα μερίσματά μας από την εφαρμογή του Ν.4093 και όχι μόνον για 2 έτη, όπως εφαρμόστηκε
Ιστορικό
α. Με τον πρόσφατο Ν. 5018/23 (ΦΕΚ 25/Α’/9-2-2023) καταργήθηκε επιτέλους η παράνομη κράτηση του Ν.4093 στα μερίσματα του ΜΤΣ και του ΕΚΟΕΜΣ και θα δοθούν αναδρομικά για τις κρατήσεις που έγιναν από το 2021 και εφεξής, δηλαδή μόνο για 27 μήνες
β. Επισημαίνεται, όπως αναφέρει και η έκθεση συνεπειών του σχεδίου νόμου, ότι με τις αποφάσεις 2287-2288/2015 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) οι παραπάνω κρατήσεις κρίθηκαν οριστικά και τελεσίδικα αντισυνταγματικές και εξ αυτού θα περίμενε κανείς ότι η αναδρομικότητα χορήγησης θα ξεκινούσε από 1/1/2013 όταν και επιβλήθηκαν.
γ. Αυτό είναι το ηθικά, λογικά και νομικά παραδεκτό. Όχι μόνον δεν μας έδωσαν πίσω αυτά που μας παρακράτησαν αντισυνταγματικά, αλλά τα ελάχιστα που μας επέστρεψαν μας τα φορολογούν και από πάνω!
Πρόταση
α. Με δεδομένο ότι η συνέχιση των παραπάνω κρατήσεων συνεχιζόταν παρανόμως και μετά το 2015 από τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, λόγω ελλείψεως ανάλογης νομοθετικής πρόβλεψης η Ε.Α.Α.Σ. υποστηρίζει ότι η καταβολή των αναδρομικών θα πρέπει να γίνει από 1/1/2013 δηλαδή για επιπλέον 8 χρόνια, το δε σύνολο του ποσού να καλυφθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό του έτους 2023 εφόσον οι κρατήσεις εξακολουθούσαν να γίνονται από ολιγωρία νομοθετικής ρύθμισης της Πολιτείας.
β. Σε κάθε άλλη περίπτωση και προκειμένου να μη δημιουργηθούν προβλήματα στην εκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού του έτους 2023 εισηγούμαστε η καταβολή του συνόλου των αναδρομικών να γίνει από το Κράτος προς τα Μετοχικά Ταμεία εν είδει Κρατικής επιχορήγησης και σε τρεις (3) δόσεις, τα τρία (3) επόμενα έτη, ήτοι 2023, 2024 και 2025 άπαξ, και στο τέλος κάθε έτους, τα δε ταμεία να προβούν σε ανάλογες καταβολές με αντίστοιχη νομοθετική πρόβλεψη.
- Η κατάργηση της πρόσφατης ΚΥΑ για το ΒΟΕΑ των τέκνων και επανεξέταση του θέματος.
Ιστορικό
α. Πρόσφατα υπογράφτηκε ΚΥΑ η οποία προβλέπει μείωση του προβλεπόμενου ποσού βοηθήματος των τέκνων μας (ΒΟΕΑ) στο 50% για κάθε μήνα ασφάλισης των τέκνων των αποστράτων μετά την 1/1/2023. Η αιτιολογία ήταν ότι οι απόστρατοι πληρώνουν πολύ μικρότερα ποσά από τους εν ενεργεία, οπότε δεν θα πρέπει να απολαμβάνουν το αυτό ΒΟΕΑ για τα τέκνα τους.
β. Η δοθείσα λύση αγνοεί τις αρχές της αναδιανεμητικής βάσης, της κοινωνικής συνοχής και της αλληλεγγύης των γενεών, πάνω στις οποίες στηρίχθηκε επί μακρόν η οργάνωση και η λειτουργία του αρχαιότερου ασφαλιστικού φορέα της χώρας, του ΜΤΣ και καθορίζει αυθαίρετα το ποσοστό του 50%. Το ΒΟΕΑ ουδέποτε υπήρξε ανταποδοτικό αλλά ήταν καθαρά προνοιακού χαρακτήρα, στα πλαίσια της αλληλεγγύης γενεών, διότι και εμείς όταν ήμασταν εν ενεργεία δίναμε περισσότερα για το ΒΟΕΑ των τέκνων των εν αποστρατεία συναδέλφων μας.
Πρόταση
α. Να αποσυρθεί η παρούσα ΚΥΑ,
β. Να μελετηθεί το όλο θέμα με διαφάνεια, να ενημερωθούν όλα τα στελέχη για τις προτάσεις της μελέτης έγκαιρα και να ληφθεί απόφαση για τον χρόνο εφαρμογής της οιασδήποτε απόφασης χωρίς να αιφνιδιάζονται τα στελέχη.
Αξιότιμε κ. Υπουργέ
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ
Οι προτάσεις μας φροντίζουν για τα συμφέροντα των συναδέλφων του ΣΞ, αλλά δεν κινούνται με βάση άδικα κλαδικά μικροσυμφέροντα με αντισυναδελφική διάθεση. Υπηρετούν τη λογική, το κοινό αίσθημα δικαίου και την εφαρμοσθείσα πρακτική της Πολιτείας σε ανάλογα ζητήματα άλλων κλάδων δημοσίων λειτουργών και θεωρεί ότι είναι υποχρέωση της πολιτικής ηγεσίας να λάβει τις δέουσες αποφάσεις στηριζόμενη σε αυτούς τους άξονες. Στις ΕΔ της Πατρίδας δεν υπάρχουν πατρίκιοι και πληβείοι, δεν υπάρχουν διαχωρισμοί και προτιμήσεις, δεν υπάρχουν εύνοιες και απαξιώσεις.
Αιτούμεθα:
- Τη δέσμευσή σας για λήψη απόφασης επί των προτάσεών μας στα 6 συγκεκριμένα θέματα που μας απασχολούν σε συγκεκριμένο χρόνο.
- Τη μεσολάβησή σας για διά ζώσης συνάντηση με τον κ. Πρωθυπουργό προ του Αγίου Πάσχα, καθόσον η φύση των σημαντικότερων από τα αιτήματά μας απαιτούν τη δική του ενημέρωση, γνώση και κατεύθυνση.