16.3 C
Athens
Σάββατο, 1 Φεβρουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗΤο «χλοοκοπτικό» Fokker G.I

Το «χλοοκοπτικό» Fokker G.I

- Advertisement -

Το συγκεκριμένο ολλανδικό αεροσκάφος δημιουργήθηκε υπό την εποπτεία του μηχανικού της Fokker, Erich Schatski, ως μαχητικό αναχαίτισης βομβαρδιστικών, συνοδευτικό αποστολών μεγάλης εμβελείας και ελαφρύ βομβαρδιστικό. Για να αποδώσει στους ρόλους του, χρειαζόταν ταχύτητα, σταθερότητα και σίγουρα βαρύ οπλισμό. Όταν παρουσιάστηκε το Νοέμβριο του 1936 στην 15η αεροναυτική έκθεση του Παρισιού, προκάλεσε αίσθηση, παίρνοντας το προσωνύμιο “Le Faucheur” (χλοοκοπτικό). Να συμπληρώσουμε πως τότε δεν υπήρχαν στη Γαλλία πτητικές παρά μόνο στατικές επιδείξεις. Αποτέλεσε πηγή έμπνευσης μεταγενεστέρων αεροπλάνων, όπως το Focke Wulf Fw-189 και το Lockheed P-38 Lightning, όπου οι σχεδιαστές τους παραδέχτηκαν πως το καινοτόμο σχήμα του ήταν αυτό που τους δελέασε να το αντιγράψουν.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Η ομάδα σχεδιασμού της Fokker, επιθυμώντας να προλάβει την ανταγωνιστική Koolhoven, κατάφερε σε μόλις επτά μήνες να επιμεληθεί ένα μαχητικό που αρχικά προοριζόταν για τους Γάλλους, οι οποίοι είχαν θέσει και τις σχετικές προδιαγραφές. Μολαταύτα, δεν κέρδισε καθόλου το αγοραστικό ενδιαφέρον τους. Η ολλανδική εταιρεία όμως, αντιλαμβανόμενη τις δυνατότητές του, απoφάσισε να συνεχίσει το project με δικό της κόστος. H παρθενική πτήση του πρωτοτύπου G.IA (με κωδικό Χ-2) έλαβε χώρα στο Αϊντχόβεν τη 16η Μαρτίου του 1937, όπου φάνηκε πως θα μπορούσε να καταστεί αντάξιο των συγχρόνων του.

Ρυγχαίος οπλισμός

Τα χαρακτηριστικά του ήταν οι ξύλινες πτέρυγες, η κοντή μεταλλική άτρακτος με τη διπλή ουρά και ο οπλισμός του. Αυτός αρχικά περιελάμβανε δύο πυροβόλα Madsen των 23 χιλιοστών και δύο ακόμη πολυβόλα Madsen των 7,9 χιλιοστών, όλα στον κώνο του ρύγχους. Για την άμυνά του διέθετε ένα ίδιο, αλλά περιστρεφόμενο, πολυβόλο στο οπίσθιο τμήμα της ατράκτου, ενώ μπορούσε να μεταφέρει και βόμβες 400 κιλών. Το αεροσκάφος παρουσίασε προβλήματα με τους Hispano-Suiza 14AB-02/03, των 650 ίππων, αν και ήταν γνωστό στους Ολλανδούς πως η σχεδίασή τους υστερούσε. Υπερθέρμανση προκάλεσε έκρηξη και κατέστρεψε ένα τμήμα της διπλής ουράς. Η άποψη που επικράτησε ήταν πως η αντικατάστασή τους θα επέλυε τα προβλήματα. Έτσι διάλεξαν τους Pratt & Whitney SB-4G Wasp Jr.

Παρουσίασή του στην αεροναυτική έκθεση του Παρισιού, Νοέμβριος 1936

Το ίδιο πρωτότυπο με διαφορετικούς κινητήρες

Το Τμήμα Αεροπορίας του Ολλανδικού Στρατού (Luchtvaartafdeling) έδειξε ενεργό ενδιαφέρον. Η Fokker φιλοδοξούσε να καταστήσει το G.I το γρηγορότερο που υπήρχε στο είδος του με κινητήρες Rolls-Royce Merlin, αλλά τότε η εξαγωγή τους από το Ηνωμένο Βασίλειο δε ήταν δυνατή. Εν τω μεταξύ, η Ολλανδία επέλεξε τον αερόψυκτο αστεροειδή Bristol Mercury VIIΙ για όλα τα αεροπλάνα. Ήταν η περίοδος όπου οι κατασκευαστές κινητήρων κατακλύζονταν από παραγγελίες, αλλά εστίαζαν κατά βάση στις εγχώριες απαιτήσεις. Η άνωθεν απόφαση κατέστησε αναγκαία τη σχετική τροποποίηση των ατρακτιδίων κινητήρων και της ουράς του G.I, αφού ο Mercury VIII ήταν μεγαλύτερος σε διάμετρο. Μεταβολές απαιτήθηκαν επίσης και στο σύστημα προσγείωσης ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ των ελίκων και του εδάφους.

Το διαμορφωμένο πρωτότυπο ικανοποίησε με το παραπάνω την Αεροπορία Στρατού που προέβη σε επίσημη παραγγελία. Η παραγωγή όμως καθυστέρησε λόγω εμποδίων με την προμήθεια των κινητήτρων. Το G.IB δοκιμάστηκε πτητικώς την 11η Απριλίου του 1939. Οι νέοι κινητήρες αποδείχτηκαν μεν αρκετά αξιόπιστοι, αλλά ακόμη ισχυρότεροι θα είχαν αυξήσει κατακόρυφα τις αποδόσεις του αεροσκάφους. Με τον Mercury VIII πάντως, το αεροπλάνο έπιανε τη μέγιστη ταχύτητα των 475 χλμ. την ώρα σε υψόμετρο 13.000 ποδιών. Το μήκος του έφτανε τα 10,9 μέτρα, ενώ το άνοιγμα πτερύγων τα 17,2. Aυτή η βελτιωμένη έκδοση παραγγέλθηκε και από τη Φινλανδία, την Εσθονία, τη Σουηδία και την Ισπανία, ενώ διαπραγματεύσεις εξελίσσονταν για άδεια παραγωγής του στη Δανία και την Ουγγαρία.

Η Ολλανδία παρήγγειλε τριάντα έξι Fokkers για δύο Μοίρες της Αεροπορίας Στρατού, με το πρώτο να παραδίδεται στις 10 Ιουλίου του 1939. Μέχρι τη 17η Απριλίου του 1940, είχαν κατασκευασθεί δώδεκα από αυτά χωρίς τον οπλισμό τους. Στις 10 Μαΐου, δώδεκα αεροπλάνα στελέχωναν την 4η Μοίρα μαχητικών στο Άλκμααρ και ένδεκα ακόμη εστάλησαν στην 3η Μοίρα με έδρα το Ρότερνταμ. Αν και αρχικώς σχεδιάστηκαν για τριμελές πλήρωμα, μόνο τα τέσσερα πρώτα παραδόθηκαν έτσι και κατόπιν το μεσαίο κάθισμα αφαιρέθηκε πλήρως. Αυτό προοριζόταν για την έκδοση του G.I σε ρόλο βομβαρδιστικού, σκέψη που απορρίφθηκε αργότερα.

Amsterdam-Schiphol, Ιούλιος 1939

Είκοσι πέντε ακόμη αεροσκάφη κατασκευάστηκαν με προορισμό την Ισπανία. Αυτά τροφοδοτούνταν με τους λιγότερο ισχυρούς κινητήρες Wasp (που είχαν δοκιμαστεί στο δεύτερο πρωτότυπο) και έφεραν τέσσερα πολυβόλα Browning FN των 7,9 χιλιοστών στο ρύγχος και ένα ακόμη στο οπίσθιο τμήμα της ατράκτου. Τον Οκτώβριο του 1939 όμως, μετά το εμπάργκο όπλων της Ολλανδίας στους Ισπανούς, τα G.I κατασχέθηκαν από το Υπουργείο Πολέμου και δόθηκε η εντολή εξοπλισμού τους σύμφωνα με τις ολλανδικές προδιαγραφές. Από αυτά, μόνο τρία τελικά ήταν πλήρως έτοιμα πριν από την έναρξη του πολέμου. Η πλειονότητά τους θα επιχειρούσε αργότερα με ναζιστικά διακριτικά. Ο ακριβής αριθμός όσων περιέπεσαν σε γερμανικά χέρια παραμένει άγνωστος.

Η έκδοση του τριθέσιου Fokker που προοριζόταν για ελαφρύ βομβαρδιστικό

Επιχειρησιακή δράση

Παραδόξως, η πρώτη επιτυχία του G.I καταγράφηκε νωρίτερα από τον πόλεμο, στις 28 Μαρτίου 1940, πάνω από το Ρότερνταμ εναντίον ενός βρετανικού βομβαρδιστικού Armstrong Whitworth Whitley της 77ου Μοίρας. Η Ολλανδία, ως ακόμη ουδέτερη χώρα, ήταν υποχρεωμένη να υπερασπίζεται τα σύνορά της και να αναχαιτίζει κάθε εχθρικό εισβολέα του εναέριου χώρου της. Παρότι οι Γερμανοί εισέβαλαν πολύ συχνότερα από τους Βρετανούς, οι τελευταίοι κατέστησαν τα πρώτα θύματα του νέου μαχητικού.

Madsen των 7,9 χιλιοστών στο οπίσθιο τμήμα της ατράκτου

Στις 10 Μαΐου του 1940 (ημέρα της ναζιστικής επιθέσεως στις 3:50), τα Fokkers ξεκίνησαν τις επιχειρήσεις επιτυχώς, καταρρίπτοντας έναν αριθμό μεταγωγικών Junkers Ju 52. Τα πράγματα όμως αντιστράφηκαν μέσα στις πέντε ημέρες που διήρκησε η συνολική αντίσταση των Ολλανδών· και αυτό γιατί υπέστησαν φοβερή πανωλεθρία, αρχικά στο βαλτώδες αεροδρόμιο του Μπέργκεν (στα βόρεια της Ολλανδίας). Ο εισβολέας, καταφθάνοντας από την πλευρά της θαλάσσης, επιτέθηκε αιφνιδιαστικά, καταστρέφοντας τα περισσότερα εξ αυτών, πριν καν προλάβουν να απογειωθούν. Μόνο τρία έμειναν ανέπαφα. Στο Βααλχάβεν, πλησίον του Ρότερνταμ, έδρευε μια άλλη Μοίρα Fokkers G.Ι. Όντας ήδη εξοπλισμένα και εφοδιασμένα με καύσιμα, απογειώθηκαν αμέσως για να αναχαιτίσουν τους Γερμανούς. Από τα οκτώ που συνολικά επιχείρησαν, μόνο ένα σώθηκε και άλλα δύο καταρρίφθηκαν στον αέρα. Τα υπόλοιπα χάθηκαν, μην έχοντας καμία δυνατότητα ασφαλούς επιστροφής στα ήδη βομβαρδισμένα αεροδρόμια. Το αποτέλεσμα ήταν ο σύγχρονος στόλος των νεων μαχητικών να χαθεί από την πρώτη κιόλας επίθεση που δέχτηκε.

Μετά τη συνθηκολόγηση, οι Γερμανοί κατέλαβαν έναν μικρό αριθμό Fokkers, είτε με Mercury είτε με Wasp κινητήρες. Η Luftwaffe τα χρησιμοποίησε κυρίως για εκπαιδευτικούς σκοπούς ή για δοκιμές, αλλά κάποια είχαν και επιχειρησιακή δράση, σημειώνοντας άγνωστο αριθμό καταρρίψεων. Είναι ασαφές πως διανεμήθηκαν κατόπιν σε γερμανικές μονάδες. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένες ιταλικές Μοίρες χρησιμοποίησαν επίσης μερικά από αυτά, όταν στάθμευαν στο Βέλγιο.

10 Μαΐου 1940

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Γιατί η Ελλάδα “έκοψε” το πρόγραμμα του IRIS-T Block 2, ενώ χρηματοδοτεί το ΕΛΚΑΚ!

H ανακοίνωση της γερμανικής εταιρείας Diehl Defence στις 30 Ιανουαρίου 2025 σχετικά με την έναρξη της ανάπτυξης και της προετοιμασίας παραγωγής του πυραύλου αέρος-αέρος...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

9
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Ιανουαρίου 1996: Η κρίση στα Ίμια κορυφώνεται

9
Τις πρώτες πρωϊνές ώρες της 31ης Ιανουαρίου, Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη μικρή Ίμια, που έχει μείνει αφύλακτη και υψώνουν την τουρκική σημαία.https://military-history.gr/1995-12-25-figen-akat/Στις 05:30 το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Agusta Bell AB.212 ASW, το ελικόπτερο των Ιμίων

Τα Ίμια έχουν δεθεί στη συνείδηση όλων μας με την απώλεια των 3 αξιωματικών του Πολεμικού μας Ναυτικού - των Αντιπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Ιανουαρίου 1939: Πρώτη πτήση του μαχητικού XP-38 Lightning της Lockheed

Πραγματοποιεί την παρθενική του πτήση το XP-38, πρωτότυπο του μετέπειτα μαχητικού αναχαίτισης P-38 Lightning, ενός από τα πιο επιτυχημένα αεροσκάφη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.Γνωστό...

Sukhoi T-49, το αεροσκάφος που προετοίμασε μια νέα γενιά σοβιετικών μαχητικών

Οι περισσότεροι φίλοι της Αεροπορίας γνωρίζουν πως τα σοβιετικά αεροσκάφη της δεκαετίας του '60 όπως και τα παλαιότερα, είχαν -τα περισσότερα- την εισαγωγή αέρα...