H Γαλλική Αεροπορική και Διαστημική Δύναμη-AAE (Armee de l’Air et de l’Espace) συγκαταλέγεται από το 2018 στους χρήστες προηγμένων εκπαιδευτικών PC-21, τύπου που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την Pilatus όχι μόνο για να αυξήσει την ποιότητα της προετοιμασίας πιλότων μαχητικών, αλλά και για να μειώσει τον χρόνο και το κόστος αυτής της διαδικασίας. Η ΑΑΕ παρέλαβε την περίοδο 2018-2019 δεκαεπτά PC-21 και βασισμένη στην αρχική εμπειρία της προχώρησε τον Ιούλιο του 2021 στην προμήθεια εννέα ακόμη αεροσκαφών της έκδοσης Νέας Γενιάς–NG (New Generation) με πιλοτήρια που προσομοιάζουν τα Rafale.
Η είσοδος των PC-21NG τερματίζει τη χρήση των Alpha Jet E στην εκπαίδευση προκεχωρημένου και αρχικού προεπιχειρησιακού σταδίου και σηματοδοτεί μια άλλη πτυχή της νέας περιόδου για τη Γαλλική Αεροπορία, στη μετεκπαίδευση των μελλοντικών πιλότων μαχητικών της να υλοποιείται με χαμηλότερο κόστος και υψηλότερη αποτελεσματικότηταΑποτελεί όμως και ένα ευρύτερο ορόσημο στην εκπαίδευση fast jet, αφού η ΑΑΕ είναι άλλη μια από τις πολεμικές αεροπορίες στον κόσμο που αφαιρεί πλήρως από τη διαδικασία τα αεριωθούμενα αεροπλάνα και στηρίζεται πλέον αποκλειστικά σε στροβιλοελικοφόρα μοντέλα υψηλών επιδόσεων.
Η χρήση των PC-21 -εκτός από τον εκσυγχρονισμό των μέσων αεροπορικής εκπαίδευσης στο στερέωμα της AAE- ενέχει και μια άλλη σημαντική αλλαγή, αφού αυτή συντελέστηκε με τη σύμπραξη ιδιωτικού φορέα, κάτι όμως που είχε συμβεί και προηγουμένως, αν και σε πιο περιορισμένο και κατώτερου επιπέδου στάδιο προετοιμασίας νέων χειριστών.
Αποχαιρετισμός στα Alpha Jet της Γαλλικής Αεροπορίας στην «ΠΤΗΣΗ» Απριλίου 2023
Ήταν 30 Δεκεμβρίου 2016 όταν η BMCSF (Babcock Mission Critical Services France) παρήγγειλε 17 PC-21 για λογαριασμό της AAE, καθιστώντας την άλλη μια αεροπορία που θα αξιοποιούσε το πιο προηγμένο και πιο αποτελεσματικό ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης, όπως υποστηρίζει η Pilatus. Η γαλλική θυγατρική τής βρετανικής Babcock διαθέτει συμβόλαιο -διάρκειας 11 ετών- με δικαίωμα ανανέωσης, σε συνεργασία με τη Dassault Aviation και την CAE, που παρείχε τα συγκροτήματα των εξομοιωτών και άλλα επίγεια εκπαιδευτικά βοηθήματα.
Τα πρώτα PC-21 έφτασαν στην BA709 Cognac-Chateaubernard στις 30 Αυγούστου 2018, ενώ τα υπόλοιπα 15 παραδόθηκαν μέχρι το τέλος εκείνης της χρονιάς και αξιοποιήθηκαν πλήρως μέσα στο 2019.
Αντικατέστησαν πλήρως τον στόχο στόλο των ελικοφόρων εκπαιδευτικών δευτέρου σταδίου TB-30 Epsilon όσο και των Alpha Jet E που υπηρετούσαν στο τρίτο στάδιο, ενώ όπως προαναφέρθηκε, μαζί με τα PC-21NG και την υποστήριξη εξελιγμένων εξομοιωτών πτήσης, η γαλλική αεροπορική εκπαίδευση βασίζεται πλέον αποκλειστικά σε Pilatus.
Με άλλα λόγια η Armee de l’Air et de l’Espace βάζει στα πιλοτήρια Rafale καινούργιους χειριστές που δεν έχουν περάσει ποτέ προηγουμένως από αεριωθούμενα εκπαιδευτικά.
Τα οφέλη είναι σημαντικά, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι εξοπλισμένο με έναν ελικοστρόβιλο Pratt & Whitney Canada PT6A-68B που αποδίδει 1.200 kW (1.600 ίππους), το κόστος πτήσης του PC-21 είναι μόνο €1.500 ανά ώρα πτήσης, ενώ το Alpha Jet E με δυο αεριοστρόβιλους παλαιάς τεχνολογίας SNECMA Turbomeca-4-Larzac, ώσης 13,24 kN (2.980 lbf) ο καθένας, έχει λειτουργικό κόστος €7.800 την ώρα. Επιπλέον, καθώς αυξάνει η ηλικία και τα ανταλλακτικά τους γίνονται πιο σπάνια, αυτό το κόστος των Alpha Jet μπορεί να φτάσει ακόμη και τα €10.000 ευρώ την ώρα μετά το 2025.
Στο αναλυτικό και εμπεριστατωμένο άρθρο μας αναλύουμε την γαλλική εξέλιξη και εμπειρία και ως μέτρο σύγκρισης με τις πρακτικές άλλων αεροποριών, περιλαμβανομένης και τις Ελληνικής.
Μην το χάσετε!