10.1 C
Athens
Τρίτη, 8 Απριλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΕ-ΜΠΕΓαλλία: η «κυβέρνηση των δικαστών»

Γαλλία: η «κυβέρνηση των δικαστών»

- Advertisement -

του Vincent Sizaire, Γάλλου δικαστή

Η καταδίκη πολλών στελεχών του Εθνικού Συναγερμού, μεταξύ των οποίων και της Μαρίν Λεπέν, για διασπάθιση ευρωπαϊκών κονδυλίων άνοιξε πάλι τη συζήτηση για την «κυβέρνηση των δικαστών». Η κατηγορία αυτή μπορεί να είναι δημοφιλής μεταξύ κάποιων πολιτικών και δημοσιογράφων, αλλά δεν αντέχει σε σοβαρή ανάλυση.

Η έκφραση αναδείχθηκε από τον Γάλλο δικαστή Εντουάρ Λαμπέρ (1866-1947) και αναφέρεται στην παρέμβαση της δικαστικής εξουσίας στα πολιτικά πράγματα. Μια παρέμβαση που από μόνη της δεν είναι αθέμιτη, μπορεί να γίνει όμως αν οι αποφάσεις των δικαστών δεν είναι επαρκώς τεκμηριωμένες και περιορίζουν τη δράση των κυβερνώντων περισσότερο απ’ όσο είναι αναγκαίο για την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων των πολιτών.

Τέτοιες παρεκκλίσεις ήταν συχνές από την πλευρά του Ανωτάτου Δικαστηρίου των Ηνωμένων Πολιτειών, τόσο την εποχή του Λαμπέρ (με την καταπολέμηση των νόμων που προστάτευαν τους εργαζόμενους), όσο και τη σημερινή εποχή (με την προσπάθεια των δικαστών να άρουν τα κεκτημένα του κινήματος για τις ατομικές ελευθερίες).

Τίποτα τέτοιο δεν συμβαίνει στην Ευρώπη. Τα γεγονότα για τα οποία καταδικάζονται διάφοροι πολιτικοί αφορούν παραβάσεις του νόμου που δεν έχουν καμιά σχέση με τα καθήκοντά τους. Η απόφαση για τα στελέχη του Εθνικού Συναγερμού δεν αποκαλύπτει την ύπαρξη μιας «κυβέρνησης των δικαστών». Επικυρώνει την επαναστατική αρχή που θεσπίστηκε τη νύχτα της 4ης προς 5η Αυγούστου του 1789 και ορίζει την ισότητα όλων των πολιτών ενώπιον του νόμου. O ποινικός κώδικας του 1791 ορίζει πως όχι μόνο οι κυβερνώντες πρέπει να δικάζονται από τα ίδια όργανα που δικάζουν τους απλούς πολίτες, αλλά και ότι ορισμένα αδικήματα που αφορούν την ακεραιότητα επισύρουν γι’ αυτούς μεγαλύτερες ποινές.

Το συμπέρασμα δεν θα μπορούσε να είναι σαφέστερο: σε μια δημοκρατική κοινωνία, όπου κάθε πολίτης δικαιούται να απαιτεί όχι μόνο να γίνονται σεβαστά τα δικαιώματά του αλλά και να ισχύει εν γένει το κράτος δικαίου, κανείς δεν μπορεί να έχει προνόμια ή να απολαμβάνει εξαιρέσεις – κι αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για τους αιρετούς. Ακριβώς επειδή υπάρχει η διαβεβαίωση ότι οι παρανομίες τους θα τιμωρηθούν αυστηρά, μπορούν να δηλώνουν εκπρόσωποί μας.

Η απαίτηση της νομικής ισότητας εφαρμόστηκε για πολλές δεκαετίες με κάποια χαλαρότητα. Μέχρι το τελευταίο τέταρτο του 20ού αιώνα, τα μέλη των ελίτ απολάμβαναν μια σχετική ατιμωρησία. Τα δεδομένα άλλαξαν μετά την αναγνώριση του δικαστικού συνδικαλισμού, το 1972. Η νέα γενιά δικαστών ανέλαβε να εποπτεύσει την τήρηση των νόμων απ’ όλους, ανεξαρτήτως της θέσης τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να καταδικαστούν τόσο διευθυντές επιχειρήσεων, όσο και πολιτικές προσωπικότητες, περιλαμβανομένων και πρώην Προέδρων της Δημοκρατίας.

Την εξέλιξη αυτή θέλει σήμερα να ακυρώσει η ρητορική περί «κυβέρνησης των δικαστών», που ακολουθεί την καταγγελία των λεγόμενων «κόκκινων δικαστών». Η ρητορική αυτή δεν θέλει να υπερασπιστεί τόσο την κυριαρχία του λαού, όσο την κυριαρχία των κυβερνώντων. Απέναντι σε αυτή την αντιδραστική αντεπίθεση, πρέπει να ληφθεί μέριμνα να ολοκληρωθεί η ιστορική διαδικασία που θα εξασφαλίζει την ισότητα όλων ενώπιον του νόμου.

(Πηγή: Le Monde)

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η αναβάθμιση των αυστραλιανών M113AS4, που κόστισε πολλά και απέδωσε λίγα

Το M113, ένα από τα πιο εμβληματικά τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (APC) στην στρατιωτική ιστορία, γεννήθηκε τη δεκαετία του 1960 από την FMC Corporation...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ώρα μηδέν για την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8 Απριλίου 1904: H ίδρυση της “Αντάντ”, οι...

0
Βρετανία και Γαλλία συνυπογράφουν την «Εγκάρδια Συμφωνία» (Entente Cordiale), θέτοντας τέρμα στην υπερχιλιετή διαμάχη μεταξύ τους, δημιουργώντας τη βάση της συμμαχίας τους έναντι των...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Νέο βλήμα ακριβείας Bullseye για τις ΗΠΑ, προϊόν συνεργασίας General Atomics και Rafael

Η General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) ανακοίνωσε στις 7 Απριλίου 2025 τη συνεργασία της με την ισραηλινή Rafael Advanced Defense Systems για την κατασκευή...

H Airbus σχεδιάζει το φουτουριστικό cockpit του FCAS

Η ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία βρίσκεται σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών και εξελίξεων, με την τεχνολογία να αποτελεί τον κινητήριο μοχλό για τη διαμόρφωση του...

Αργεντινή: τουρκική πρόταση για εκσυγχρονισμό φρεγατών ΜΕΚΟ

Η τουρκική εταιρεία Aselsan έχει παρουσιάσει την πρότασή της για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO 360 του Ναυτικού της Αργεντινής στο περιθώριο της έκθεσης...